שנה שנייה לקדנציה שנייה

5 0

ראש העירייה צביקה גנדלמן מציין שנתיים לקדנציה השנייה שלו, וזו סיבה טובה לסקירה של העשייה העירונית לפני הקורונה וגם בעיצומה

שנתיים מלאו לקדנציה השנייה של ראש העירייה צביקה גנדלמן. גם בשנתיים אלה ניצבת חדרה בחמישייה הפותחת של ברשימת הערים שהישראלים הכי מעדיפים לגור בהן. מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) עולה כי העיר חדרה ניצבת במקום ה-5 בארץ בהגירה חיובית. נתונים אלה מהווים מדד משמעותי, מאחר שעיר עם הגירה חיובית מעידה על קליטת תושבים חדשים רבים ומצביעה על היותה אטרקטיבית בעיני תושבים בישראל.

בקדנציה זו נחנך בעירייה מינהל חברה וקהילה. המינהל החדש מתכלל את תחומי החינוך, הרווחה, התרבות, הספורט והקהילה בעיר, וככזה הוא כולל אגפים חדשים – אתו"ס (אירועים תרבות וספורט) ונוצ"ץ (נוער, צעירים וצבא) – שנוספו לאגפי הרווחה והחינוך. קידום ושיפור קשרי הגומלין והאינטגרציה בין הגופים והיחידות השונות הפועלות במינהל, מביא למיצוי משאבים ושיתופי פעולה פורים ויעילים.

אחד ההישגים של מערכת החינוך העירונית בקדנציה הנוכחית היה יישום המודל של אזורי בחירה מבוקרת. המהלך החדשני מאפשר להורים לבחור בית ספר בו ילמד ילדם על-פי ייחודיות בית ספרית, ועל-פי הכלל "התלמיד בוחר את בית הספר ולא בית הספר בוחר את תלמידיו".

בית ספר חדש נפתח בשכונת הפארק. זהו בית ספר ייחודי במתכונת בית ספר משחק, הגורס כי שילוב של הנאה יכול לקדם את הלמידה ולהעצימה.

כמו כן, בתי ספר תיכונים מחדרה נכללים באופן קבוע ברשימת התיכונים המצטיינים בארץ בהיבט לימודי, חברתי  וערכי, כפי שפרסם משרד החינוך. התיכונים המצטיינים הם אלה שזכו במדדים הטובים ביותר בפרמטרים כמו מניעת נשירה, קליטת תלמידי חינוך מיוחד,  גיוס לצה"ל, שירות אזרחי, אחוז הזכאות לבגרות, אחוז ההצטיינות במבחני הבגרות ומידת השיפור.

גם אחוז הזכאות לתעודת בגרות בחדרה עלה בחדרה בשנתיים האחרונות. מהנתונים שפרסם משרד החינוך, עולה בבירור כי מאז נכנס גנדלמן לתפקידו, חלה עלייה מרשימה של יותר מ-11 אחוזים במספר הזכאים לתעודת בגרות בחדרה, לעומת 57.5 אחוזים בלבד לפני כן.

ילדים בגיל הרך יוכלו ליהנות מהמרכז ההוליסטי החדש, שבנייתו מסתיימת בימים אלה. המרכז ממוקם במרכז העיר, הוא בן 3 קומות ויכלול 3 גני ילדים, טיפת חלב חדישה, ומרכז לגיל הרך  אשר ייתן מענים טיפוליים ופדגוגים ויעסוק באיתור, מניעה, וטיפול על פני רצף הגילאים. כמו כן  יהיו במרכז פעילויות העשרה לילדים ולהוריהם. מעבר לכך ישמש המקום אכסנייה לצוותים  המקצועיים של גני הילדים בעיר. מדובר בפרויקט מושקע וייחודי, אשר במימונו משתתפים עיריית חדרה ומשרדי החינוך והרווחה. את המרכז הקימה העירייה באמצעות הקרן לפיתוח חדרה.

בנוסף הרחיבה העירייה את תוכנית הרצף החינוכי (צהרונים), ומציעה רצף חינוכי גם בגנים לילדים עם צרכים מיוחדים.

תאוצת הפיתוח בעיר ממשיכה, ובימי טרום קורונה חנכו משרד התחבורה ועיריית חדרה בשיתוף חברת "נתיבי איילון" את הכניסה החדשה לחדרה, הכוללת את ציר יצחק שמיר הנקרא ע"ש ראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל, וחניון "חנה וסע". כביש שמיר באורך כ-900 מטר, יוצר כניסה נוחה ובטיחותית לעיר מכיוון כביש 2, ומחבר את שכונות מערב העיר, ובראשן שכונת גבעת אולגה, אל מרכז העיר.

עבודות תשתית ופיתוח בוצעו גם בשדרות האביב בבית אליעזר, וזאת בהמשך לפיתוח רחוב יפה נוף.

לרווחת התושבים נסלל כביש ארבע אגודות (יוליאנה), הנחשב לאחד הפרויקטים החשובים בעיר מבחינת ויסות תנועתי ונגישות תחבורתית. הכביש מאפשר חיבור ישיר של שכונות מזרח העיר צפונה, וצפוי להפחית את עומס התנועה בחיבור של ציר רחוב הנשיא עם רחוב צה"ל. העבודות כללו פיתוח וסלילת כבישים, מדרכות, אבנים משתלבות, עבודות ביוב, עבודות חשמל ותקשורת, ועוד. בנוסף כוללת הדרך פינות ישיבה, אשפתונים, ברזיות מים לצועדים, עמדות שתייה לבעלי חיים, תאורה חדשה וגינון. הכביש החדש מגיע עד לשכונת דניה, והרחובות ניצנים, נווה חורש, ורחוב שקמונה שגם הוא נפתח לתנועה.

הקורונה לא עוצרת את תנופת הפיתוח, וברחוב הפרדס מבוצעות עבודות להרחבת הכביש ל-4 נתיבי נסיעה, ובמקום תבוצע סלילה, הוספת מדרכות, ותאורה.

במסגרת קידום תרבות הפנאי, אמנות וספורט, נחנך היכל הפיס "אנרבוקס", היכל רב-תכליתי לספורט ומופעים בחדרה. מיד עם חנוכתו התקיימו בהיכל הופעות של אמנים מהשורה הראשונה ובראשם שלמה ארצי, סטטיק ובן-אל תבורי, ורשימה ארוכה של אמנים שהופעותיהם כבר נקבעו אך בוטלו בגלל הקורונה.

במטרה לקדם את האמנות בעיר, נחנכה בפיאצה גלריית חוצות עירונית, מתחם אמנות תיירותי חיצוני מהגדולים והיוקרתיים בישראל. גלריית החוצות מיועדת לתערוכות מתחלפות, וטקס החנוכה התקיים במסגרת אירועי פיאצה Live להפיכת אזור הפיאצה למתחם בילויים יומי במטרה לסייע בחשיפה, בעידוד, ובהגברת תנועת הקונים בעסקים המקומיים, וזאת באמצעות  עידוד קהלי מטרה מגוונים להגיע אל אזור הפיאצה. המתחם כלל הפעלת פוד-טראקס, פעילויות יצירה לילדים, הופעות אמנים, דוכני מכירה, והפתעות רבות נוספות.

גם הלובי של קומת ההנהלה בבניין העירייה הפך לגלריה לתערוכות מתחלפות של אמנים בני העיר. אחת התערוכות המרגשות הייתה "ניגודים שווים" שהציגה יצירות של אמנים עם צרכים מיוחדים (פיזי, נפשי או מנטאלי) בכל תחומי האמנות, ונועדה להראות את נקודת מבטם על סביבת החיים בחברה הישראלית.

בטרם פרצה הקורונה לחיינו התקיים פסטיבל הבירה השלישי של חדרה, ואלפי מבלים נהנו מהופעות משובחות, מתחמי מזון וכמובן עשרות סוגי בירה מהארץ והעולם.

ואילו באקו פארק התקיים פסטיבל אוכל, טעם העיר חדרה, שכלל פוד-טראקס עם סגנונות שונים של מאכלים, ושפים שהציעו ממאכליהם. פסטיבל האוכל נמשך שלושה ימים, במקביל לאירועים אחרים שהתקיימו בפארק.

גם ללא פסטיבלים ואירועים ייחודיים התקיימו באקו פארק ובפארק הים שלל פעילויות שנועדו לכל תושבי העיר, ילדים צעירים ומבוגרים, כולל פעילות גופנית, צעידה ותרגילים, וכן שיעורי יוגה. פעילויות אלה ואחרות הצטרפו לסינמה אקו פארק, הקרנת סרט לכל המשפחה תחת כיפת השמים; פעילות לילדים, שעת סיפור או מופע בשיתוף הילדים ולהנאתם.

גם בתחום צעירים ונוער נרשמו הישגים.

מרכז הצעירים העירוני "טורבינה" נבחר כיחידת צעירים מצטיינת בתחום המעורבות החברתית, וזכה בפרס השלטון המקומי. מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות, בשיתוף מפעל הפיס, העניקו פרס כספי לעירייה וכתבו לראש העיר: "אנו מבקשים להודות לך ולכל העוזרים במלאכה, על הצוהר שפתחתם בפנינו ללמוד ולהכיר את העשייה המבורכת שנעשית על ידכם למען הצעירים והקהילה כולה".

חניכי תנועת הנוער "המכבי הצעיר" זכו לסניף חדש, כ-450 מטר בנוי על שטח של 1.8 דונם, שבנייתו התאפשרה בזכות הקצאת הקרקע על-ידי עיריית חדרה, ומימון שעיקרו תרומת חברת "מייסדי חדרה בע"מ".

העירייה שמה לה למטרה להביא לגידול במספר החניכים בתנועות הנוער בעיר, ובמסגרת זו גיבשה ועדת התמיכות המקצועית תבחינים לחלוקת תמיכות לתנועות הנוער. התבחינים (קריטריונים) הובאו לאישור המועצה, והובהר כי המדיניות היא לסייע לתנועות הנוער בעיר, ללוותן ולתמוך בפעילותן המבורכת.

יוזמה נוספת ננקטה בחופש הגדול. במטרה לעודד תעסוקת בני נוער בתקופת הקיץ ובד בבד לשפר את חזות העיר, העסיקה העירייה  עשרות בני נוער שסיימו את שנת הלימודים ויצאו לחופש הגדול.

בני נוער הועסקו באגף שפ"ע (שיפור פני העיר) בשמירה על ניקיון גנים ציבוריים בעיר, וכן פעילות הסברתית לכלל ציבור התושבים בנושא שמירה על ניקיון העיר וחזותה. בנוסף עסקו בפעילות הסברה של אגף האכיפה העירוני לבעלי כלבים, בנושא איסוף גללי כלבים מהמדרכות.

לדברי ראש העיר, בעיריית חדרה מובטח לבני הנוער מקום תעסוקה מסודר בימי החופש הגדול, תוך הקפדה על מלוא זכויותיהם ותשלום שכרם כחוק.

עיריית חדרה מובילה תוכניות תמיכה וטיפול לטובת נוער וצעירים להט"בים ובני משפחותיהם. בין הפעילויות הייחודיות: קבוצת תמיכה להורים ולבני משפחות הקהילה הלהט"בית; קבוצת תמיכה ייחודית להורים של נוער וצעירים טרנסג'נדרים; ימי חשיפה שנועדו להטמיע בקרב אנשי המקצוע והצוותים שעובדים בשטח את התוכניות שבעבר הופעלו על-ידי עמותות בלבד וכיום מופעלות על-ידי העירייה; הרצאות עם נציגי חוש"ן והקליניקה הלהט"בית, ופעולות נוספות.

בנוסף חתם ראש העיר על אמנה לזכויות הקהילה הגאה, בקריאה "לכל הרשויות המקומיות בישראל לקיים תהליך של שיח ולמידה בדבר צרכי הקהילה הגאה ביישוביהם, וזאת במטרה להבטיח לחברי וחברות הקהילה הגאה החיים בהן חופש ושוויון זכויות; לפתח מענים ייעודיים ומותאמים לצרכיהם, ליצור מרחב מאפשר ומכבד, ולהתייחס באופן שוויוני לכל איש ואישה ללא קשר לנטייתם המינית או זהותם המגדרית".

במרכז הצעירים העירוני הוקמה קבוצה חברתית חדשה של הקהילה הגאה בחדרה, שמטרתה לשמש מקום מפגש חברתי לצעירים וצעירות להט"בים, תחת השם "המקום".

מאמצים רבים מוקדשים גם לאוכלוסייה המבוגרת וניצולי השואה. לטובת האזרחים הוותיקים התקיימו אירועי חגים וקבלות שבת שנועדו להפגת בדידותם.

ליל סדר ייחודי התקיים גם במרכז המורשת של יהדות אתיופיה. הערב התנהל על-פי מנהגי העדה האתיופית, כולל תלבושות, מאכלי חג, מוסיקה, ברכות מסורתיות ותפילות ייחודיות.

בחדרה עולים חדשים רבים גם מצרפת, וכחלק מפעילות הקליטה העירונית מקדמת העירייה פעילויות להקלת קליטתם, כולל אולפן ללימוד עברית לגמלאים עולי צרפת, הרצאות, פעילות חברתית וקהילתית, ועוד.

כהזדהות עם מרקם התושבים בעיר, ועם כלל התרבויות והעדות המייחדות את תושבי חדרה, חתם ראש העיר צביקה גנדלמן על אמנה למיגור הגזענות בחברה הישראלית, בטקס שהתקיים בבית הנשיא בירושלים תחת המוטו "גזענות זה לחלשים. בואו נתקדם". האירוע התקיים במטרה להתריע, ולהיאבק נגד גזענות, אי שוויון ואפליה בישראל ולפעול למען חברה רב-תרבותית, שוויונית וצודקת לכלל אזרחי ישראל.

חדרה ממשיכה להוביל בדירוגים הארציים בדירוג השקיפות. אתר האינטרנט של העירייה, וכן  האינטרנט של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה זכו בציונים גבוהים המוכיחים כי העירייה פועלת בשקיפות מרבית.

כמו כן זכתה העירייה בפרס שר המשפטים לשקיפות שלטונית, בנימוק שהעירייה נוקטת בתפיסה ניהולית של ראשי המערכת ובהצבת יעדים ברורים לשיפור רמת השקיפות בעירייה. עיריית חדרה זכתה לשבחים רבים על מדיניותה לשקיפות וחופש מידע, והשר הדגיש כי הציון של עיריית חדרה בשקיפות עלה מ-39 ל-98 בתוך כשש שנים בלבד, וכיום היא בצמרת דרוג השקיפות הארצי.

בנוסף, התנהלותה האחראית של העירייה בתחום התקציבי, הביאה לכך שהיא סיימה שנה חמישית ברציפות באיזון תקציבי, בדרך להכרזתה כעיר איתנה.

וכמובן, האתגר הגדול ביותר בקדנציה השנייה הוא ההתמודדות מול אויב המאיים על העולם כולו – נגיף הקורונה.

במסגרת המאמץ העירוני לצמצום התפשטות נגיף הקורונה ועצירת שרשרת ההדבקה, הגבירה העירייה את אכיפת התו הסגול במרחב הציבורי, וכן את ההנחייה לעטות מסכות. העירייה מיקדה את המאבק בקורונה על-פי מסד נתונים מפורט, וביצעה פעולות נקודתיות בהתאם למאפייני המקום, החל בהסברה ממוקדת בשפות שונות, אכיפת הנחיות, איתור נקודות מפגש שכונתיות, סגירת מתקנים שבהם יש התקהלויות, ופעולות נוספות שכולן נועדו לצמצם את התפשטות הנגיף. בזכות פעולות אלה הצליחה העירייה לשפר את מצב התחלואה בחדרה ולהוריד את דירוגה בתוכנית הרמזור מאדום לירוק.

Related Post

ממשיכה ההגירה החיובית לחדרה

Posted by - 1 במרץ 2020 0
על פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: חדרה ממוקמת ברשימת הערים שהישראלים הכי מעדיפים לגור בה מאת: ברק גולן חדרה…

אלפים נהנים מפעילויות הקיץ בחדרה

Posted by - 21 ביולי 2019 0
אלפי משפחות, ילדים ומבוגרים, נהנים משלל פעילויות לקיץ המתקיימות בחדרה, וביניהן הקרנת סרטים, שעות סיפור, כושר גופני ויוגה. אלפים מתושבי…

לומדים מחדרה להיאבק בקורונה

Posted by - 13 באוגוסט 2020 0
באחת מהערכות המצב שמוביל ראש העיר כחלק מההתמודדות בהתפשטות נגיף הקורונה, הוא עודכן מפיקוד העורף כי רשויות אחרות לומדות מחדרה…

קיץ חדרתי לוהט

Posted by - 10 ביולי 2023 0
אירועי הקיץ החדרתי נחשפים: פסטיבל הבירה, חדרה חוגגת אהבה, טברנה בשדרה, הקרנות סרטים תחת כיפת השמיים, ריקודי עם, הצגות, פעילויות…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות