שנורר ירושלמי, מחליט לשדרג את "העבודה" על ידי נסיעה לניו יורק. למזלו הצליח למצוא משפחה טובת לב שתארח אותו. בחינם כמובן…
מאת הרב נח סוליש – חב"ד נתניה
השנורר רואה הצלחה, הדולרים זורמים ובשפע, כך שהוא החליט שוב ושוב להאריך את שהותו ב'תפוח הגדול'. בעלת-הבית שהבינה שהאירוח לא יסתיים בעתיד הנראה לעין, שואלת את השנורר: "אתה לא מתגעגע לאשתך וילדיך בירושלים?
הבריקו עיניו של השנורר: "את כל כך צודקת! איך לא חשבתי על זה בעצמי?! עוד היום אתקשר אליה ואזמין אותה לכאן עם הילדים"…
בפרשת השבוע אנחנו מגלים עד כמה חשובה מצוות הכנסת אורחים: "גדולה הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה" כשאברהם אבינו עוזב את הקב"ה כדי לקבל את שלושת האורחים/המלאכים.
בתכל'ס, אם נתעמק במה שקרה שם, "בחכמה שלאחר מעשה", אנחנו הרי יודעים שבעצם מדובר היה במלאכים. לכן, הם בכלל לא נזקקו לאירוח של אברהם וגם לא ל'סעודת המלכים' שהוא הגיש להם – כיוון שמלאכים לא נזקקים לאכילה שתיה או שינה. יוצא, שאברהם אבינו נטש את הקב"ה שלא לצורך אמיתי של אורחים?!
נכון שמדובר בשגגה. הרי אברהם אבינו לא יכול היה לדעת שהם מלאכים וכוונתו הייתה לשם המצווה. אבל כתוב במשלי "לא יאונה לצדיק כל אוון" ומסבירים זאת חז"ל שצדיק אמיתי הקב"ה שומר עליו ששום מכשול לא יבוא לידיו, גם לא בשגגה. ועל אחת כמה וכמה לאחד משלושת האבות הקדושים.
נבין זאת לאור ההבדלים בקיום המצוות לפני קבלת התורה בהר סיני ולאחריו. הגמרא במסכת יומא אומרת שהאבות קיימו את כל המצוות כולם גם לפני מתן תורה בהר סיני. אם כך, מה השתנה לאחר מתן תורה?
מוסבר בתורת החסידות, שהיה הבדל מהותי בתוצאה של המצווה. כיום אדם הלוקח תפילין ומניח אותם, או אדם המכין אוכל לאורחים ומגיש בפניהם: התפילין מתקדשים, באוכל המוגש בפני האורח או המיטה המוצעת בפניו שורה קדושה. ממש כך. המצווה מקדשת אותם!
לעומת זאת, כשהאבות הקדושים קיימו את המצוות, למצוות שלהם לא היה כוח לקדש את הגשמיות ולהעלות אותם לקדושה. הכוח הזה הגיע במתן תורה. ולכן זה לא יכול היה להתרחש לפניו.
לפי עיקרון זה הכל מובן. אברהם אבינו קיים את מצוות הכנסת אורחים באופן מושלם, כי אברהם אבינו עשה את כל מה שתלוי בו מבחינת הרגש, הכוונה, והנכונות לקיים את מצוות הכנסת אורחים. ולפני מתן תורה, כשהעולם הרוחני והגשמי היו מנותקים לחלוטין, זה בהחלט הספיק.
אז נכון, כולנו עובדים קשה "מצאת החמה, עד צאת הנשמה" רק כדי להביא פרנסה הביתה, כשהכוח המניע הוא האהבה והרצון להעניק יותר לילדים ולבני ולבנות הזוג, אבל תכל'ס מתי אמרתם להם שאתם אוהבים אותם? הכוונה היא נפלאה, אבל המעשה הוא העיקר!
מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק: חב"ד נתניה – הדף הרשמי