המורים בעידן הדיגיטלי – נא להתנהג בהתאם

17 0

תקופת ההסגר שהביא עימו נגיף הקורונה, הזניקה אותנו שנים קדימה אל עבר עולם התקשורת המקוונת. שיעורים הועברו באמצעות אפליקציות לשיחות וידאו, הרצאות נשלחו כקובץ מוקלט והתקשורת היומיומית התקיימה באמצעות כלים דיגיטליים כאלו ואחרים. מה שמביא אותנו לחשיבה על ההתפתחות הגלובלית שמתרחשת לנגד עינינו, העידן הדיגיטלי.

הקורונה והדיגיטציה

כבר בזמן קבלת תעודת הוראה המקנה את האפשרות לחנך את הדור הבא, יודעים המורים כי עליהם להתאים את עצמם לרוח התקופה ולהשתלב בהמצאותיו החדשות של הדור על מנת להבטיח תקשורת בריאה בין המורים לתלמידיהם. תקופה זו, בה שהו כולם בבתיהם, גרמה לעולם להמשיך את מסלולי הלימודים בצורה מקוונת באמצעות שיחות וידאו באפליקציות כאלו ואחרות. כך, גם מורים שבמהלך השגרה הנורמטיבית, פחות מתחברים לעולם הדיגיטלי המתקדם, מצאו את עצמם כפופים לכורח המציאות ופותחים את אפליקציות הווידאו השונות ומעבירים את השיעור דרכן. תקופה זו היא רק טעימה ביחס לדרך אליה העולם צועד. מורים בעידן הדיגיטלי.

היכן העולם הדיגיטלי פוגש את המורים בזמננו?

העולם הממוחשב כבר נמצא בכל פינה, מכתיב לנו דרכי התנהגות חדשות מבלי שנשים לב. המכשירים החכמים מחברים את כל העולם ומגשרים על פערים פיזיים כמו מרחק או תנאי הסגר. אם בעבר היה קיים צורך לשלוח דואר על מנת להעביר מסר ממקום למקום, היום הכל נעשה באמצעות יישומים שנמצאים אצל כל אחד בכיס. תעודת הוראה היא הרבה מעבר לתעודה בפני עצמה, תעודה זו מלמדת את המורים איך לתקשר היטב עם התלמידים ומקנה להם את היכולת להתרגל לעולם הדיגיטלי ולהשתלב בו בצורה הטובה ביותר.

על כן, עולה הצורך להציף את הפערים שעלולים לעלות בפגישה בין המורים והעולם הדיגיטלי. כשבראש כמובן עומד מעמד המורה ביחס לתלמיד. אם בעבר, יחסי מורה תלמיד היו מתנהלים על בסיס של כבוד וריחוק ברורים, כיום היטשטשו הגבולות ומעמד המורה אינו ברור דיו. בזמן שניתן לחפש את המורה ברשתות החברתיות השונות, התלמידים יכולים להרגיש קרובים יותר ולחוש בנוח יותר להגדיר את המורה כחבר שלהם. מכאן עולה התהייה, איפה נכון להציב את הגבול בין המורים לתלמידים? האם חברות ברשתות החברתיות מורידה ממעמד המורה בעיניי התלמידים או אולי דווקא תקרב אותם?

מהן דרכי ההתנהגות הראויות למורים בעידן הדיגיטלי?

לאור התפתחותו של העולם הדיגיטלי ועל מנת לשמר את היחסים בין המורים לתלמידים בצורה טובה ואיכותית, מוכרחים גם המורים לדבר את השפה של העידן החדש ולא להישאר מאחור. על כן, ישנם כמה כללי יסוד שכדאי לאמץ. ראשית, פרטיות חייהם של המורים. היום, הרשתות החברתיות חשופות לכולם ותלמידי הכיתה, בצעד ראשוני ומתבקש, יכולים לשוטט ברחבי הרשת, למצוא את פרופיל הפייסבוק או האינסטגרם של המורים ולחטט, כמשמעותו, בחייהם האישיים של המורים. מה שעלול להוביל לתחושת קירבה יתר על המידה עד כדי תחושת חברות ממש. על כן, עם קבלת תעודת הוראה, מומלץ לשנות את הגדרות החשבון ולשנותו לזמין לצפייה עבור חברים בלבד. כך ניתן להמשיך לשמור על מרחק ראוי ולמזער את האפשרות לחיטוט בפרטיהם האישיים של המורים.

שנית, חשוב לזכור שבכל זאת, אלו הם דרכי התקשורת של דור התלמידים ועל המורים לדבר אל התלמידים בשפתם. על כן, חשוב ליזום גם קשרים חברתיים באמצעות הרשתות החברתיות. למשל, קבוצת ווטסאפ כיתתית, בה יוכלו המורים והתלמידים להתעדכן בנושאים שגרתיים כמו שיעורי בית וכדומה, עשויה לגבש וללכד את הכיתה ולחזק בצורה חיובית את הנוכחות של המורה בחייהם של התלמידים, כשבסופו של דבר, המפתח הוא האיזון הנכון בין קשר בריא ובין שמירה על המרחק הראוי.

Related Post

זוכרים ולא שוכחים

Posted by - 18 באפריל 2023 0
בערב יום השואה הקרוב נערך במרכז קהילתי גלי ים טקס יום השואה ואחריו הסרט "כפר הילדים המיוחדים של סאלי ביין".…
כלי נגישות