יכול להיות שיש לכם יותר מחבר או שניים שהקימו עסקים, חיים כעצמאים, ולא טרחו מעולם עם בניית תוכנית עסקית. יכול להיות שהחברים האלו גם מצליחים, ואולי אפילו מצליחים מאוד. על פניו, נראה לפעמים שאפשר להצליח גם בלי לתכנן. נכון, הכול יכול להיות, ובכל זאת, מרבית העסקים המצליחים באמת, הצלחה מסחררת, כזו שאפשר לסמוך עליה כדי להביא הביתה מספיק כסף כדי לתת רווחה למשפחה שלנו, נשענים על תוכניות עסקיות מפורטות.
אין ספק שיש משהו מהנה בלחיות את הרגע. יש משהו חופשי, משהו שלפעמים חסר לנו כשאנו פועלים לפי תוכנית מסודרת. אבל תוכנית עבודה לעסק זה לא קיבעון לעסק, אלא להיפך. תוכנית היא מתווה, קונספט, מפת דרכים עם כמה וכמה שבילים, בכדי לאפשר גמישות, תגובה נכונה למצבים שונים, והיכולת לענות ולהגיב במהירות לשינויים בשוק, אצל המתחרים, אצל הלקוחות, ובכלל, וההבדל יכול להיות של עשרות ומאות אחוזים בשורת הרווח.
מה בעצם עושים בתכנון תוכנית עסקית?
אנחנו שמחים שהתחלת להתעניין בביצוע תוכנית רצינית לעסק שלך, לפחות להתעניין מספיק בכדי לשאול את עצמך מה תקבל מהתוכנית הזו. ובכן, תוכנית עסקית מקצועית ומקיפה כוללת:
- מידע מסודר ומסוכם שמאפשר לך להציג את העסק למשקיעים פוטנציאליים, בנקים וכיו"ב
- מחקר שווקים רציני ועמוק שמאפשר לך להבין את הנישות השונות ואת הפוטנציאל האמיתי שם בחוץ
- סימון מוקדם של בעיות פוטנציאליות ודרכים כיצד יש להתגבר עליהן מראש ומבעוד מועד, לפני שהן קורות
- תוכנית מעשית ופונקציונאלית, גמישה ולטווחים שונים, שמאפשרת לך לצאת לדרך עם העסק בביטחון מלא
בוחרים לבנות תוכנית עסקית עם אנשי מקצוע
כמו שבטח יש לכם חבר או שניים שלא טרחו מעולם לבנות תוכנית לעסקים שלהם, כך גם סביר להניח שיש חבר או שניים שייעצו לכם, עם כל הכוונה הטובה שלהם, לעשות תוכנית שכזו בעצמכם. להיכנס לאינטרנט, לחפש הוראות "איך עושים תוכנית עסקית", ופשוט ללכת עם ההוראות. אם זה היה כל כך פשוט, הרי שהמונים היו עושים זאת, אבל האמת היא, שזה לא כל כך פשוט בכלל.
יש סיבה שישנן חברות ובעלי מקצוע שמתמחים בבניית תוכניות עסקיות לעסקים מכל סוג ובכל סדר גודל. הסיבה הבסיסית והראשונית ביותר, עוד לפני שנכנסים לפרטים הקטנים, היא שהיכולת שלכם לראות את העסק שלכם בפרספקטיבה רחבה היא יכולת מצומצמת מאוד. מטבע הדברים, אתם עמוק בתוך העסק, מודעים לפרטים הקטנים, ואפילו מעורבים רגשית בהקמה שלו או בשדרוג שלו. איש מקצוע חיצוני, שאינו חלק בעסק, מגיע עם פרספקטיבה רחבה הרבה יותר, מבט על שמאפשר לו לראות מהלכים ובעיות פוטנציאליות שסביר להניח שאתם לעולם לא תראו, פשוט כי אתם עסוקים בהפעלת את העסק או בפיתוחו בראש (או על הנייר).