קורונה נפשית והמפתח לחיסון

5 0

בריאות נפשית – פרויד, אבי הפסיכולוגיה, היה רופא גאון, שגילה את מימד הנפש. כרופא, הוא התייחס לבריאות נפשית, כפונקציה של תפקוד –"הילד הגיע לביה"ס, ההורה מתפקד בעבודה? אז הכל בסדר". לעומתו, אדלר, תלמידו, קושר בריאות נפשית לשמחת חיים: "אם יש שמחת חיים לא צריך כלום, ואם אין לך שמחת חיים- לא יעזור כלום". הכוח הראשון (מתוך 3) לחיסון נפשי כנגד הקורונה, עוסק ב- כוח המוח –  המאפשר לקדם שינוי חיובי, גם במצבים של שינוי שלילי, שאינם בשליטתנו. במצבים אלה, רובנו פחות מודעים לתהליכי המחשבה, שמנהלים אותנו מבפנים, ותולים את כל החוויה, במה שקרה לנו. בעוד שאדלר גילה, שזה קשור יותר ל-איך שאנו מפרשים את המצב. ומכאן גם המפתח להתמודדות: היכולת של אדם לקחת אחריות על מחשבותיו המייצרים חוויה שמושלכת על החיים / האנשים. או כפי שהגדיל לתאר זאת הבעש"ט: "אם אתה נמצא היכן שמחשבותיך נמצאות, דאג שמחשבותיך יהיו במקום בו אתה רוצה להיות".

איילת פדה גולדשטיין – מנכ"לית פ.ד.ה, ד"ר אבי מרדלר, מטפל והורה נבוכים, בצוות פ.ד.ה יעוץ ארגוני והדרכה- פורשים את הגישה האדלריינית לחוסן נפשי.

כשפיגוע הקורונה גרם לחלקנו להיפגע במסגרת המקצועית או החברתית, באופן טבעי, התכנסנו בעצב / כעס על מר גורלנו, והשלכנו האחריות החוצה (כי יש את מי להאשים – וכך תחושת הערך שלנו נשמרת). כדי לקחת את האושר לידינו, אסור להיתקע שם, כי זה עלול לגרום להימנעות: שמטרתה להקטין סיכון לפגיעה פיזית או נפשית (פגיעה בתחושת הערך), כי מה יקרה אם ניכשל? לעומת זאת, ההבנה שגם אם המצב נכפה עלינו, המפתח לצלוח אותו, בידינו, מאפשרת תנועה יצירתית, של "להפוך את הלימון למוחיטו".

המחשות:

  1. תעסוקתית – אם נפלטנו ממקום עבודתנו, במרוץ החיים, נעבוד ביצירת ערך בזמן שהתפנה (למשפחה, תחביבים, כושר וכו'). זו אינה נחמה פורתא, אלה הדרך היחידה לחזור להיות אטרקטיביים לעצמנו, כדי להצליח להגיע לראיונות עבודה ולצלוח אותם. ד"ר אבי מרדלר מביא כדוגמא את התמחותו בגהה, כשהודיעו לו, שהופסקה המלגה והוא חייב לעזוב. "היות ולמצוא התמחות בפסיכולוגיה קלינית, זה כמעט כמו למצוא נפט, חוויתי שאין הוגנות – שהצדק רק בכוכב צדק והפגיעה בתחושת הערך הייתה רבה". אך היות ונכפה עליו "חופש", הוא החליט לטוס לחו"ל לבקר את אחיו. פתאום בתוך המינוס– הוא ראה פלוס. משם קיבל, את הכוחות והחיוניות שנדרשים, למציאת ההתמחות הבאה. כל מי שיצא לדייט עם פרטנר מתוסכל שרק דיבר על ה"אקס", מבין עד כמה זה לא אטרקטיבי. קל וחומר בחיפוש מקום עבודה / לקוח חדש– אם אנו תקועים בקורבנות צודקת, מבקשי השירות לא יתלהבו להושיט לנו יד.
  2. ניהול–  "כל מי שבחר בניהול", אומר אחד המנכ"לים שאנו מעריכים ואוהבים כאחד – "צריך מדי פעם לבלוע צפרדעים" . המשגה זו מאפשרת להבין שזה לא אישי– כי אם חלק מהגדרות התפקיד. כך קל יותר לקחת אחריות על הסיטואציה ולמצוא פתרונות יצירתיים, או לפחות לבזבז פחות כוחות, על כעסים מיותרים.
  3. דיאטה–  מילה שמקורה באנגלית, Diet, מכילה את המילה "למות" To Die. ניסוח המטרה "ירידה במשקל" גורם לנו –"לרצות למות", או לכל הפחות, לחוות עצמנו כלא אטרקטיביים -מה שמעלה צורך בנחמה עתירת קלוריות.. נסחו המטרה- באופן מעצים.  אין נוסחא אחידה –  לסובייקטיביות, מסתבר, אין טיולים מאורגנים. הניסוח חייב לגעת בך וליצר מוטיבציה פנימית לשינוי -תהליך שאנו מפצחים ביחד עם האדם באימון ממוקד. כהמחשה ל"מיטבי הלכת", משפטים כגון "אני חזק מהדחפים שלי" / "בריאותי בראש סדרי העדיפויות"  יוצרים חוויה חיובית מבפנים, שמקלה על הנעת הכוחות לפעולה.

תמונה באדיבות PIXABAY

Related Post

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות