77 שנות עצמאות מזמנות לנו מחשבה על האופן בו אנו מטפחים עצמאות אצל ילדינו. עצמאות אינה רק מטרה חינוכית, אלא מתנה של ממש שאנו מעניקים לילדינו לחייהם הבוגרים.
אז למה כל כך קשה לנו לתת לילדים עצמאות?
התשובה פשוטה: כי זה נוח לנו. יותר מהיר לנעול להם נעליים מאשר להמתין שיעשו זאת בעצמם. יותר נקי להאכיל אותם מאשר להתמודד עם בלגן. אבל בפעולות היומיומיות האלה, מבלי לשים לב, אנחנו מעבירים מסר מסוכן: "את.ה לא מסוגל.ת". ואז כשנגיע לגיל שבו נרצה שייקחו אחריות ויהיו עצמאיים – זה כבר יהיה מאוחר מדי…
ארבע דרכים פשוטות לעודד עצמאות:
1. הולכים צעד אחורה
נתחיל מלשחרר שליטה ונבין שאם לא נוותר על לתקתק הכל כמו שאנחנו רוצים הילד לא יוכל ללמוד ולהתקדם. עצמאות מתחילה בדברים הכי קטנים: לתת לתינוק להחזיק את הבקבוק, לאפשר לילד בן 3 לפנות כלים מהשולחן, ולילדים בני 8 לסדר תיק בית ספר בעצמם, למיין כביסה ולפנות מדיח.
וטיפ קטן – אם יש לכם ילד צעיר ואתם לא בטוחים אם הוא מסוגל לבצע פעולות באופן עצמאי – תחשבו מה הוא היה עושה אם הוא היה עכשיו בגן – שם הילדים נדרשים לרוב להרבה יותר עצמאות מאשר בבית.
2. ליווי הדרגתי במקום דרישה פתאומית
אל תעברו באופן מיידי מ"אני עושה בשבילך" ל"תעשה לבד". תחילה נעשה יחד – נסדר את התיק לבית הספר יחד, נעזור בחפיפת הראש במקלחת. אחר כך עוברים ל"אתה עושה ואני פה לידך אם צריך". רק לבסוף מגיעים ל"אתה מסוגל לבד. אני סומך.ת עליך".
3. בחירות קטנות בונות ביטחון ביכולת
תאפשרו לילדים לבחור מבין מספר אפשרויות שמקובלות עליכם במיוחד בנושאים שקשורים אליהם ישירות. "את מעדיפה כריך עם חביתה או עם גבינה?", "באיזו דרך אתה מעדיף לסדר את החוברות שלך בתיק?". שאלות פשוטות כאלה נותנות לילדים תחושה של שליטה, מעבירות מסר שאנחנו סומכים על ההחלטות שלהם ומלמדות אותם לסמוך על עצמם. יותר קל לפתח תחושת עצמאות כשאני סומך על עצמי.
4. טעויות הן מעבדה לימודית
בדרך ללמידה – ילדים טועים מלא! גם כמבוגרים רוב הלמידות שלנו עוברות דרך טעויות. כשהילד לומד למזוג מים מבקבוק לכוס למשל הוא מתנסה בפעילות מוטורית שייתכן ולא יצליח בהתחלה. ולכן – תהיו סלחניים לטעויות שלהם. כשילד מנסה ולא מצליח – זו לא סיבה לכעוס, אלא הזדמנות לעודד אותו על המאמץ והניסיון ולהביע אמון ביכולות שלו. במיוחד אם הוא מתוסכל: "ראיתי שרצית למזוג מים לבקבוק וזה נשפך. יפה שניסית. נתאמן ביחד אחרי הגן אני בטוח.ה שתצליח!"
העצמאות האמיתית היא לדעת שאנחנו לא לבד.
המטרה אינה ליצור ילדים שפועלים לבד בעולם, אלא כאלה שיודעים שהם מסוגלים – אך תמיד יכולים לבקש עזרה כשצריך. כשאנחנו מפנים מקום לעצמאות שלהם, אנחנו בעצם נותנים להם שני דברים: את האומץ לנסות, ואת הביטחון שאנחנו כאן כדי לתמוך כשצריך.
מאיה קאופמן דוד – הורות באופטימיות
מדריכת הורים בגישת אדלר.
מומחית לגיל הרך, מתבגרים, גמילה והורות לילדים עם קשב וריכוז