העברה ללא תמורה – כך תמכרו דירה ללא מס שבח

8 0

כל מי שעוסק במכירת דירות או מכר דירה במהלך חייו, מודע לכך שצריך לשלם מס שבח. מס שבח הוא המס שמשלמים מוכרי הדירות בתהליך רגיל של מכירת דירה, אבל במקרים מסוימים ניתן לקבל פטור חלקי או מלא ממס שבח. אחד המקרים האלה הוא העברת דירה ללא תמורה. כלומר, במצב שבו קרוב משפחה מעביר את דירתו לקרוב משפחה אחר, עצם ההעברה הזו פטורה ממס שבח.

מתי מעבירים דירה ללא תמורה?

כאשר שוררים יחסים טובים בין בני משפחה כמו בני זוג או הורים וילדים, הם מחליטים לבצע לא פעם העברה ללא תמורה של דירה. העברה מסוג זה יכולה לנבוע משיקולים שונים. למשל, הורים אשר עבדו קשה במשך השנים ורכשו דירות, רוצים לא פעם להעביר דירה לילדיהם כדי לספק להם יציבות וביטחון כלכלי. כמו כן, לא פעם העברת דירה ללא תמורה בין קרובי משפחה נוסכת ביטחון על בעלי הדירה, בידיעה שהדירה שהייתה בבעלותם עדיין נשארת בתוך המשפחה.

סוג העברת דירה מקובל נוסף הוא העברת דירה בין בני זוג. במקרים שבהם מדובר בגירושין, הדירה (או חלק ממנה) עוברת לבן הזוג השני לפי ההסכם שנקבע. אבל לפעמים ההעברה נעשית בין בני זוג נשואים. לדוגמה, כאשר אחד מבני הזוג מבוגר יותר מהאחר והוא מעוניין לספק ביטחון כלכלי לבן הזוג הצעיר ממנו לאחר לכתו, הוא מעדיף להעביר את הדירה.

כמובן, אחד היתרונות הבולטים יותר בהעברת דירה הוא פטור חלקי או מלא ממס שבח.

מה אומר החוק לגבי העברת דירה ללא תמורה?

אם אתם מתכוונים להעביר דירה ללא תמורה או לקבל דירה מסוג זה, ישנם כמה דברים שכדאי להביא בחשבון:

  1. לא תמיד יש פטור מוחלט ממס שבח.

המקרה היחיד שיש בו באמת פטור ממס שבח הוא מצב שבו העברת הדירה נעשית בין בני זוג נשואים. בשאר המקרים משלמים שליש ממס הרכישה הרגיל. מקרים אלה כוללים העברת דירה בין אחים, מהורים לילדים ולהיפך וכן העברת דירה מסב לנכד או לנין. מעבר לכך, כאשר מבקשים לקבל פטור ממס שבח או יש צורך לדווח לרשות המיסים על עניין העברת הדירה וכן לקבל אישור מהעירייה בעניין העברת הבעלות על הדירה.

  1. מקבל הדירה צריך להמתין עד תום תקופת הצינון.

אם מקבל הדירה מעוניין למכור את הנכס נכדי לקבל עליו רווחים, עליו לעבור תקופת צינון של 3 שנים בדרך כלל עד שיוכל למכור אותו. אחרת, מעניק הדירה ייחשב כמוכר הנכס. מעבר לכך, אם מקבל הדירה לא גר בנכס לאחר העברתו, יש צורך להמתין כ-4 שנים עד שאפשר יהיה למכור אותו.

  1. מי ממשיך לשלם את המשכנתא?

כאשר מעבירים את הזכויות על הדירה מאדם אחד לשני, הבנק דורש בדרך כלל לסלק את חובות המשכנתא. אם לא ניתן לעשות זאת בטווח הקרוב, בדרך כלל מעבירים את תשלומי המשכנתא למקבל הדירה, תוך מחיקת חובותיו של המעביר.

אם נסכם, העברת דירה ללא תמורה מספקת יתרונות לא מעטים. היא מעניקה ביטחון כלכלי לקרובי משפחה, מאפשרת להורים המעבירים את הנכס לילדיהם להיות רגועים יותר בנוגע לעתיד ילדיהם ולא אחת מגינה על בעלי הדירה מפני נושים. ואם לא די בכך, הרי שהעברת דירה ללא תמורה מעניקה פטור חלקי או מלא ממס שבח למוכר הדירה, כך שניתן לחסוך כסף רב. לפני שמעבירים דירה לקרובי משפחה, מומלץ לקבל כמה שיותר מידע על התהליך ולבדוק אם הוא משתלם ספציפית במקרה שלכם. מסיבה זו, כדאי לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בתחום.

Related Post

עלייה בביקוש להנדסאי בניין ב-2019

Posted by - 31 במרץ 2020 0
הנדסת בניין או הנדסה אזרחית, הוא אחד התחומים המבוקשים והפופולאריים בשנים האחרונות. למעשה, התחום עוסק בתכנון ובניית מבנים, תכנון כבישים,…

חשיבות ערכם של היהלומים

Posted by - 21 במאי 2023 0
יהלומים זכו להערכה רבה במשך מאות שנים בשל נדירותם, יופיים וסמליותם. ההיסטוריה של היהלומים כפריט נחשק מתחילה עוד בימי קדם,…

טעות. טעינו. טועים

Posted by - 22 במאי 2018 0
בעבודתי כסטייליסטית אישית אני נתקלת לעיתים בכל מיני "טעויות" אופנה שחוזרות על עצמן. הסיבה ששמתי את המילה טעויות במרכאות היא…

עמדת שירות עצמי

Posted by - 31 ביולי 2023 0
בעקבות שיתוף פעולה בין עיריית כפר יונה למערך הדיגיטל הלאומי, הוצבה בעיר עמדת שירות עצמי (עמדת מגע), המאפשרת למשתמשים לבצע…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות