הפרדה מפלסית בתחנת חדרה מזרח

4 0

ועדת המשנה לתכנון ובנייה חדרה אישרה את מיקום ההפרדה המפלסית, שתיבנה במסגרת העבודות לסלילת המסילה המזרחית שמבצעת רכבת ישראל

ועדת המשנה לתכנון ובנייה חדרה אישרה את התצ”ר (תוכנית לצורכי רישום) שהגישה רכבת ישראל לצורך בנייה של הפרדה מפלסית במסגרת העבודות על תחנת רכבת מזרח וכחלק מפרויקט המסילה המזרחית.

ההפרדה המפלסית מתוכננת צפונית לחל חדרה וסמוך להתפצלות של המסילה לכיוון מזרח. הבקשה הוגשה בהתאם לתת”ל המסדיר את ההפרדה המפלסית האמורה, תוך התאמת ייעודי הקרקע לדרך חקלאית ולמסילת הרכבת.

התת”ל אושר בוועדה הארצית בעקבות החשש מתאונות דרכים במפגשי דרך ומסילות ברזל, וזאת לאור התפתחות רשת המסילות, הגברת תדירות הרכבות, מהירותן וכדומה. מתוך חשש זה הוכנו ואושרו, בהתאם להנחיית משרד התחבורה, תוכניות להפרדות מפלסיות לאורך תוואי המסילה המזרחית, שתשתרע לאורך 65 ק”מ במזרח שפלת החוף ותעבור בפרדס חנה, חדרה מזרח, אחיטוב, כפר סבא, נתב”ג ועד לוד. לאורך התוואי יוקמו תחנות רכבת חדשות, וכאמור גם הפרדות מפלסיות במפגשי המסילה עם דרכים ודרכים חקלאיות.

פרויקט המסילה המזרחית כולל שדרוג והרחבה המסילה הקיימת, תחנות לאיסוף נוסעים ולהורדתם, מבני דרך, מתקני תשתית, קביעת עקרונות בינוי ופיתוח, לרבות פיתוח ושיקום נופי וסביבתי ואמצעים למניעת מפגעים סביבתיים, ועוד.

בתחנת חדרה מזרח, הנכללת בנספח השימור של עיריית חדרה כאתר לשימור, כולל הפרויקט גם שימור ושחזור מבנים היסטוריים.

התחנה, שהוקמה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, הייתה חלק ממערך התחנות על קו הרכבת חיפה-לוד שהיה פעיל גם זמן קצר לאחר קום המדינה. התחנה עודדה את שיווק התוצרת החקלאית בעיקר בעונת הקיץ והחליפה את התעבורה הימית והגמלים.

אתר התחנה ההיסטורית זכה לשמו “רכבת מזרח” מאחר שהוא ממוקם ממזרח לעיר חדרה, בקצה המזרחי של רחוב צה”ל. לאורך תוואי המסילה מבנים היסטוריים ושני גשרים החוצים את שני יובליו של נחל חדרה מצפון ומדרום. מתחם התחנה מלווה את מסילת פסי הרכבת משני צידיה ויוצר אתר ארוך וצר לאורכה, מגשר נחל חדרה ועד גשר כביש 65.

המבנים ההיסטוריים במתחם נבנו בין 1920 ל-1940, ביניהם: מבנה תחנת הרכבת משנת 1944 שהחליף את המבנה המקורי משנת 1927; מגדל מים; מגורי הקוון משנת 1930 שנבנו על-פי דגם שנבנה באותה תקופה גם בתחנת זיכרון יעקב; סככת ההדרים משנת 1935; רציף סככת ההדרים; גשר שנבנה מעל נחל חדרה על-ידי הצבא הבריטי עם פתיחת הקו המזרחי; מגורי מנהל התחנה משנת 1935; מגדל שמירה, עמדת שמירה עגולה ומבנים נוספים. המבנים שישוקמו ישולבו בהסבת האתר למקום שוקק לבילוי ופנאי, בדומה לתחנות משוקמות בערים אחרות בארץ.

Related Post

צעירים ומובילים

Posted by - February 11, 2018 0
מנהלי מרכזי צעירים מכל הארץ הגיעו לסייר בחדרה וללמוד על העשייה של מרכז הצעירים “טורבינה”, על קהילות הצעירים, ועל שיתופי…

מגן דוד שלי

Posted by - January 21, 2018 0
לציון 70 שנה למדינת ישראל הוזמנו תלמידי העיר להשתתף בתערוכה קבוצתית. כל תלמיד ייצור מגן דוד אישי ויביע באמצעותו את…

הסופרת מחדרה שכבשה את המסך

Posted by - November 5, 2019 0
הסופרת זיוה יצחק מחדרה כבשה את המסך, כאשר התראיינה לתכנית הטלוויזיה “שי בשידור” בהנחיית שי שטרן ושוחחה בגילוי לב על התקופה הקשה שעברה בה …

תודה למשמרות הזה”ב

Posted by - March 26, 2019 0
המטה העירוני לבטיחות בדרכים של עיריית חדרה קיים כנס הערכה לתלמידי ולרכזי משמרות הזה”ב, התורמים לזהירות בדרכים ליד בתי הספר.…

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Accessibility