עד היום נראה שמערכת הבטיחות העיקרית של רוכבי האופנוע הייתה הערנות שלהם. אך בשנים האחרונות שוק מערכות הבטיחות וההגנה לכלי רכב שעשה מהפכה בשוק המכוניות, מעביר את מבטו לעולם הדו-גלגלי, והמהפכה ממש בפתח.
אחד הדברים החשובים שהשתנו בעשרות השנים שעברו מאז עליית האופנועים על כבישי ישראל הוא כמות הרכבים שהצטרפו אליהם. כך שבמקביל לכך שיש הרבה יותר אופנועים על הכביש, יש גם הרבה יותר מכוניות. בהתאם לכך הסטטיסטיקות מראות שהסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים עלה באופן משמעותית. שני דברים שלא השתנו לצערנו, הראשון הוא שכלי הרכב הדו גלגליים עדיין נחשבים ליציבים פחות ומסוכנים יותר, ושנית שבמקרה של תאונת דרכים – הפגיעה של רוכב האופנוע תהיה מסכנת חיים בהרבה.
עם זאת, בשנים האחרונות יצרני הרכב עמלים ומקדישים משאבים רבים לפיתוח אמצעי בטיחות והגנה לשמור על חיי הרוכבים, במטרה לצמצם ואף למנוע תאונות ככל הניתן. זה אמנם לא אומר שרכבים דו גלגליים יישרו קו עם ארבע-גלגליים, ועדיין, כל פתרון ורעיון העוזר לבטיחות ולהגנה על אופנועים ובעליהם – מתקבלת בברכה.
כריות או לא להיות
אחד האמצעים הראשונים שפותחו כאמצעי בטיחות לרוכבי אופנוע היה כרית האוויר. עם ההצלחה הגדולה של אמצעי זה בהגנה על נוסעי המכוניות – היה זה אך מתבקש כי ינסו ליישם אותו גם בכלי הרכב הדו גלגליים. הסיבוך היה שאופנועים הם כלים פחות יציבים וכפועל יוצא מכך – התנפחות של כרית אוויר עלולה לערער עוד יותר את יציבות הכלי וגם תגביר את הסיכון לאבדן שליטה על האופנוע. ההבנה שכרית האוויר אמורה להגן על הנוסע, הביאה לכך שהפתרון עבר מכלי הרכב לרוכב עצמו – כלומר כריות האוויר לאופנועים הן בעצם חליפות או מעילי רכיבה שהרוכב לובש, והם מופעלים במקרה הצורך על ידי מנגנון משיכה המחובר לאופנוע ובעזרת מנגנון אלחוטי חכם. מקום נוסף בו ניתן למצוא את כרית האוויר הוא הקסדה, בלא מעט קסדות קיימת היום מערכת פנימית של מיגון מבוסס כריות מתנפחות. למרות שפתרון זה אינו מקדם בפועל מניעת תאונה, יש לו יתרון ברור מבחינת מחיר והוא מתאים לכל סוגי האופנועים משום שלא צריך לבצע התאמה בין המערכת לאופנוע עצמו.
פתרון אקטיבי במחיר אטרקטיבי
בעוד שכריות האוויר מציעה פתרון פסיבי לאחר פגיעה שהשימוש בו תלוי ברוכב האופנוע, יצרניות האופנועים מפתחות גם אמצעי הגנה תלויי דגם משלהם. לאחרונה נכנסו לשימוש מערכות ה-ABS, מערכות מניעת נעילת בלמים. מערכות יציבות אלו נמצאות בשימוש בכלי רכב ארבע גלגליים כבר למעלה מ-30 שנה, והן מופעלות כדי למנוע נעילת בלמים, מניעת החלקה ושמירה כללית על יציבות כלי הרכב. למרות שנדרשת מיומנות ובטחון בהפעלה נכונה של מערכת ABS, מדובר במערכת אמינה שיעילותה מוכחת – מחקרים רבים מראים ירידה דרסטית בכמות התאונות הקטלניות במקרים בהם נעשה שימוש במערכת זו. בשנת שנת 2016 נקבע תקן אירופאי חדש המחייב התקנת מערכת ABS בכל אופנוע העולה על הכביש, ואופנועים חדשים כבר מגיעים עם המערכת מובנית מלכתחילה. חשוב להבין כי מערכת זו מפותחת לכל דגם אופנוע בנפרד ולא ניתן להתקין אותה באופן חיצוני על דגם קיים.
פתרון אקטיבי יותר – במחיר אטרקטיבי פחות
מערכת אמינה ומתקדמת בהרבה מה-ABS היא ה-MSC. מערכת בקרת יציבות אקטיבית, שבניגוד לאחותה הבכורה פעילה בכל רגע נתון בנסיעה, מחשבת כוחות חיצוניים הפועלים על האופנוע כמו לחץ, זוויות הטייה, פניות חדות ועוד. הנתונים נאספים על ידי חיישני תנועה ותאוצה, ומערכת ה-MSC משתמשת בהם ומשלבת את עצמה בבלימה מבוקרת ומווסתת של האופנוע. פעילות המערכת אינה "מורגשת" ובכך בעצם היא הופכת את הרכיבה לבטוחה בהרבה ומונעת מראש כניסה למצבים מסוכנים.
אך עליה וקוץ בה – הבעיה עם ה-MSC היא העלות שלה. הטכנולוגיה יקרה מאד וניתן לקבל אותה רק כחלק מובנה באופנוע. כלומר מראש ניתן להשיגה רק באופנועים חדשים שמחירים בהתאם, וגם – נוכחות של מערכת כזו מעלה מאד את מחיר האופנוע ולמעשה מוציאה אותו מהתחרות מול דגמים אחרים.
בטיחות היא אולי הערך החשוב ביותר, אך כדי למצוא מקום טוב במחירון האופנועים – יצרניות הדו-גלגלי לא מציעות אותה כפתרון מובן מאליו. ועד שלא תהיה חקיקה מחייבת – לא בטוח שנראה את המערכת באופן שכיח בכביש, רק אצל הרוכבים שיכולים להרשות לעצמם זאת והמודעים לערך הבטיחות.
בטיחות עם הבטחה: המחוקק נכנס לתמונה
לאור העלייה בתאונות הדרכים בהן מעורבים רכבים דו גלגליים, החליט משרד התחבורה להתערב ולפעול לצמצומן. בדומה להפחתת המיסוי על מכוניות המאובזרות במערכות הגנה ובטיחות – החל משנת 2019 תוחל רפורמה דומה גם על אופנועים ורכבים דו גלגליים – אלו שיגיעו עם מערכות בטיחות אקטיביות יזכו להנחה משמעותית במס הקנייה, כך שלמעשה גם אם האופנוע יגיע עם תג מחיר גבוה יותר – המס עליו יהיו נמוך יותר כך שרכישתו תהפוך למשתלמת.
ואנחנו אומרים, על אף כל הטכנולוגיה, הפתרונות היצירתיים והחקיקה המתחשבת – אמצעי הבטיחות הכי טוב שחייב להיות מותקן על כל אופנוע הוא הראש שלכם. בין אם יש לכם אופנוע כביש, אופנוע שטח או אפילו קטנוע – הרוכב עליו יקבע בסופו של דבר כיצד הוא נוסע ואיך להמנע ממצבים מסוכנים וחלילה מכך – תאונות מסוכנות. רכיבה בטוחה.
(קרדיט תמונה: https://www.pexels.com/photo/action-adult-adventure-biker-242829/)