מנהל החינוך מוביל תפיסה חדשה בעיר לפיה הלמידה אינה צריכה להתקיים רק בין כותלי ביה"ס.
ליאת דגן, מעצבת פנים ואשת פיתוח פדגוגי מסבירה: "העיר היא מרחב לקידום למידה אחרת שמחוברת ליומיום. הילדים מקבלים מגוון אפשרויות ללמידה בעיר – למשל ללמוד מצולעים בגן שעשועים, ללמוד קריאה דרך שלטים בעיר, ללמוד על העיר דרך החיבור לגיאוגרפיה להיסטוריה ולטבע העירוני ולקהילות שיש בעיר, דרך הנכסים שיש במרחב העירוני".
"הילדים גם יכולים להשפיע על העיר – על ידי היכרות עם תהליכי תכנון וצמיחה וכיצד מרכיבים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי דרך נקודת המבט של הנוער והצרכים שלהם.
למשל תחבורה בעיר – להתחשב במוקדי הבילוי של בני הנוער או לתכנן את הדרך לביה"ס – עד כמה היא בטוחה ומגוננת, האם יש נקודות שניתן לעצור ולחקור בהן".
את המהלך החדשני מובילה ראש מנהל החינוך, אתי דהן בתמיכה מקצועית של ליאת דגן ושני גרייניק והוא נשען על ניסיון שנעשה בערים מובילות בעולם בהן ברצלונה, קופנהגן ועוד.
אתי דהן: “אנחנו מתבססים על תפישה העוסקת ב"איך" לראות בסביבה הבנויה הזדמנויות ללמידה ונפתח את התפיסה מה זו עיר כבית ספר: אילו מיומנויות צריך ילד כדי ללמוד בעיר, איך לערב את החושים ועוד. מה שיקרה בפועל הוא שיהיו לנו השנה 10 בתי ספר יסודיים ועל יסודיים שהמיקוד שלהם הוא יציאה ללמידה במרחב העירוני. לכל בית ספר יהיה ציר התנסות שלו.
"חשוב לנו להגדיל את האקטיביות של הלומדים ואת המחויבות שלהם לעיר והכל לפי תוכנית לימודים מוגדרת. כאן אנחנו מדברים על שינוי בתפקיד המורה ממלמד ומלמדת למנחה ומנחה, כאשר החוץ הוא בסיס ללמידה, המרכיב החושי של התבוננות הוא חזק מאוד וישנו זיהוי של הזדמנויות ללמידה".
בין השאר הילדים יוכלו לעבור
- מפגש עם קהילות כדי לגשר על פערים, להבין את סיפור הקהילה ולפתח את הסובלנות של התלמיד כלפיהם
- חיזוק המנהיגות הירוקה על ידי ביקור במרחבי טבע עירוניים ודיון בסוגיות סביבתיות.