חורי ההצצה של נורית

9 0

עבור ד"ר נורית צדרבוים, אמנית רב-תחומית המתגוררת בנתניה, יצירותיה נשענות על עוגנים אינטלקטואלים נרחבים. בתערוכה החדשה שלה, המתארת את נבכי עבודתה, המסרים חדים עוד יותר

לד"ר נורית צדרבוים צדדים רבים. היא אמנית רב תחומית – ציירת, פסלת, משוררת ואוצרת. היא גם מרצה וחוקרת במנעד רחב של תחומי מחקר וז'אנרים אמנותיים. למרות זאת, היא מצליחה להמחיש בעבודתה את הסימביוזה בין האמנות החזותית לשפה המילולית, המתחברים יחד לכדי יצירה עשירה ומלאת רבדים. הדיוקן העצמי מהווה את העוגן האמנותי והרעיוני ביצירתה ובמחקריה לאורך השנים, דרך ספקטרום רחב של אופני ביטוי ומגוון טכניקות וחומרים, המזמינים את הצופה להתבונן אל תוך נבכי הנפש הנסתרים, האפלים והעמוקים.

בתערוכה החדשה 'חורי הצצה': מהפך, רגע לפני, בחרת להציג את היצירות באור שונה.

amanut1

"אכן, בתערוכה המתקיימת במתחם 'המקרר' (רח' החשמונאים 90, ת"א) איני מפרטת את המהפך, ורגע לפני מה זה, ומה זה עומד להיות, ומה הולך לקרות. אבל זה מהפך משמעותי. תפקידה של התערוכה הזאת, הוא בדיוק להיות כאן , לכבוד ורגע לפני המהפך", אומרת דר' נורית צדרבוים.

"החלל הגדול של הסטודיו שלי, נפתח לקהל הרחב, הכולל כל מי שסקרן לצפות 'בחדרי החדרים של היצירה', בתולדותיה של היצירה, בתהפוכותיה, בדרך שהיא עברה, בניירות שלעולם לא נחשפו, ובעבודות חשובות שמעולם לא הוצגו. סטודיו רוחש חיים, חי, בועט ואותנטי, פותח את דלתותיו,  מגירותיו,  ארונותיו, ואת כל הפינות החשופות והנחשפות לתצוגה. כדי לאפשר לציבור, לשוחרי אמנות, לסקרנים, לסטודנטים, לאספנים, לאוצרים, לכל מי שאליו תגיע השמועה, לצפות במה שנקרא 'מאחורי הקלעים' של היצירה".

 

עבור דר' נורית צדרבוים, האמנות והמחקר שזורים זה בזה בקשר בל ייפרם. אמן על פי תפיסתה ועל פי דרכה האמנותית הוא בראש ובראשונה חוקר. הפעילות היצירתית  בעבורה היא של חומרים ומושגים המתנהלים באמצעות כלים העומדים לרשות  השפה החזותית. הדינמיקה שבין האמנות למחקר, באה לידי ביטוי גם בהפריה ההדדית שיוצרת דר' צדרבוים בין האמנות הפלסטית למילה הכתובה. לאורך השנים כתבה מאות שירים המתכתבים באופן ישיר ועקיף, מכוון ושלא במכוון, עם ציוריה, דיוקנאותיה ודימוייה החזותיים. אותם הציגה במעל ל-40 תערוכות אישיות וקבוצתיות, המייחדים אותה כאמנית המייצרת דיאלוג מרתק בין האמנות החזותית לשפה המילולית. אמנית ה"מציירת שיר- משוררת ציור", וממחישה את הסימביוזה שבין האמנות הפלסטית לשירה.

 

"התערוכה הנוכחית עוצבה כ 'מיצב תלוי מקום' ( sight specific ), וכוללת אוסף גדול של עבודות משנות ה- 80 ועד היום", אומרת דר' צדרבוים. "מגירות נשלפו, ארונות נפתחו, דלתותיהם הוסרו, ומדפים התרוקנו מציוד שנמצא כלא שייך. התצוגה, תוך מיון מוקפד, מונחת באווירת 'מקום עבודה' אותנטי. אני אהיה שם בפינה, ואעבוד על עבודה מסוימת, בדרך כלל, כזאת שנוצרה בעבר, ואשר עוברת עתה מטמורפוזה. אנחנו נהיה חלק מהנוף. לא נפריע לצופים להסתובב כרצונם בין היצירות, לחטט בין הדפים. אענה לשאלות, אסביר אם אתבקש, אשתוק אם לא ישאלו, ואמכור אם תרצו. הצופה, המבקר, המתעניין, מוזמן להסתובב בין העבודות, לגעת בעבודות, לדפדף בספרי האמנות שיצרתי, לפתוח מגירות, להזיז, להתבונן, ואפילו לנבור. הכל פתוח, כמו לפתוח את הקרביים של הסטודיו – היוצר – היצירות. רגע לפני המהפך, רגע לפני שיקרה הדבר הבא, שעליו עדיין אין מדברים, הכל מונח כאן לפניך, לראות, לגעת, להריח, ואפילו גם לרכוש. תערוכה שבה אינני עושה הצגות, אלא פותחת ופורשת את הכל בדיוק כפי שהוא".

מזה ארבעים שנה לוקחת דר' צדרבוים חלק פעיל באוצרות ובכתיבת מאמרים אקדמיים, לצד השתתפות בתערוכות ברחבי הארץ, כאמנית מוערכת ופעילה וכמרצה. עיסוקיה המגוונים כאמנית וחוקרת רב תחומית, מתארים יותר מהכול את הווייתה ופעילותה.

דר' צדרבוים חוקרת את החיים, האדם והטבע, באמצעות מילים וחומרים ויזואליים המהדהדים זה בתוך זה, ויוצרים סינרגיה של השלם הגדול מסך חלקיו. עבודת היצירה בה היא עוסקת כאמנית פלסטית נתפסת בעבורה כדרך של חקירה. חקירת המציאות ופרשנותה באמצעות מטאפורות חומריות וויזואליות, כמו גם באמצעות מטאפורות מילוליות (שירה), כאשר אלה מתכתבים עם אלה. הכלי שדרכו היא לומדת ובוחנת את העולם הוא ציור דיוקן עצמי, בבחינת לימוד האחר דרך ובאמצעות לימוד עצמה. צורת לימוד וחקירה בה כל החומרים הפוטנציאליים של המציאות, אם אלה חומרים פיזיים, חווייתיים או נפשיים, עומדים לרשותה בכל עת כחומר ביד היוצר. היא מתבוננת בעולם דרך צינורות נפשה וגופה, ומחזירה אליו את פרשנותה הוויזואלית והמילולית.

 

"למשך חודש וחצי, אני פותחת הכל. פותחת את הסטודיו, את הארונות, את המגירות ואת הלב. במהלך החודש הזה, אהיה שם מוכנה לשיח, להסבר, לגילוי וחשיפה. במהלך החודש יתקיימו מפגשים. מפגשי משוררים, השקת ספרים, סיורים מודרכים מוזמנים. רגעים של שיא – רגע לפני המהפך"

דר' צדרבוים לוקחת ביצירתה משימה, לחבר את אותם דברים שמלכתחילה לא נועדו לשכון בכפיפה אחת. היא יוצרת מקצבים אחידים בטכניקה שונה ומגבשת הכול יחד, במגוון רחב של חומרים, ובלי שמץ של שיעבוד לשמן הקלאסי. היא משתמשת בגואש, באלמנטים תלת ממדיים אותם היא מביאה מהפיסול, ונוהגת להרכיב עבודות מחלקים – תת קומפוזיציות, עם יחס חזק לטקסטורה. היא אינה מאלו המחפשים את צידוקם האמנותי בפופוליזם המוני, ואינה בוחרת בדרך הקלה, גם לא בבחירת החומרים. היא מחפשת את אמצעי הביטוי מהסביבה בה היא מוקפת, כאשר החומר הוא חלק מהותי מהתוכן אותו תרצה להעביר. ציוריה גדולים ברובם, מורכבים מכמה ציורים יחד, היוצרים קומפוזיציות ענק. העבודות ניחנות באיזה חוסר סגנון מכוון, ויוצרות תחושה של בראשיתיות, ראשוניות. אין בהן שום נטייה להתחנחן, למצוא חן או ליצור פרובוקציות. למרות חוסר הרצון להגיע למכנה משותף גדול, היא זוכה להכרה ולהערכה רבה בקרב קהילת האמנות, ונחשבת מזה 30 שנה, לאחת היוצרות המקוריות, החקרניות ומעוררות המחשבה בשדה האמנות הישראלי.

קרדיט תמונות…   צילום רן ארדה

Related Post

בעשירייה הפותחת

Posted by - 2 בינואר 2018 0
נתניה על המפה: נציגי משלחת השחמט האירנים סרבו לשחק מול המשלחת הישראלית. הישראלים בהובלת נציג מועדון השחמט המופעל באמצעות העמותה…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות