יצרניות הרכב המובילות בעולם מציעות כעת את הדגמים שלהם במחיר מעודכן, וגם בישראל אנחנו צפויים לשלם יותר. כמה יותר? לנו יש את התשובות
כולנו אוהבים לחשוב על עצמנו כעל צרכנים נבונים ומתוחכמים, ובהמון מובנים אנחנו באמת כאלה, בוודאי יותר מבעבר. אנחנו ערים יותר לאפשרות של סקר שוק קטן לפני שאנחנו מבצעים רכישה של מוצרים חשמליים או פוליסות ביטוח, ביצוע השוואת מחירים אינטרנטית לפני קניה אונליין ואפילו הצטרפות למחאות כנגד יבואניות מוצרי מזון. אבל איכשהו, התייקרויות בסכומים של 4 ספרות, כמו שהתרחשו בשוק הרכב בישראל לאורך כל שנת 2022, עוברות לנו מתחת לראדר. אולי זה בגלל שמראש לא כל הישראלים רוכשים רכבים ישירות מהיבואנית, או כי מדובר ברכישה שמתבצעת רק אחת לכמה שנים, אבל עם העובדות אי אפשר להתווכח: כמה מיבואניות הרכב המובילות במדינה העלו את מחירי הדגמים שלהן בשנה החולפת, ובחלק מהמקרים מדובר בתוספת לא קטנה לשורה התחתונה.
התייקרות מחירי הרכב: מגמה עולמית
לפני שנגיע לשלב הדוגמאות, ונבהיר בדיוק איך ההתייקרויות האלה מתבטאות בתג המחיר של דגמי יונדאי למשל, חשוב להבין למה בכלל כל זה קורה. אז למען ההגינות צריך לומר ששוק הרכב העולמי- ובתורו גם הישראלי – עובר כמעט 3 שנים מאתגרות מאוד. בהתחלה היה זה משבר השבבים העולמי שתקע את הייצור באינספור מפעלים מסביב לעולם, ואז גם את שרשרת האספקה. אחר כך הגיעה הקורונה שהשביתה מפעלים, פגעה אנושות בכוח האדם, והכניסה לסחרור עצום פחות או יותר את כל יצרניות הרכב בעולם. גם אלו שכן הצליחו לקיים שגרת ייצור ואספקה נורמלית יחסית, נתקלו בבעיות גדולות בשינוע, מלאי מכולות ומחירן שהחל להשתולל, ועוד. כשנראה היה שהמגיפה העולמית כבר כמעט לא פוגעת בעולם הרכב, פרצה המלחמה באוקראינה. למה זה רלוונטי? מהסיבה הפשוטה שיצרניות רכב רבות מחזיקות מפעלים בדיוק בחלק הזה של העולם, אחרות משתמשות בגז המופק באזור אוקראינה כדי לתחזק את המפעלים שלהן, ועוד לא אמרנו כלום על ענייני אספקה או שינוע מסביב לאזורי קרבות. כל הסיבות האלה מובילות לכך שפחות מכוניות מיוצרות בכל חודש, שהביקוש לאלו שכן הולך וגובר, מה שמתבטא בסוף בתג מחיר גבוה יותר לצרכן הקצה. יבואנית טויוטה לישראל למשל, הכריזה פעמיים במהלך 2022 על התייקרויות של אלפי שקלים בכמה וכמה דגמים שלה, כמו יאריס, קורולה, ראב4, היילנדר ועוד. גם טלקאר, יבואנית דגמי קיה לישראל ייקרה את מחירן של הפיקנטו הפופולרית שלה, כמו גם של הסורנטו, הסטוניק או הקרניבל. בחלק מהמקרים מדובר בהתייקרויות שעשויות להגיע גם ל-5,000-6,000 שקלים. המגמה הזאת המשיכה גם אצל היבואניות של המכוניות האירופיות, כמו סיטרואן, פיג'ו ואופל.
אז כמה נשלם על דגמי יונדאי הפופולריים?
אצל יונדאי, אחת מיצרניות הרכב החביבות ביותר על הנהג הישראלי, בוצע עדכון מחירים באוגוסט האחרון. דגמים פופולריים כמו ה-קונה התייקרו בשיעור של 2,000 עד 4,000 שקלים, היונדאי וניו התייקרה ב-2,000-3,000 שקלים, ואפילו ה-i10 הקטנה יקרה יותר בשיעור של 1,000 עד 2,000 שקלים. וזה עוד לא הסוף. בינואר 2023 שוק הרכב הישראלי צפויי לספוג עוד התייקרות. רשות המיסים מעדכנת את הטבת המס הירוק שמתגמלת רכבים מזהמים פחות והמשמעות היא תג מחיר גבוה יותר. הדבר רלוונטי בעיקר לדגמים משפחתיים קטנים ורכבי פנאי. גם מס הקנייה צפוי להתעדכן, מה שיוביל להתייקרות משמעותית בדגמים חשמליים או רכבי פלאג-אין למיניהם. כשאלו הם פני הדברים, האופציה של רכישת רכב משומש נעשית אטרקטיבית מתמיד. ישראלים שמחפשים לקנות אחד מדגמי היונדאי השונים, יוכלו לבחור ביונדאי iX35* למשל, שכבר מסתובבת בכבישי ישראל בשנתיים-שלוש האחרונות, ובכך לקבל מכונית עדיין חדשה יחסית, אבל עם תג מחיר קל יותר לעיכול.
לסיכום, בהחלט ייתכן שגל ההתייקרויות הגדול ששוטף את שוק הרכב הישראלי בשנה האחרונה יוביל את העם הנוהג בציון לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לרכישה של המכונית הבאה. אם כבר להיות צרכנים נבונים, אולי במהלך 2023 נראה פחות ישראלים באולמות תצוגה של יבואניות הרכב, ויותר עסקאות של רכבים מיד 2. סעו בזהירות.
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.
מספר רישיון 54414.
קרדיט תמונה FREEPIK