מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

מהמשבר אפשר לצאת מחוזקים

למרות המציאות הקשה, יהיו עסקים שינצלו את המשבר כדי לצאת ממנו מחוזקים וטובים יותר.

טור אישי / אבי סלמה

ידוע כי עמודי התווך של הכלכלה הישראלית הם העסקים הקטנים.

אבי סלמה

בעת שגרה נפתחים בכל שנה בישראל כמה עשרות אלפי עסקים קטנים, כ-80% מהם יסגרו כבר בשנה הראשונה ורק כ-5% מהם יזכו לחגוג 5 שנים.

אם לא די בנתון זה, הגיע משבר כלכלי חסר תקדים ולקח את הנתונים אל הקצה האדום ביותר.

כיום אנו יודעים לבטא את צמד המילים "אסטרטגיית יציאה" אך האם ניתן להשוות באותה מידה את ההתנהלות בפאב או במשרד רו"ח?

הטעות הראשונית היא המחשבה שניתן לצאת ממשהו שאינו מוגדר, הרי שאם היה מדובר חלילה במבצע צבאי או במלחמה ההשפעות הכלכליות היו מוכרות לנו וכך גם טווחי הזמן והיינו יודעים לתת תאריך תפוגה משוער. אבל המצב החדש שנכפה עלינו הוא בהחלט אירוע בקנה מידה היסטורי, בינלאומי וחסר תקדים, מצב של חיים עם הנגיף לאורך חודשים ואולי אף שנים והתנהלות וניהול עסקים תוך כדי משבר מתגלגל ללא פתרון קסם בטווח הקצר. מה שהופך את הסיפור לקשה ומורכב יותר.

אז מה עושים? איך ניתן להתמודד עם המשבר?

תשארו בקופסא המשבר אולי יוביל לשינוי במציאות, אבל עדיף (בשלב זה) שלא נרוץ ל"חשיבה מחוץ לקופסא". נכון, גילינו אמצעי תקשורת ודרכי פעולה שונים בטווח זמן קצר מאוד (פגישות ZOOM, עבודה מהבית ועוד) אבל אין צורך להמציא את העסק שלנו מחדש, הרי רופא שיניים לא יהפוך למדריך קרב מגע… ובסוף כולנו נמשיך לצרוך ברמה כזו או אחרת מזון במסעדות או כל דרך למפגשים משפחתיים, חברתיים ותרבותיים. אז מה כדאי לעשות בטווח הקצר? – להתרכז בהגברת הצריכה של השירות או המוצר אותו אתם מוכרים כדי לייצר תזרים מזומנים בדרך המהירה ביותר. וכבר עכשיו לפעול בטווח הארוך יותר בהנגשת המוצר או השירות תוך חשיבה אסטרטגית והתאמה למצב החדש.

התפנה לכם פתאום זמן? תתחילו להשקיע בקידום נושאים עסקיים שלא היה לכם זמן אליהם. זה לא סוד שההשפעה הכלכלית היא רוחבית, כך שכולם נמצאים באותו מצב. תיצרו קשר עם לקוחות עבר תציעו להם את שירותכם, תפנו למי שפועלים בתחום שלכם או בתחומים משלימים ותציעו להם שיתופי פעולה להעמקת העסקים כך תיצרו WIN-WIN

חשוב להישאר חיוביים – עד כמה שזה נשמע כקלישאה, מפגישותיי עם בעלי עסקים אני חש בפחד, מרמור, כעס וחוסר וודאות – רגשות מובנים בהחלט בעת משבר כלכלי כה חריף. אבל גם אם אתם צודקים עדיף להיות חכמים, עדיף למקד את המאמצים והמשאבים (בעיקר הנפשיים) בעידוד עצמי. התמקדות בעוולות ובבעיות אולי מובילה לשחרור כעסים אך בניגוד לחשיבה חיובית, היא לא מקדמת פתרונות לעסק אלא ההפך.

התמקדו בדברים שעליהם אתם יכולים להשפיע. וותרו על המושגים המוכרים כך לדוגמא "צמיחה כלכלית אסטרטגית ארוכת טווח", בעת הזאת איננה רלבנטית כי המשק כולו בכלל הענפים נמצא בסחרור ואין וודאות לגבי צריכה עתידית.

אין טעם לתכנן או לפעול עפ"י ספקולציות – מה יקרה עם הנגיף ה"חדש" שהתפרץ בסין? איך זה ישפיע עליי?

ספקולציות ומחשבות שליליות אינן תורמות לקידום העסק ואף גרוע מכך יכולות להשפיע על מצב הרוח ועל חדוות העשייה שלכם. תתחילו במחשבה  עסקית המרוכזת בעסק שלכם ובקידומו, מה שיוביל אתכם למחשבה חיובית ולעוד תנופה שאתם כמנהלים יכולים לשפר את הצריכה בעסק שלכם גם בעת הזאת.

השקיעו במשפחה ובחברים הם הדלק שלכם – הזמן הרב שהתפנה וההתכנסות למשפחתיות, נתנה מבט נוסף בתרומה להעצמה האישית של כל אחד, בזמן הסגרים היה אפשר לראות משפחות המתכנסת לתוך עצמן ומגלות את המשפחה והכוחות הטמונות בה בצורה יוצאת מגדר הרגיל. במקביל כמובן החברים הקרובים והרחוקים הם מנוע ורגיל לא פחות חשובה לגוף עסקי בריא המשקיע מאמצים משמעותיים לקידום סביבתי.

ומילה קטנה לאחיי ואחיותיי הנתנייתים – פרגנו לעסקים בעיר שלנו,  תעלו פוסטים ברשתות קניה בעיר " #מפרגניםלעסקיםבנתניה" – כי נתנייתים קונים רק בנתניה.

>> הכותב, אבי סלמה, הינו מנכ"ל נציגות בנק HYPOSWISS בישראל, חבר מועצת העיר נתניה – יו"ר חלת החברה הכלכלית, הממונה על מנהל הכספים העירוני ואגף קליטה.

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן