בקרוב היא חוזרת – תיכון שובו
אימה של החטופה אגם ברגר, מירב הגיעה לשתף את תלמידות תיכון שובו. אגם חיילת תצפיתנית שנחטפה ממוצב נחל עוז בשבעה באוקטובר, יומיים בלבד לאחר הגעתה למוצב.
אגם מנגנת בכינור מגיל 8, למדה במגמת מוסיקה בקמפוס קרית שרת בחולון. לאגם שלושה אחים, אחד מהם חגג בר מצווה כשאגם בשבי.
יומיים לפני שנחטפה אימה של אגם אמרה לה ״שבמקום שבו אתה נמצא זה הייעוד שלך״.
אגם נחטפה מהמיגונית בפיג׳מה ויצרה קשר מטלפון של חברה שנרצחה לידה.
בשיחה האחרונה מסרה אגם שישנם יריות ומחבלים וכן שכולם בוכים ושהיא לא מפחדת.
אימה סיפרה על סמך עדויות של מי ששוחררו מהשבי שאגם שומרת שבת ומדליקה נרות, וגם דאגה להעביר מזל טוב לאביה.אימה סיפרה על סמך עדויות של מי ששוחררו מהשבי שאגם שומרת שבת ומדליקה נרות, וגם דאגה להעביר מזל טוב לאביה.


ריגלר זוכרים את נופלי טבת
בטקס לחללי חודש טבת שנערך בבית יד לבנים השתתפה כיתה י'1 מביה"ס ריגלר בשיתוף תלמידי י"א ממגמת המוסיקה. בטקס נערכה התייחדות לזכר הנופלים מהעיר בחודש זה. בטקס השתתפו תלמידי ט'1 והמשפחות.
"במהלך החזרות למדנו על גבורתם של הנופלים, על ערכים ומורשת שהותירו לנו ועל אחריות העם לחיות לאורם. כמו כן על כך שהם נפלו על קידוש ה' ושומה עלינו לחיות על קידוש ה' – חיים של משמעות, כי במותם ציוו לנו את החיים".
בתום הטקס ניגשה אחת האימהות השכולות, אסתר סטיב, חיבקה את סולן מגמת המוסיקה והודתה לו על המחווה.


תחכמוני לא מפסיק לשיר
בית החינוך תחכמוני מחבר בין שירי א"י לתלמידים
במסגרת פרויקט "שיר של יום", כאשר מדי שבועיים לומדים התלמידים שיר חדש משירי א"י היפה והטובה, נהנים לשיר וזוכים בערך מוסף של שיח ערכי ורגשי. הכיתות המצטיינות בפרויקט נהנות מפינוק של פיצה, והשירים הנלמדים הופכים גם לצלצולים בביה"ס.
לאור הצלחת הפרויקט, גם אסיפת התלמידים המסורתית וגם אסיפת ההורים הן "שיר של יום".
בכניסה לבית החינוך מניחים את השירים שנלמדו וכן מגנטים עם ציטוטים מתוכם. כל הורה בוחר מגנט עם ציטוט המאפיין את ילדו והשיח בין המורה להורה מתחיל מציטוט זה.


קיימות
נושא הקיימות וניהול משאבי טבע וסביבה עומד במרכזה של הלמידה בבתי ספר רבים: תלמידי בית הספר הלל צור יצאו לגן אקולוגי, ביונתן פועלים לשינוי סביבתי, בקמפוס דורה לאומנויות פועלים במרחב הציבורי, באורגד ממחזרים נייר ובשורשים עיצבו סביבות חיים של בעלי חיים.
אלתרמן , מחדד את סכנות האלכוהול
בבית הספר לתעופה ולחלל ע"ש אלתרמן קיימו השבוע מעגלי שיח בנושא תרבות הבילוי ומניעת שימוש באלכוהול, כחלק מחודש מניעת שימוש בחומרים מסוכנים.
יחד עם הצוות, מחנכים ומורים מקצועיים כאחד, שוחחו התלמידים על עמדותיהם בנושא האלכוהול, על תחושותיהם ועל רגשותיהם, ושיתפו בפתיחות בדילמות שפגשו בהן.
ההורים הוזמנו לשוחח על הנושא עם ילדיהם וביה"ס צירף עבורם הנחיות לשיח.


לאה גולדברג שם דגש על שילוב
בבית הספר לאה גולדברג משלבים קהילות ומעודדים קריאה. מטרת המיזם "קהילות משתלבות" ליצור שיתוף פעולה בין קהילות בעלות צרכים מיוחדים, שיתוף פעולה המקדם קשרים חברתיים בין הקהילות. נועה, תלמידת כיתת מנהיגות י"ב בתיכון לבוביץ' והמחנך שלה רון ברגר פנו למיטל שחף, מחנכת כיתה ג' בבית הספר לאה גולדברג, וכך יצא המיזם לדרך. "חשבנו על מיזם שיתקיים לאורך השנה כולה, אחת לשבוע, ויאפשר למידה אינטגרטיבית ומשמעותית לשתי הקהילות. בחרנו בשיעור "עידוד קריאה" שהוא חלק מהמערכת השבועית של תלמידי בית ספר לאה גולדברג, וחשוב בעיקר בעידן שבו הילדים מרותקים למסכים ונחשפים פחות ופחות למילה הכתובה. במהלך השיעור, מלווה תלמיד בוגר תלמיד צעיר ויחד הם בוחרים ספר, משוחחים עליו, מחליפים רעיונות, מציירים וכותבים תוך קריאת הנחיות מובנות לצד פעילויות המאפשרת ביטוי אישי, הקשבה והפרייה הדדית".


מרחפים בשחפים
תלמידי בית הספר שחפים לחינוך מיוחד בנו רחפנים, תכנתו והטיסו אותם לאחר שהשבוע הגיעה ניידת חדשנות לבית הספר, כחלק מפרויקט טכנולוגי מתקדם של חברת Ytek בשיתוף עם הטכניון.
במהלך ימי הפעילות השתתפו התלמידים במגוון תחנות טכנולוגיות חווייתיות שעסקו בנושאים כמו פיתוח אפליקציות, תכנות, הרכבת רחפנים ותכנון מעגלים חשמליים. לראשונה הובאה ניידת הטכנולוגיה של Ytek לבית ספר לחינוך מיוחד, שבו לומדים תלמידים בעלי קשיים רגשיים אך בעלי רמה קוגניטיבית גבוהה.
התכנים הותאמו באופן אישי ליכולותיהם הרגשיות והקוגניטיביות של התלמידים, תוך שיתוף פעולה הדוק עם צוות המורים. המורים סייעו בזיהוי הצרכים הייחודיים של כל תלמיד והנחו כיצד להנגיש את החומרים בצורה מיטבית.
"גילינו שטכנולוגיה יכולה לגעת בכל ילד, ללא קשר לאתגרים האישיים שלו. התלמידים הפגינו מוטוריקה מעולה בהרכבת רחפנים, וכן הצליחו לתכנת ולהטיס אותם בצורה מרשימה. בזכות ההתאמות הרגשיות הם התמודדו עם האתגרים הטכנולוגיים בהצלחה, והפגינו יכולות מרשימות הן בעבודה מעשית והן בתכנות".

אוכלים נכון ביהודה הלוי
בבית הספר יהודה הלוי, בית הספר המקדם אורח חיים בריא, התקיימה בחודשים האחרונים 'תחרות הקופסא הירוקה והבריאה'.
תלמידי חטיבות הביניים והתיכון, לקחו על עצמם להביא את ארוחת הבוקר בקופסא, שכוללת כריך ולצידו ירקות חתוכים. מטרת הלמידה הינה עידוד אכילה בריאה ומאוזנת, כמו כן הפחתת השימוש בשקיות ניילון.
הובילה את הפעילות המורה אסנת נבון, המלמדת בבית הספר את נושא 'אורח חיים בריא' במסגרת שיעורי אומנות הבישול והאפייה.
ביום שני האחרון הוכרזו הכיתות הזוכות אשר זכו בארוחת בוקר מפנקת ובריאה.
לצד הפרסים הכיתתיים חולקו גם פרסים אישיים לתלמידים אשר התמידו ועברו שינוי משמעותי וגילו נכונות להתנסות במרקמים ובטעמים חדשים.

פרזנטציה בנועם
הפרויקט מתקיים זו השנה הרביעית כדי לשכלל בקרב תלמידי בית הספר את אמנות הדיבור בציבור. במסגרת התוכנית, רוכשים התלמידים מיומנויות נאום וכתיבה טיעונית, בהדרכתם המסורה של רכזת השפה, בת השירות הלאומי ותלמידי הכיתות הבוגרות, המצטיינים בתחום.
בשבועיים האחרונים הגיעה התוכנית לשיאה עם תחרות הנאומים הבית-ספרית. התלמידים, שהתכוננו במרץ בליווי המאמנים ברחבי בית הספר, העלו נושאים אקטואליים ורגישים כמו קבלת השונה, התמודדות משפחות עם גיוס יקיריהן לצה"ל וחשיבות עבודת הצוות.
"היה מרגש במיוחד לראות את התלמידים עומדים בביטחון מול קהל ומביעים את דעותיהם בצורה מנומקת ובהירה", מספרת רכזת התוכנית. "הפרויקט לא רק מקנה לתלמידים כלים חשובים להצלחה בעתיד, אלא גם מחזק את ביטחונם העצמי ואת יכולתם להביע את עצמם".
הגיבורים של ממ"ד תמר אריאל
תוכנית מובילי חברותא של "מורשה- כל ישראל חברים", מובילה למידה דיאלוגית בחברותא, תוך חיבור למגוון הקולות והזהויות בחברה. התוכנית מכשירה תלמידים (מובילי חברותא) להנחות מעגלי שיח. התלמידים נפגשים אחת לשבוע עם מנחת מורשה ורכזת התוכנית מטעם בית הספר, ויחד מתרגלים הקשבה, שאילת שאלות, ניהול דיון במעגל ועוד. בסוף השנה מובילי החברותא מעידים על עלייה בביטחון העצמי, ביכולת הוורבלית שלהם ובעיקר – פיתוח מיומנויות השיח המאפשר והמכבד- מצרך כה חשוב בימים אלה.
בחט"ב תמר אריאל גובשה נבחרת מובילי חברותא משכבה ח'. התלמידים התנסו בלמידה איכותית וערכית, תוך פיתוח מיומנויות הקשבה ושיח בנושא גבורה חברתית.
התלמידים נדרשו לבירור השאלה מי הגיבור שלי? והתרכזו בחילוץ התכונות ההופכות אותו/ה לגיבור/ה, למדו התייחסויות שונות למושג גבורה במאמרי חז"ל ומדרש תהילים והעמיקו עם סיפורי גבורה עכשוויים ממלחמת 'חרבות ברזל'.
מגלים את הבינה המלאכותית
נושא הבינה המלאכותית אינו פוסח על בתי הספר בנתניה: בתיכון ש"י עגנון ערכו האקתון ופיתחו אפליקציות בינה מלאכותית, תלמידי הגימנסיה ביקרו ב"סימנס", בחיים גורי יצאו ל"טכנודע" ולחברת "טבע" ובשרת למדו בסביבה רובוטית.
האקתון חינוכי מהפכני התקיים השבוע בבית הספר ש"י עגנון, כאשר תלמידי כיתות י' פיתחו אפליקציות חינוכיות משולבות בינה מלאכותית.
במסגרת יוזמה חדשנית להטמעת טכנולוגיות מתקדמות בחינוך, השתתפו חמישה צוותי תלמידים באירוע ובמהלך שש שעות אינטנסיביות, הפכו רעיונות למציאות, ופיתחו אפליקציות לימודיות המשלבות בינה מלאכותית.
"היה מדהים לראות כיצד התלמידים לא רק משתמשים בטכנולוגיה, אלא יוצרים בעצמם כלים שיכולים לשנות את חווית הלמידה", מספר מתן ראב"ד, מנכ"ל בית הספר "הם קיבלו הרבה יותר מסתם שיעור בתכנות – הם קיבלו כלים לחיים, הבנה עמוקה של טכנולוגיות מתקדמות, וחשוב מכל – את ההבנה שהם יכולים ליצור פתרונות אמיתיים לאתגרים חינוכיים".
כמו כן כחלק מתוכנית המעטפת למגמת ניהול עסקי, יצאו ביום שני תלמידי הגימנסיה נתניה מכיתות י-יב לסיור בחברת "סימנס". הם אכלו ארוחת בוקר, תוך שהוצגה בפניהם החברה המשתייכת לקונצרן סימנס העולמי, כאשר החטיבה שבה ביקרו היא חטיבת התוכנה של ישראל.
במהלך הסיור בחברה, השתתפו התלמידים בסדנאות בתחום החדשנות הטכנולוגית, קיבלו הרצאה על נפלאות הבינה המלאכותית וגם בנו טרקטורון באמצעות תוכנת virtual reality מדהימה.
בחיים גורי יצאו לראשונה תלמידי קבוצת מצוינות של שכבת ח׳ בבית הספר ליום פעילות בטכנודע. התלמידים השתתפו בשתי פעילויות: סיור בגן המדע בסגנון חדר בריחה ובמעבדה לזיהוי פלילי בעזרת רצפי דנ״א. התלמידים חזרו עם עיניים נוצצות, מלאים בחוויית למידה.
ועוד בחיים גורי: בנות שכבת י' של הסודקות הגיעו למפגש שני בחברת התרופות "טבע" והעלו רעיונות למוצר חדשני בשוק. אחרי סיעור מוחות אינטנסיבי – הגו רעיון מבריק שאותו יפתחו בשלבים במפגשים הבאים.
במסגרת פרויקט עתירי טכנולוגיה של Ytek בשיתוף עם הטכניון, הגיעו תלמידי כיתות ז׳ של בית הספר שרת לפיילוט במרכז טכנולוגיה וחדשנות פורץ דרך שהוקם בבית ספר אלדד ונקרא שקובית. התלמידים הגיעו ליום מרוכז של 6 שעות אקדמיות. הפעילות התמקדה בלימודי מתמטיקה בסביבה רובוטית, בהרכבה ותכנות רובוטים של EV3 וסקריבלר ללמידה של אלגברה וגאומטריה.
תלמידים מחיים גורי וטשרניחובסקי יסבירו את ישראל בעולם
תוכנית מנהיגות הנוער של מטה ההסברה האזרחי – TEEN SPIRIT מסתיימת בימים אלה בעיר נתניה. בתוכנית הייחודית הוכשרו שתי כיתות מנהיגות בעיר מבתי הספר חיים גורי וטשרניחובסקי. התלמידים הצעירים הוכשרו להתמודדות עם אתגרי ההסברה הרבים של ישראל ברחבי העולם.
במהלך 32 שעות הכשרה המתפרסות על מספר חודשים, הם חוו למידה על הסכסוך הישראלי פלסטיני וכן התנסו ביכולות עבודה שונות כולל שימוש בבינה מלאכותית ובטכנולוגיות מתקדמות.
עם סיום התוכנית, הם יוכלו להמשיך ולהתנדב במטה בתפקידים שונים במסגרת פרויקט המעורבות האישית של משרד החינוך. בנוסף, יקבלו בוגרי התוכנית תעודת 'שגריר הסברה' מטעם מטה ההסברה האזרחי, יכולות הסברה והכנה למשלחות נוער וכן יצטרפו לקהילת בוגרים ייחודית וייחשפו למשלחות הסברה שונות.
במטה ההסברה האזרחי מציינים כי בעוד מספר חודשים צפוי להתקיים כנס ארצי שבו תשתתפנה הקבוצות מנתניה, שיתחרו מול שאר הקבוצות מרחבי הארץ. במסגרת התחרות תציג כל קבוצה מיזם הסברה שונה והקבוצה המנצחת – תטוס כמשלחת לחו"ל.
אליאב בטיטו, ראש מטה ההסברה האזרחי מספר כי "מייד עם תחילת מלחמת 'חרבות ברזל', היה לנו ברור כי הזירה המשמעותית ביותר בה אנו מפסידים בימים אלה – היא זירת ההסברה. בשיתוף עם מיטב הצוותים החינוכיים ובזכות תרומות מהארץ ומחו"ל, יצרנו תוכנית ייחודית שתכשיר את בני הנוער להתמודד עם אתגרי ההסברה בעידן החדש".
באורט לבוביץ' קיימו אימון גיבורים לזכר שיר שלמה שנרצחה בשבעה באוקטובר
בשבוע האחרון זכו בבית הספר אורט יד לבוביץ' ברגעים מרגשים, כשאירחו "אימון גיבורים" לזכרה של בוגרת בית הספר שיר שלמה שנרצחה בבסיס אורים בשבעה באוקטובר. האימון התקיים במעמד תלמידים, משפחה וחברים.
הם סיפרו על שיר ועל הערכים שהיא מייצגת: כוח, התמדה ואמונה. "המילים המרגשות חיזקו את התחושה שכולנו חלק ממשהו גדול יותר, משהו שמאחד אותנו כקהילה. האימון שנכתב לזכרה בהשראת הערכים של התמדה, עבודת צוות והתגברות על אתגרים, היה חוויה מרגשת ומלכדת לכולנו".
במהלך האימון נוגנו השירים ששיר כה אהבה לשמוע.
יום התודה הבינלאומי: בטשרניחובסקי ובתיכון ת"א הודו לגיבורים
נציגי מועצת התלמידים משכבות ז'-ט' בטשרניחובסקי, חברו לפרויקט של עמותת "לתת" בעקבות יום התודה הבינלאומי והעבירו בכיתות פעילות ערכית ומשמעותית שבה התלמידים זיהו והוקירו את הגיבורים שלהם, האישיים והלאומיים.
בתיכון תל אביב התלהבו והתרגשו התלמידים להודות במכתבים לגיבורים השונים. הם הביעו את הערכתם לנופלים במלחמה וכתבו מכתבים שפורסמו על לוח בלובי של בית הספר.
"צעד ראשון לאקדמיה": תוכנית חדשה לתלמידי קידום נוער באגף פרט
ביום שני האחרון יצאו תלמידי קידום הנוער בתוכנית "הילה" בנתניה, בניהולה של מנהלת המחלקה רחלי טוטיאן, למסע חדש ומרגש בבית ברל, כדי לעמוד מקרוב אחר תוכנית הלימודים האקדמית "צעד ראשון לאקדמיה".
תוכנית זו שנפתחת השנה, מיועדת לתלמידים המעוניינים להשיג בגרות מלאה ומספקת להם הזדמנות ייחודית להיחשף לעולם האקדמיה. במהלך השנה הקרובה, ייהנו התלמידים ממפגשים בלתי אמצעיים עם מרצים וסטודנטים במגוון רחב של תחומי לימוד. התוכנית תכלול גם השתתפות בקורס אקדמי, שיביא עימו 2 נקודות זכות, דבר שיסייע לתלמידים בבניית תיק הלימודים שלהם בהמשך הדרך.
כחלק מהתוכנית, יעניקו סטודנטים לחינוך ליווי ותמיכה לאורך כל שנת הלימודים, ובכך יוודאו שהתלמידים לא רק ילמדו, אלא גם ירגישו תחושת שייכות וביטחון בסביבת הלימודים האקדמית.
מנהלת המחלקה רחלי טוטיאן: "אנו גאים להציע לתלמידים שלנו הזדמנות כזו, שתפתח בפניהם דלתות ותחזק את הרצון שלהם להצליח״.
תערוכת תקווה באורט גוטמן – עוזרת למצוא את נקודות האור
"אוויר לנשימה" היא תערוכת תקווה המוצגת במסדרונות החטיבה העליונה של אורט גוטמן.
מה קורה כשנותנים לתלמידי שכבת י' משימה אחת פשוטה – למצוא נקודת אור בתוך המציאות המורכבת? נולדת תערוכה מרגשת במיוחד ב"מוזיאון המסדרון".
בתערוכה החדשה, שאצר אורן קרבל, יצרו התלמידים או בחרו תמונות שמבטאות עבורם תקווה – אותו רצון אנושי בסיסי לשפר את העולם, להתבונן פנימה, ולהאמין שתמיד יש דרך לתקן.
מהתקווה לשובם של החטופים, דרך התפילה לשלום חיילינו ועד לחלומות על עתיד טוב יותר – התערוכה מציגה את הקשת המלאה של התקווה הישראלית בימים אלה.
אמני טשרניחובסקי מציגים תערוכה לזכר פרמדיקית שנרצחה בבארי
"מציירים מאורות" הוא שמה של תערוכה שנפתחה בגלריית תל חי בעיר, פרי ידיהם של תלמידי מגמת האמנות של טשרניחובסקי נתניה. זאת במקביל להצגתה בבניין העירייה בתערוכה העירונית.
התערוכה נוצרה בהשראת מיזם שנקרא "השמש של עמית" שביקש שנהיה טובים האחד לשני ונפיץ אור לזכרה של עמית מן ז"ל, הפרמדיקית שנרצחה בבארי. "השמש של עמית הובילה לפרויקט שנקרא "מאירים גיבורים" בו האירו התלמידים בצבעי זריחה וציור דיוקנאות את גיבורי מלחמת חרבות הברזל מהסקטורים השונים. בתערוכה זו הצטרפה שלומית לוי רכזת המגמה לתלמידים בציורי זריחות, ציורים כמעט מופשטים בצבעים זוהרים, שהשתלבו באופן טבעי עם נושא התערוכה."