אסתטי, בריאותי ועכשיו גם לימודי? מחקר חדש חושף את הקשר בין תזונה להישגים בבית הספר
מאת ברק גולן
"זה עניין של כשרון מולד", "זה הכל מהבית, שם זה מתחיל ונגמר", "זו ההשקעה" "זו הגישה " "זו החברה, הסביבה, החשיפה לכל מה שעובר ליד" , האמנם? לטענתה של רויטל אדמוני, מחברת תכנית הלימודים "אוכלים בריא – דרך החושים" במשרד החינוך, לאיכות המזון והקשר למשקל גוף משמעות ישירה. כך גם קובע מחקר חדש שבוצע בארצות הברית.
מחקר זה נוגע ישירות גם בישראלים, שעל-פי הנתונים הבינלאומיים המתייחסים למגפת ההשמנה, ישראל במקום הראשון באירופה וכן במקום השני העולמי בכל הקשור לילדים כבדי משקל. דווקא בעניין זה, הגישה המסורתית של שיהיה אוכל שלא ייחסר – זאת לצד הרגלי האכילה של ילדי ישראל, הכוללים המון מזון מתועש, רווי בשומנים ובמלח, והרבה פחות מהממוצע העולמי של צריכת ירקות וסיבים תזונתיים, קריטי – אפילו מאוד.
קשר ישיר למזון
אם חשבנו שתחום אורח החיים הבריא מסתכם בענייני בריאות ואסתטיקה, מסתבר שטעינו בגדול. ממש בימים אלו התגלה, שהתחום שהולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, אינו פוסח גם על הרבדים הלימודיים והחינוכיים.
מה גורם לילדים שלנו להגיע להישגים נמוכים יותר משל חבריהם בבית הספר? או מנגד, לעקוף את הקולגות לכיתה בכמה וכמה נקודות? עניין של כישרון וגישה? גם. מחקר אמריקאי חושף השפעה מהותית נוספת , ולמרבה ההפתעה, היא קשורה במה שהילדים שלנו מכניסים לפה.
מחקר מטריד
המרכז לבקרת מחלות ומניעתן של ארצות הברית (CDC), בחן את הקשר בין מצוינות לבין תזונה בריאה בקרב תלמידי תיכון. מבין כל תלמידי התיכון בארצות הברית, נמצא ש68% מהתלמידים המצטיינים (mostly A's- ציוני A ומעלה) אוכלים ירקות לפחות פעם אחת ביום, צורכים מוצרי חלב על בסיס קבוע ושותים מיצים 100% טבעיים.
לעומתם, התלמידים בעלי ציוני D ומטה (60 ומטה), לא אוכלים ברובם ירקות אפילו פעם אחת ביום, וכן כמות הסודה והמשקאות המוגזים שהם צורכים גבוהה בהרבה משל התלמידים המצטיינים. מפתיע? אולי לא כל כך. מדובר בסוגיה המעסיקה בשנים האחרונות בד בבד הן את המומחים הגדולים והן את הציבור, ובהתאם לסקרנות שסביבה עולות גם תהיות והמודעות.
בחלקו השני של המחקר מנסה צוות ה-CDC להביא את ממצאיו באופן פרקטי ונגיש לציבור על ידי רשימת המלצות והנחיות.
הוספת חסה לכריכים, או מנת ג'לי ובננה כקינוח הן דוגמאות מעניינות מתוך אותה הרשימה.
זהו למעשה צעד נוסף בהבאת האמירה החשובה הזו אל קדמת הבמה – אורח חיים בריא, בדגש על תזונה נכונה, הוא מרכיב דומיננטי ורב השפעה בכל אחד מתחומי החיים, הרבה יותר משחשבנו ומסתמן שיותר ממה שאי פעם נדע.
הוא מדגיש בפנינו שההכרח בשינוי גדול מתמיד, ומנגד גם את הצורך של הציבור בהדרכה והכוונה. אין מדובר בבעייתם הייחודית של האמריקאים , זו תופעה במשהו בקנה מידה עולמי, משהו שנוגע גם בישראלים, או ליתר דיוק, על אחת כמה וכמה בנו, ישראלים.
בישראל, הממוקמת במקום הראשון בהשמנת יתר בקרב ילדים באירופה ובמקום השני ו"המכובד" בעולם, על כן, נושא ההכוונה בתחום התזונה מתחיל לתפוס מקום משמעותי ומתברג גם במערכת החינוך.
מצב מורכב
הרעיון הוא פשוט, לחנך את הילדים עוד מגיל קטן להרגלים נכונים שילוו אותם בכל המשך דרכם. "בריאות צריכה להיות בראש סדר העדיפויות החינוכי, לא פחות ממתמטיקה, אנגלית או תנ"ך. הילדים האלה יהפכו לעול כלכלי בעתיד למדינה. עדיף להשקיע מעט עכשיו מאשר הרבה לאורך שנים", אומרת ומדגישה , רויטל אדמוני, מחברת תכנית הלימודים "אוכלים בריא – דרך החושים" במשרד החינוך.
"אני חושבת שכל הורה חייב להבין את חשיבות הנושא ולסייע במאבק לשינוי המצב העגום", מסכמת אדמוני.
קרדיט תמונה: צילום יח"צ – שאטרסטוק