כמה יצרניות רכב חשמלי סיניות נמצאות בראש טבלת המכירות של הרכבים החשמליים, ומה העתיד עוד צופן לנו בתחום הזה? כל התשובות כאן
יוני אביב
אם תארגנו פאנל מומחים לשוק הרכב בישראל, בהשתתפות עיתונאים, יבואנים, אנליסטים וכד', ותבקשו מהם לבחור את הסיפור הכי גדול ומעניין של שנת המכירות הקודמת (2022), סביר מאוד להניח שחלקם, אם לא רובם, יציינו את הרכב החשמלי הסיני.
ככה זה כשמבט מהיר בראש טבלת המכירות של כלל דגמי הרכב ב- 2022 מגלה שבמקום החמישי ניצבת מכונית סינית חשמלית שעד לפני שנתיים לא היתה מוכרת לאיש בישראל ושמכרה לא פחות מ-6,816 יחידות בשנה החולפת.
אבל ההצלחה של הרכב החשמלי לא באמת מגיעה בחלל ריק, והיא בעצם מספרת סיפור רחב יותר – על הנסיקה של הרכב החשמלי הסיני בעולם בכלל ובישראל בפרט.
מותגי הרכב החשמלי הכי נמכרים בישראל
אם נבחן את חמשת הדגמים הנמכרים ביותר בקטגוריית המכוניות החשמליות, ניתן לראות שאת צמרת הטבלה כבש הרכב החשמלי הסיני או תוצרת סין. את טבלת המכירות מובילה ג'ילי עם ג'יאומטרי C עם מכירות של 6816 יחידות ואחריה מודל 3 של טסלה האמריקאית (4658 יחידות) שלמעשה גם מיוצרת במפעלים הנמצאים בסין, במקביל ליתר המותגים הגדולים והמוכרים. הסיפור הכי מעניין הוא של היצרנית BYD שהתברגה למקום השלישי עם 3704 יחידות שנמכרו מה-אטו 3 שלה – הישג מפואר בהתחשב בכך שהמותג רק הושק בארץ כמה חודשים לפני סוף אותה שנה.
לצד אלה יש עוד כמה וכמה דגמים חשמליים שעשו השנה עלייה מסין לישראל, ומצליחים גם הם לנגוס בעוגת מכירות הרכב בישראל. ביניהם ניתן לציין גם את JAC המשווקת בישראל רכב פנאי שטח בשם e-S4, את SKYWELL שמוכרת בישראל SUV פרימיום חשמלי, או את SERES הצעירה יחסית.
אז מהו סוד הקסם של הרכב החשמלי הסיני?
הנסיקה של הרכב החשמלי הסיני ברחבי העולם היא בהרבה מובנים עניין של ניצול הזדמנויות. בפועל, הסינים ניסו להיכנס בחוזקה לעולם הרכב שנים לפני שמישהו חשב ברצינות שרכבים המונעים בחשמל יזמזמו בכבישים מסביבנו.
אבל רק לפני שנים ספורות, בשעה שכל עולם הרכב עדיין ניסה להבין אם מדובר כאן בטכנולוגיה שיכולה באמת לעשות שינוי אמיתי או רק חצי גימיק לחובבי גאדג'טים, הסינים כבר העבירו להילוך שני. בעזרת חקיקה ממשלתית מהירה שלפעמים כללה גם מימון וסבסוד, צצו להן ברחבי סין עשרות חברות שעבדו על ייצור מכוניות חשמליות, וגם הצליחו לעשות את זה מהר וטוב.
במקביל, השכילו הסינים להבין שכדי להיות תמיד צעד אחד לפני כולם כדאי להשקיע גם במה שאמור להניע את כל התעשייה הזאת, ולצד מפעלי המכוניות צצו וקמו להם גם המון מפעלים לייצור סוללות לרכב חשמלי. בצורה כזאת, יכלו הסינים להרחיב את האחיזה שלהם בשני צידי השוק, הרכבים עצמם, והטכנולוגיה שמפעילה אותם. בנוסף, זה בטח לא הזיק שחלק מאותן יצרניות רכב כביכול חדשות, בעצם נשענו על הגב של תאגידי ענק אחרים שכבר פעלו בסין. אנחנו מדברים על חברות שעד אז ייצרו אוטובוסים או משאיות, או בכלל קונצרנים לאלקטרוניקה, סלולר וכד'.
מאז, תעשיית הרכב הסינית לא ממש הביטה במראה כדי לבדוק מי מאחוריה. נדמה כאילו בכל חודש אנחנו מתוודעים לעוד יצרנית חדשה לגמרי שמציעה דגמים מעניינים, או ליצרנית וותיקה יותר שמרחיבה עוד קצת את ארסנל הדגמים שלה. נכון להיום, אפילו בישראל ניתן למצוא דגמים של רכב חשמלי סיני בעצם בכל קטגוריית רכב רלוונטית: מסופר מיני, דרך משפחתיות או פנאי שטח, ועד רכבי מנהלים או 7 מקומות.
לסיכום
המגמה הזאת לא צפויה להשתנות בשנים הקרובות. היצע הדגמים בוודאי יגדל וישתכלל, הטכנולוגיה תמשיך להתקדם, טווחי הנסיעה בין טעינה לטעינה עליהן מצהירות היצרניות ימשיכו להתרחב, וכנראה שהתחרות הגדולה תוביל בסופו של דבר גם להוזלה יחסית של הרכבים. כבר היום ה"פטנט" הסיני של תמורה גבוהה ביחס למוצר המוגמר מושך עוד ועוד ישראלים אל אולמות התצוגה. במילים אחרות, פאנל המומחים ההוא שארגנתם בתחילת הכתבה? בעוד שנה או שנתיים הם כבר לא יהיה ממש מופתעים בנוגע לסטטוס של הרכב החשמלי הסיני.
קרדיט תמונה: FREEPIK