המדריך המלא להתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

16 0

מה ההבדל בין עמדות הטעינה הזמינות בישראל, האם כל אחת מהן מצריכה גם חיבור לאינטרנט ומה עושים כשהחנייה משותפת? מדריך זה ילמד אתכם איך מציבים מטען לרכב חשמלי בחמישה שלבים פשוטים, וללא הוצאות מיותרות

אורן הדר

כל בית חדש שייבנה יחויב בהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי – כך קובע חוק חדש שייכנס לתוקפו ב-2023. לצערנו, הוא נקבע בבריטניה ולא כאן בארצנו הקטנטונת ולכן, האחריות על התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בארץ עדיין מוטלת על בעליו. אבל אין סיבה לדאגה: תהליך ההתקנה עצמו אינו מסובך ובעייתי רק אם לא יודעים איך לבחור עמדה והיכן וכיצד מקימים אותה – ועל כך בדיוק נדון בשורות הבאות.

שלב ראשון: הכירו את עמדת הטעינה

מטענים לרכב חשמלי , בדומה לאלו הקיימים בעמדות הטעינה הציבוריות הפרוסות ברחבי הארץ, הם בעצם מסופי חיבור לרשת המקשרים אותה למטען שנמצא בתוך המכונית, כחלק ממערכת ההנעה שלה. קצב הטעינה תלוי בעוצמה החשמלית ולכן, יש צורך במטען ייעודי ולא די בחיבור הרכב לשקע חשמלי רגיל. 

זמן השלמת הטעינה תלוי בקיבולת הסוללות ברכב ובשיטת הטעינה. השיטה הנפוצה כיום בבתים היא AC המאפשרת טעינה מלאה של כל דגם לאחר כארבע עד שבע שעות. לאור זאת, מרבית הנהגים מטעינים את מכוניתם דווקא בשעות הלילה כדי שתהיה מוכנה עבורם בבוקר. ישנה גם טכנולוגיית טעינה מהירה יותר, DC, המאפשרת טעינה של 80% בסוללות בין 35 ל-45 דקות אך מחייבת תשתית מורכבת, זמינה בעיקר בכבישים מהירים ומופעלת בידי חברות פרטיות (ובמחיר יקר פי כמה מעלות אספקה עצמית). עבור הנהג הישראלי, עמדת AC ביתית רגילה היא די והותר. 

ישנם הבדלים גם בין השקעים עצמם, בדומה לאלו המצויים בבית עצמו: בשוק יש שקע אמריקאי שנקרא Type 1 וכזה אירופי הנקרא Type 2 הנבדלים זה מזה במספר הפינים שמתחברים לעמדה. כל מכונית מגיעה עם כבל מתאים וכמעט כל המכוניות בשוק הישראלי עובדות עם שקע אירופי. 

עמדת הטעינה שלכם יכולה להיות כזו המתאימה לתשתית חשמל חד פאזית או תלת פאזית. אינכם חייבים לשדרג את תשתית החשמל הביתית כדי לאפשר את טעינת המכונית אך בהחלט מומלץ לשקול זאת, כדי להשיג קצבי טעינה גבוהים יותר. ומה בנוגע לחיבורה לשקע קיר רגיל? 

ישנם מתאמים והתקנים שמאפשרים המרה וטעינה שכזו, אך מדובר בעוצמה נמוכה מאוד שתחייב טעינה של יותר מעשרים שעות כדי למלא סוללותיה של מכונית חשמלית ממוצעת. בנוסף, מערכת חשמל ביתית לא נועדה להתמודד עם עומסים שכאלה ולכן, מבחינה בטיחותית יותר מומלץ להתקין עמדת טעינה אמיתית ולא לחפש אילתורים. 

שלב שני: ביחרו עמדת טעינה לרכב 

אז איך בוחרים עמדת טעינה מתאימה? עמדה טובה צריכה להיות כזו שעמידה בפני נוזלים ופגעי מזג אוויר, אלא אם החניה שלכם סגורה ואטומה לחלוטין לגשמים. מחיר המטען נע בין 2,000 ל-5,000 ש"ח; שימו לב שלהתקנת העמדה עלות משלה והיא מתבצעת אך ורק על-ידי חשמלאים מוסמכים. בסופו של דבר, מדובר בהקמת מסוף במתח גבוה שצריך לאפשר טעינה בטיחותית מבלי להשפיע על רשת החשמל בבניין או או אצל השכנים. 

לחלק מהיבואנים יש המלצה על עמדת טעינה כזו או אחרת או לחלופין, הסכמים עם ספקים מקומיים ומכאן שכדאי ליצור עימם קשר ולקבל פרטים. זה מובן מאליו כאשר קונים מכונית חשמלית מליסינג או מסוכנות, אך פחות כשמדובר במכונית יד שנייה; גם מי שקונה קרוסאובר חשמלי משומש נדרש לדבר עם היבואן וללמוד כיצד מומלץ להטעינו – בפרט אם זה הרכב החשמלי הראשון שלו. 

לעמדות הטעינה המודרניות יש גם אפליקציות מובייל ייעודיות המציגות את הטעינה בזמן אמת, מדווחות על תקלות ומנטרות את קצב הטעינה כדי להצביע על ליקויים ושחיקה. לכן, מומלץ לבחור בעמדת טעינה בעלת חיבור לאינטרנט. ליצרני הרכב יש אפליקציות משלהם אשר חלקן בעלות יכולת להסתנכרן עם עמדות הטעינה; גם על כך מומלץ לדבר עם היבואן ולברר במדויק שכן יתכן ופונקציונליות האפליקציה תוכל להחליף לגמרי את זו של עמדת הטעינה. 

שלב שלישי: החליטו היכן תמוקם העמדה

בחירת מיקום העמדה חשובה במיוחד מאחר ועלות ההתקנה נשענת, בין השאר, על מורכבות סלילת החיבור מרשת החשמל אל נקודת החנייה. את המיקום יש לקבוע בסיוע חשמלאי שכשיגיע, יוכל לבחון את התשתית הקיימת, ולהבין כיצד תתבצע העבודה. 

קחו בחשבון כי הסלילה יכולה להיות מסובכת ולהצריך חציבה בקירות המבנה – בעיקר במבנים ישנים. במקרים אלה, עשוי התהליך להתייקר גם בשל העבודה הנוספת ועלות הכבלים – שיכולה להגיע ל-200 ש"ח למטר. שיטה טובה להוזלה היא פשוט שכנות טובה: אם אתם מתגוררים בבניין בעל חנייה משותפת וזו שלכם נמצאת דווקא רחוק מנקודת חשמל מתאימה, כדאי לבקש מאחד השכנים להחליף בחניות – במקרים רבים החלפה שכזו לא תשנה דבר בעבורו, אך תחסוך לכם אלפי שקלים. 

בנוסף, כשבוחרים מיקום יש לקחת בחשבון את אורך כבל הטעינה מהמכונית לשקע; לרוב העמדות יש כבל של בין 3 ל-5 מ', אך ישנם גם דגמים בעלי כבל של 7-8 מ'. ככלל, עדיף לבחור בכזה שיהיה ארוך יותר ממה שאתם צריכים, פשוט כדי שלא יהיה מתוח – מה שיצמצם את הסיכוי לאי נעימויות ומעידות. 

שלב רביעי: ביצוע ההתקנה

לאחר שעברתם על סוגי המטענים השונים הקיימים לרכב חשמלי, בחרתם את המתאים ביותר עבורכם וחשמלאי מומחה הראה לכם היכן יהיה נכון להתקין את העמדה – תוכלו להתקדם לרכישתה ולבצע את ההתקנה. במידה ואין סיבוכים ואתגרי סלילה, חשמלאי מומחה יוכל לסיים את תהליך ההתקנה תוך זמן קצר – פחות מיום עבודה, והרי לכם מטען שכבר מוכן לשימוש. שימו לב כי רוב העמדות הנמכרות בשוק מוצעות עם וו לתליית הכבל כשהוא מגולגל, או שעיצובן כזה שמאפשר לגלגלו מעליהן. לרוב זה לא מספיק והכבל עלול ליפול וכדאי לאבטח אותו אל הוו עם רצועת סקוץ' או מנעול אופניים, שגם יצמצם את הסיכוי שמישהו יקח לכם אותו. 

שלב חמישי: תחזוקה ושגרת שימוש

עקרונית, מטענים לרכב חשמלי לא דורשים התעסקות רבה אבל משום שהם עומדים בחוץ, כדאי להיות ערניים למתרחש סביבם. אם המטען שלכם מחובר לקיר, שימו לב לקיומה של רטיבות סביבו ואם הוא בעיצוב של עמוד, הבחינו שלא קיבל מכות או התעקם.

שגרת השימוש שלכם הולכת להפוך לטבע שני: חוזרים מהנסיעה ומחנים את הרכב, פותחים את המטען, מחברים את המכונית, מוודאים תחילת טעינה וזהו, אתם יכולים ליהנות מהחיסכון המשמעותי שמעניק הרכב החשמלי – הן בטעינה והן באחזקה, בהשוואה לאלו בעלי מנועי הבעירה הפנימית, וחשוב יותר, מבלי לזהם, להרעיש ולסכן את הסביבה. 

לסיכום, התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי אינה מסובכת למדי אם יודעים מה לחפש ונמנעים מאילתורים, כמו גם מאנשים שאינם מומחים בתחום. גם אם אתם גרים בקומה העשרים וסלילת החשמל מגיעה ישירות לארון החשמל אצלכם בבית, עדיין תחסכו הון עתק בהוצאות דלק ותוכלו להגיע בקלות ובביטחה למחוז חפצכם. אין זה מפתיע שכ-80% מכלל בעלי הרכב החשמלי מסתמכים על עמדות ביתיות בתצורת AC, ושקצב ההתקנה מזנק בהתמדה; ברבעון הראשון של 2022 נרשמה צמיחה של יותר מ-300% במסירות הרכב החשמלי בהשוואה לרבעון המקביל ב-2021 – ולפי הערכות, עד 2025 יסתובבו בכבישים יותר מ-215,000 מכוניות חשמליות. נקנח באנקדוטה הבריטית עמה פתחנו: כבר בימים אלו מתגבשות המלצות על חיוב קבלנים להתקין עמדות טעינה בבניינים חדשים גם בישראל, אם כי הנושא עדיין נבחן במשרדים הממשלתיים ועדיין לא קובע בחקיקה.

תמונה: FREEPIK

Related Post

מחוץ לפייסבוק

Posted by - 22 במאי 2019 0
תכלס אכזבתם! 41 שנה חיכו אוהדי נתניה שקבוצתם האהובה תביא גביע ושוב ברגע האמת כשלה הקבוצה מול בני יהודה שלוקחת גביע…

אנשים טובים באמצע הדרך

Posted by - 9 באוקטובר 2018 0
תומר פילו, פקח עיריית נתניה וחובש מתנדב במד"א בזמנו הפנוי מעניק סיוע ראשוני של עזרה ראשוני למי שמעוניין. השבוע הוא…
כלי נגישות