בקרוב מאד יוכל כל נהג בישראל להשאיר את רשיון הנהיגה שלו בבית – בתנאים ובמגבלות מחייבים, כמובן. מה הסיבה לשינוי ומה כן צריך להשאיר זמין ברכב?
בירוקרטיה בירוקרטיה. עד לפני כמה שנים בודדות נשאנו עלינו כמויות של ניירות, רשיונות ואישורים: תעודת זהות, רשיון נהיגה, תעודת חוגר, דרכון. כל אלו ועוד היו צריכים להיות על גופנו בכל רגע נתון (במקום והתפקיד הרלוונטי, בין אם ביקור בחו"ל, או שירותו של חייל בצה"ל). עם הזמן האישורים האלו הלכו והפכו טכנולוגיים יותר, והחיים שלנו נעשים דיגיטליים. בעוד שאנשים לא באמת הכירו את החוקים על בוריים והסתמכו על שמועות כלליות – לכולם היו ברורים שני דברים: תעודת זהות תמיד צריכה להיות עלינו כשאנו יוצאים מהבית, ורשיונות הרכב תמיד צריכים להיות בו. בימים הקרובים הולך להכנס חוק המבטל חובת רשיון נהיגה ורשיון רכב בזמן הנסיעה, וזה הזמן להרחיב מה עומד מאחוריו.
נהיגה באוטוסטרדת המידע
"רשיונות בבקשה.." הביטוי הזה הפך לשגור כל כך במרוצת השנים, שקשה להאמין שלא נשמע אותו יותר. שלא תתבלבלו – עדיין יעצרו אתכם לבדיקת רשיון, ואם חלילה תהיו מעורבים בתאונת דרכים – הימצאותו של ביטוח מקיף לרכב עדיין תעשה על ידי מסמך שתצטרכו להציג, ובכל זאת – יש פה הקלה מסויימת, ולהקלה הזו יש סיבה.
עם הצטברות המידע הדיגיטלי עלינו, הטכנולוגיה המקוונת והיכולות הרבות לזהות אותנו – למערכות האכיפה אין שום בעיה להיכנס למאגר מידע ולדלות כל מה שרלוונטי לגבינו בשעת הצורך – תוקף הרשיון, הסטוריית עבירות תנועה והרשאות, רכבים בבעלותינו, הגבלות שונות ועוד. למעשה, איסוף המידע הזה על בסיס זיהוי מספרי או ביומטרי מצמצם את הבירוקרטיה וחוסך זמן, ניירת, כסף, וגם ענישה שיכולה להיתפס כמיותרת פעמים רבות:
בעבר רווחה הסברה כי במידה ונעצרנו על ידי שוטר ולא הצגנו בפניו רשיון – ניתנה לנו האפשרות להתייצב בתחנת המשטרה הקרובה אלינו עד 24 שעות לאחר מכן, להציג רשיון בתוקף ולשכוח מהעניין, אולם בפועל החוק מחייב קנס של 100 ₪ על אי החזקת רשיון בעת נהיגה, ורובם הגורף של השוטרים מקפיד על אכיפת החוק הזה.
במשרד הרישוי משנים מסלול
בימים הקרובים, כחלק מהרפורמה במשרד הרישוי לצמצום הבירוקרטיה והרחבה הרישוי, הכוללת שלל פעולות כמו: הרחבת תוקף רישיון הנהיגה עד גיל שבעים, המרת רישיונות נהיגה זרים, הקמת משרדי רישוי חדשים ועוד. הוחלט כי הקנס על אי החזקת רישיון פיזי ברכב יחדל מלהיות, ושוטרים שיעצרו אותנו לבדיקה יקבלו את הפרטים שלנו מהמסוף המותקן להם בניידת.
מאידך, ולכך חשוב מאד לשים לב – חובת נשיאת תעודת ביטוח הרכב שלנו עומדת. מעבר לכך ששוטרים לא תמיד יכולים לקבל נתונים מדוייקים על מאפייני הביטוח שלנו (למשל, האם יש לנו ביטוח צד שלישי או ביטוח מקיף לרכב) – אנחנו חייבים להציג את מסמכי הביטוח ואת הפרטים שלנו במקרה של החלפת פרטים עקב תאונה. היעדר המסמכים האלו יכול להתדרדר מהר מאד לעבירה חמורה שגוררת הרבה מכבר לקנס על סך 100 ₪.
ראוי גם לציין, כי אם על רכב או על נהג חלים תנאים מיוחדים או הגבלות מסויימות – על הנהג להחזיק את הטפסים הרלוונטיים ובמקרה מחייב – גם את רשיונות הרכב והנהיגה.
גם אם לא נושאים חשוב לזכור איך נוסעים
בסופו של דבר התקנה החדשה שעליה חתם שר התחבורה אמורה להקל גם על השוטרים ומערכות האכיפה, ולמרות שאנחנו "חפים" מנשיאת המסמכים האלו, אנחנו עדיין מחוייבים לנהיגה זהירה ואחראית. ואסור לנו לשכוח שלמרות הקפיצה הטכנולוגית, הפנקס פתוח והיד רושמת.
(קרדיט תמונה: pixabay)