הכביש החדש שיחלץ את תושבי כפר יונה, מגה פרויקט בהיקף של 2.4 מיליארד שקלים
תושבי כפר יוה כבר למעלה מ-20 שנה מבקשים סלילת כביש עוקף ליישובם, על מנת לפתור את בעיית עומסי התנועה הכרוניים באזור ולאפשר את המשך צמיחת ופיתוח היישוב. בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב, הפרויקט נכלל בתוכנית החומש של המשרד שאושרה בממשלה לפני כחודש. תקציב הפרויקט עומד על 2.4 מיליארד שקלים, שמתוכם כבר הושקעו 800 מיליון שקלים. יתרת הסכום אושרה בתוכנית הנוכחית לביצוע מיידי.
"פרויקט עוקף כפר יונה"
השם אינו משקף את מלוא תכולת הפרויקט, הכולל שדרוג מסיבי של כבישים ומחלפים באזור ובהם כביש 4 באזור מחלף השרון, וכביש 57, ציר רוחב מרכזי בשרון המחבר בין כביש החוף, כביש 4 וכביש 6. הפרויקט נועד להקל על זרימת התנועה באזור כולו, מתוך תפיסה תחבורתית רחבה הכוללת תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ומעברים להולכי רגל.
הכביש העוקף יתחבר למחלף חדש שיוקם מעל כביש 4 מצפון לצומת השרון, במפגש עם כביש 57. כמו כן יוקמו שלושה מחלפים נוספים, ינוב, כפר יונה ובית יצחק, גשרי הולכי רגל בצומת רופין ויער אילנות, והפרדה מפלסית בבית ליד. הצירים העיקריים כוללים נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, ולאורך כל התוואי ייסללו שבילי אופניים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב לרשת מקומונים בשרון: "העיכוב בהקמת כביש עוקף כפר יונה מאפיין את מדיניות העבר של השקעה במרכז על חשבון הפריפריה. אני שמחה שהצלחתי לחלץ את הפרויקט מהקפאה ולהביא לתושבי נתניה, כפר יונה והשרון כולו בשורה של שדרוג תחבורתי עצום, שיורגש היטב באיכות החיים של כולם. במקום לבזבז שעות בפקקים, ולסבול ממתח ואי וודאות בכל הקשור להגעה ליעדכם, בקרוב תיהנו מכביש רחב ובטוח עם מחלפים מהירים וללא רמזורים, וללא תנועה חוצה ועומסי תנועה מיותרים ומסוכנים ברחובות כפר יונה.
"כמו בכל פרויקט תחבורתי שאנחנו מוציאים לדרך, גם כאן באה לידי ביטוי מדיניות המשרד הכוללת הקמת נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים בכל דרך. אני מקווה כי כך נעודד רבים מכם לשקול ברצינות להעדיף נסיעה מהירה ונוחה באוטובוס, ברכבת או באופניים, או בכל שילוב ביניהם, על המשך השימוש ברכב הפרטי ועמידה בפקקים."
עוקף כפר יונה הוא אחד הפרויקטים הגדולים והחשובים שבוצעו בשרון בשנים האחרונות, ומשרת גם את תושבי קדימה צורן ואבן יהודה, ואת יישובי לב השרון ועמק חפר. כביש 57 יורחב לשלושה נתיבים כולל נת"צ, ויועתק בחלקו לאזור כפר יונה צפון. בצומת בית ליד יוקם מחלף במקום הצומת המרומזר הקיים.
ראש עיריית כפר יונה, שושי כחלון כידור מסרה ל"מקומונים בשרון": "אני מודה מקרב לב לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, ומעריכה מאוד את החלטתה, המהווה בשורה של ממש לעיר כפר יונה – השלמת פרויקט כביש עוקף 57 צפון ותקצובו המלא. זאת, לאחר 'הקפאה' ממושכת ומאמצים רבים שהושקעו על ידי העירייה, ועל ידי באופן אישי, להוציאו לפועל.
"לשמחתי, ההחלטה מגלמת בתוכה בנוסף תקציב בסך של 100 מיליון ש"ח לטובת סלילת כביש כניסה חלופי למחנה 'קריית צדק'. תכנית זו, אשר נמצאת בתהליכי תכנון מתקדמים על ידי חברת 'נתיבי ישראל', תביא להסטת תנועת כלי הרכב המגיעים למחנה הצבאי דרך הרחוב העירוני גילה, ותשיב את איכות החיים לתושבות ולתושבי שכונת גבעת אלונים".
העבודות יחלו בהקדם במקטע שבין צומת בית ליד לבית יצחק. בקצה המערבי של הכביש ישודרג מחלף נתניה, שנבנה לפני כחמישים שנה, ויהפוך למחלף ללא רמזורים על מנת לאפשר חיבור חלק לכביש החוף ולתוך העיר נתניה.
בכפר יונה, המצוי בתנופת פיתוח, מצויות היום כ-15,000 יחידות דיור בשלבי תכנון, אך הקמתן שכונות חדשות מותנית בקידום הכביש העוקף. הכביש נועד להסיט את התנועה העוברת בכביש 57 אל מחוץ לכפר יונה, וכך, לאפשר פיתוח מרכז עירוני שיציע מקומות פנאי, בילוי ותעסוקה לתושבי האזור כולו, ויחבר בין צפון היישוב לדרומו.
הכביש העוקף יספק גם מענה לכניסה למחנה "קריית צדק", הקריה המשפטית החדשה של צה"ל. בעקבות העתקת בתי הדין והכלא הצבאיים למחנה, הפך רחוב גילה לדרך הכניסה היחידה למחנה, כמו גם לשכונת גבעת אלונים עצמה. היקפי התנועה החוצה העוברת ברחוב עירוני צר, גורמים לשיבושים קשים ולפגיעה באיכות החיים של התושבים.
יצוין כי הפרויקט נכלל בתוכניות הממשלה כבר משנת 2001, ועיריית כפר יונה אף פנתה בשנת 2013 לבית המשפט בדרישה למימושו, אך ללא תוצאות. בניסיון למנוע את עצירת הפרויקט בשנת 2021, ציינה ראשת עיריית כפר יונה שושי כחלון-כידור כי להחלטה השרירותית יהיו השלכות הרות גורל על כפר יונה, ובהן "עצירת פיתוח העיר עד כדי חוסר יכולת לממש את תוכנית המתאר ולתת מענה למחסור ביחידות דיור, משום שכבר היום המשתמשים בכביש 57 מתקשים לנוע בו בחופשיות". גם ראש מועצת לב השרון עמיר ריטוב הצטרף לבקשה, וטען כי עצירת הפרויקט היא טעות קשה, אשר תפגע הן בתושבי המועצה והן במי שעובר בשטחה. כאמור, הבקשות, שאף הועלו כשאילתה בכנסת, לא זכו למענה.
הפרויקט כולל את סלילת כביש 57 מחדש באורך 9 ק"מ עם שלושה נתיבים לכל כיוון כולל נת"צ, ממחלף בית יצחק לצומת פנקס, והקמת שלושה מחלפים: ינוב, כפר יונה ובית יצחק. בכביש 4 יורחב לאורך 5 ק"מ לשלושה נתיבים כולל נת"צ, וגם בו יוקמו שלושה מחלפים: השרון, פרדסיה ובית ליד. צומת רופין ישודרג, ובמפגש הדרכים 4 ו-57 יוקם מרכז תחבורה אזורי (מתנ"ח). בכביש 5730 יורחב וישודר תוואי כביש 57 הקיים לשלושה נתיבים באורך 3 ק"מ, ותוקם הפרדה מפלסית בבית ליד. לאורך כל תוואי הפרויקט ייסללו שבילי אופניים כולל תחנות מנוחה, ויבוצע פיתוח נופי נרחב. כאזור שרובו עדיין חקלאי, הושם דגש על פיתוח מערך דרכים חקלאיות לצד הכביש ועם מעברים בטוחים, שימנעו מכלי רכב חקלאיים לעלות על הכביש.
צילומי הדמיות: נתיבי ישראל
צילום שושי: אביבית איזקסון