מהי אסטרטגיה שיווקית ולמה זה חשוב

15 0

שיווק מוצר או שירות נועד, במובן הפשטני של המושג, להגדיל את הביקוש למוצר זה. הגדלת הביקוש למוצר או השירות יכולה להתבצע ביותר מדרך אחת. עם זאת, גוף עסקי שמעוניין להעלות את הביקוש למוצר או שירות מצד אחד ולייצב אותו ברמות גבוהות מצד שני, חייב לאמץ לא רק טקטיקות לשיווק, אלא גם אסטרטגיה שיווקית כוללת. מהו ההבדל בין טקטיקה לאסטרטגיה? מה משמעות המונח אסטרטגיה, כשהדברים אמורים בשיווק? מהו תכנון אסטרטגי? מהי ההכשרה הנדרשת לבעלי מקצוע בתחום? בשורות להלן נעסוק בהרחבה באסטרטגיה השיווקית וההשפעה של  על ההתפתחות העסקית.

טקטיקה, אסטרטגיה ומה שביניהן

שיווק וקידום של מוצר או שירות נועדו למטרה אחת ויחידה – להגדיל את המכירות של המוצר או השירות ואת הרווחים של העסק ממנו. עם זאת, יש הבדלי גישה משמעותיים בין טקטיקות למכירת המוצר, לבין אסטרטגיית שיווק.

  • טקטיקה לשיווק והמשמעות שלה: טקטיקת שיווק מתרכזת במיקרו – הדרכים המעשיות להגדלת המכירות של מוצר. עם הדוגמאות לטקטיקות מקומיות להגדלת המכירות של מוצר ניתן למנות מבצעים – שזה אומר מחירים מיוחדים לתקופה מוגבלת למוצר או לשירות. פיזור דוגמיות – דוגמיות של המוצר שמיועדות לקהלי יעד רחבים. בדרך כלל, טקטיקות מכירה שונות אמורות להשתלב בתוך מערך אסטרטגי כולל.
  • אסטרטגיה לשיווק: אסטרטגיה שיווקית איכותית מתעלה מעל לטקטיקה. האסטרטגיה מנסה להגדיל את הביקוש למוצר בקרב קהלי יעד שונים, ולאו דווקא אצל קהל יעד מסוים. האסטרטגיה מנסה, במקרים רבים, ליצור קישור בין צריכת המוצר לבין אירוע מסוים או תקופה מסוימת בשנה. בנוסף, האסטרטגיה נועדה לבדל את המוצר או השירות ממוצרים או שירותים רבים הדומים לו. אסטרטגיה שיווקית מורכבת לעיתים מזומנות מכמה טקטיקות, שכל אחת מהן פונה לקהל יעד ספציפי. 

אסטרטגיה בשיווק והמשמעות שלה

אסטרטגיה בשיווק נועדה, כאמור, להגדיל את קהלי היעד אשר נחשפים למוצר ומשתמשים בו. ככל שמגוון קהלי היעד הנחשפים למוצר רחב יותר, כך השימוש בו הופך לפופולארי יותר. הגדלת קהל היעד מתבצעת בכמה אמצעים, שחלק מהם לא תמיד גלויים לעין:

  1. סלוגנים: סלוגן איכותי הוא הרבה יותר מטקטיקה. אחד הסלוגנים היותר מפורסמים, שהפכו את קוקה קולה למשקה פופולארי במיוחד היה "טעם החיים – קוקה קולה". כל המוצרים או השירותים המובילים השתמשו בעבר ומשתמשים גם כיום בסלוגנים קצרים וקולעים.
  2. שימוש ע"י מפורסמים: אם אדם מפורסם (סלב) משתמש במוצר מסוים ומחצין את העובדה הזאת, הדבר עשוי להגדיל את המכירות של המוצר. זאת, עקב הנטייה של מעריצים ועוקבים רבים להזדהות אם הסלב ולעשות שימוש באותם מוצרים או שירותים שבהם הוא עצמו משתמש.
  3. יח"צ: יחסי ציבור הם, לעיתים קרובות, חלק מאסטרטגיה שיווקית כוללת יחסי ציבור עשויים להיות כתבות אוהדות בתקשורת המתייחסות למוצר או לשירות ספציפיים. יחסי ציבור יכולים להיות גם תרומה של היצרנית או המשווקת של המוצר למטרות חברתיות שונות. יחסי ציבור יכולים להיות גם הענקת חסות לקבוצת ספורט. למשל – במשך שנים ארוכות זוהתה חברת עלית כנותנת החסות של קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל.
  4. קביעת יעדים: אסטרטגיה שיווקית פירושה גם קביעת יעדים ובחירת האמצעים שיסייעו להשגתם.

הכשרה נדרשת לעוסקים באסטרטגיה שיווקית

עולם השיווק הפך בשנים האחרונות לאחד מתחומי העיסוק המקצועיים ביותר. נכון להיום מציעים מוסדות שונים לימודי שיווק כחלק ממסלול הלימודים הרגיל שלהם. מסלול הלימודים הייעודי, יחד עם ניסיון מצטבר בתחום, הם שני ציוני דרך משמעותיים ההופכים מי שמתמחה בשיווק למומחה בתחום האסטרטגיה השיווקית. אם יש לך עניין להבין טוב יותר את הנושא, ולהשתלב בעולם השיווק בצורה הטובה ביותר, זה בהחלט המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כבר כעת ולעשות צעד קטן שיקדם אותך בתחום המתגמל של השיווק והפרסום.

קרדיט תמונה:FREEPIK

Related Post

כלי נגישות