מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

סכנה ברורה ומיידית

נתוני עמותת אור ירוק לרגל יום הילד הבינלאומי חושפים תמונה עגומה במיוחד: בנתניה נפגעו בעשור האחרון בתאונות דרכים קרוב ל-500 ילדים

מאת יאיר אברהם

בנתניה נפגעו 487 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם ילד אחד נהרג ו-27 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 37 ילדים בתאונות דרכים, מהם שניים נפצעו באורח קשה.

מצב חירום

בעשור האחרון (2009-2018) נפגעו 18,807 ילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים שאירעו בתחום העירוני, ברחובות הערים והישובים מדובר בכ-1,900 ילדים שנפגעים בכל שנה בממוצע בתחום הערים. מבין הנפגעים 191 ילדים נהרגו ומעל 1,800 נפצעו באורח קשה. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים לרגל יום הילד הבינלאומי אשר צוין השבוע.

מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עוד עולה, כי בעשור האחרון (2008-2017), נפגעו בתאונות דרכים בירושלים מעל 2,100 ילדים, למעלה מכפול מאשר בתל אביב שבתחומיה נפגעו 937 ילדים בתאונות  העיר השלישית במספר הנפגעים בעשור החולף היא חיפה שבה נפגעו 840 ילדים בעשר השנים האחרונות.

בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 1,612 ילדים, מהם 19 נהרגו ו-168 נפצעו באורח קשה.

בעשור האחרון נפגעו בכבישי ישראל כולה מעל 30 אלף ילדים בתאונות דרכים, 313 נהרגו ו-2,308 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נהרגו 32 ילדים בתאונות, מספר הילדים ההרוגים הגבוה ביותר מאז שנת 2014.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר לעיתון השבוע בנתניה, כי "אסור לנו כחברה לקבל את נתוני היפגעות הילדים הטראגיים האלה ואסור למדינת ישראל להמשיך ולהפקיר את הילדים שלנו בכביש. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדרוש מכל ראשי הערים להתקין פסי האטה בסביבת בתי הספר וגני המשחקים ובמקביל להעלות את המודעות בקרב הילדים עצמם לסכנות שהכביש מציב בפניהם. במשרד התחבורה חייבים להפסיק להאשים את הילדים בתאונות הדרכים בהן הם נפגעים ולקחת אחריות כדי לדאוג שכל הילדים ישובו הביתה בשלום".

נתונים כואבים

דו"ח מיוחד שהכינה עמותת אור ירוק מעלה כי תאונות דרכים הן הסיבה המרכזית לתמותת ילדים בישראל ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בעולם. בחינת נתוני הילדים ההרוגים בישראל בתאונות דרכים לעומת המדינות המתקדמות בעולם חושפת כי ישראל נמצאת במקום השני הגרוע בשיעור מותם של ילדים בתאונות דרכים, רק איסלנד הציגה נתונים גרועים יותר. ממוצע הילדים ההרוגים בתאונות דרכים במדינות המתקדמות נאמד ב-3% ואילו בישראל חלקם של הילדים ההרוגים מתאונות דרכים הוא 7.5%  – פי שנים וחצי יותר מהממוצע.

מהדו"ח, המבוסס על נתוני הלמ"ס, עולה כי בכל שנה נהרגים בממוצע 31 ילדים (0-14) בתאונות דרכים, מגמה שנשמרת בשנים האחרונות. נתון נוסף נוסף המחזק את העובדה שלא נרשם שיפור אמיתי בבטיחות הילדים הוא העובדה שהילדים ההרוגים מהווים כ- 8%-10% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בכל שנה.

בחינה של הילדים שנפגעו בתאונות דרכים לפי סוג הנפגע, מעלה כי בעשור החולף מרבית הילדים (75%) נפגעו כנוסעים ברכב, כ- 2,300 ילדים מדי שנה בממוצע. כחמישית מהילדים (22%)  נפגעים כהולכי רגל – 670 ילדים בממוצע מדי שנה והשאר כרוכבי אופניים.

בעוד ילדים נפגעים בעיקר ברכב, הפגיעות הקטלניות שכיחות בקרב ילדים כהולכי רגל. בשנת 2017 נהרגו 14 ילדים כהולכי רגל, 12 ילדים כנוסעים. לאורך העשור החולף מרבית הילדים נהרגו כהולכי רגל והם היוו כ- 75% בממוצע מכלל הילדים ההרוגים.

18 ילדים הרוגים היו מהחברה הערבית בשנת 2017, מדובר ב-64% מההרוגים, שיעור גבוה משיעורם באוכלוסייה. נתון חמור זה נותר ללא שינוי משמעותי בעשור החולף כאשר חלק משמעותי מהילדים ההרוגים במגזר הם בגילאי 0-4, חלקם ב"תאונות חצר".

קריאת השכמה

"הדו"ח מהווה קריאת השכמה" מציינים בעמותה ומוסיפים חלק ממסקנותיו: שיפור הבטיחות בפן התשתיתי באזורי ריכוז של ילדים כגון בתי ספר, גני ילדים ומגרשי משחקים. יש לפעול למיתון וריסון מהירויות הנסיעה באזורים הללו באמצעות פסי האטה, אזורי מיתון תנועה וכו'. יש לקדם וכן לפעול לקידום "מסלול בטוח" לבתי הספר. יש לקדם סלילת שבילי אופניים ייעודיים להקטנת החיכוך בין הרוכבים לכלי הרכב. יש לעודד התקנת מערכות טכנולוגיות לזיהוי הולכי רגל. יש לחייב התקנת חיישני נסיעה לאחור ולקדם התקנת מצלמות "רוורס" היכולות לצמצם את תאונות החצר. אכיפה משמעותית, הסברה, הכשרה וחינוך לבטיחות בדרכים, הם גורמי מפתח בהקשר זה. הכרחי לנקוט פעולה מידית לשיפור הבטיחות במגזר הלא-יהודי ובקרב ילדים בפרט.

צילומי אילוסטרציה באדיבות אור ירוק

דילוג לתוכן