"לידים לעורכי דין – אלפי לקוחות מחכים – קבלו הצעת מחיר היום", "לידים חמים לביטוחים ולפיננסים – לידים איכותיים וחמים", "9022 לידייייים ב-6 שקל!!!!", "שימו לב לזה: 120 ₪ הוצאה, 4,000 ₪ הכנסה תוך פחות מ48 שעות מרגע שהקמפיין עלה לאוויר"… אלה הם רק חלק מדגמי של הבטחות פרסומיות שאגב יכול להיות שיפגעו בנבואה שלהם – אבל אני פה כדי להנחית אתכם לקרקע המציאות.
אני רוצה לדבר אתכם על נושא שעולה בשיחות רבות עם לקוחות וגם עם לקוחות פוטנציאליים – והוא הבטחות שווא. הנושא המרכזי הוא כמובן הבטחות ללידים – איכותיים, כמויות גדולות, רלוונטיים.. הבטחות שווא וסרק שלא עומד מאחוריהן כלום. פער תהומי בין מה שהובטח לבין מה שקרה בפועל. חשוב לי להדגיש במאמר כאן – שאין לי בכוונה לחשוף שמות של משווקים כאלו ואחרים ולפגוע בפרנסה של מישהו. המאמר נכתב כתוצאה משיחות חוזרות, לצערי הרב, של לקוחות מאוכזבים – מה שגורם לי להתעסק בכיבוי שריפות, לצד מתן מענה מקצועי וניסיון להחזיר את האמון של אותם מפרסמים. לא פשוט בכלל..
האמת שזה קצת מזכיר לי את עולם הדייטים אבל לא ניכנס להקבלה הזאת כאן ועכשיו. רק נגיד ש"הפחדן שהיה כאן קודם – טוב שהוא הלך!"…
הבטחה פרסומית מה היא
אבל לפני שנתלונן ונתריע בפניכם איך להיזהר מפני משווקים שמבטיחים הבטחות שווא, בואו נחדד מה היא הבטחה פרסומית על פי גוגל:
"הבלטת התכונות והיתרונות של המוצר ומציאת צורך רגשי ואמוציונאלי של קהל המטרה יצליחו להעביר מסר ללקוחות הפוטנציאליים בנחיצות המוצר בחייהם ובאמצעות בחירת אמצעי הפרסום וניהול הקמפיין במקצועיות ניתן לעניין את קהל המטרה ולהניע אותם לפעולה כמו רכישת המוצר, השארת פרטים ליצירת קשר, הצטרפות לדף העסקי בפייסבוק וכד'."
טוב, אפשר לפרש ולתרגם את המילים "מציאת צורך רגשי ואמוציונאלי של קהל המטרה" לכיוונים שאותם אני רוצה להדגיש במאמר זה – שמתייחס בעיקר לצד הלא אתי מצד משווקים לגרום לקהל המטרה שלהם להאמין להם ולשכור את השירות שלהם תחת מצג שווא של "מאות לידים איכותיים ורלוונטיים בלבד מחכים לכם" אם רק תעבדו איתנו… ולא כך הם פני הדברים.
הבטחה פרסומית – שווא או סרק?
לצערי משווקים רבים מבטיחים הבטחות שווא, שלא לדבר על הוזלת העבודה שלנו ברמה הכספית, ולא עומדים מאחוריי ההבטחות הללו. כשמקשים עליהם הם עונים בצורה חמקנית ומורידים מעצמם אחריות, נזכרים לעשות תיאום ציפיות פתאום, מתרצים באלף ואחד תירוצים ולמעשה אומרים בעקיפין שזה לא תלוי בהם.
אני מבין מצד אחד את הרצון של אותו משווק לסגור את הלקוח אבל לא בכל מחיר, בטח שלא לשקר ולהבטיח הבטחות סרק. הרי מאיפה לו לדעת כמה לידים הוא יצליח לגייס לאותו לקוח, גם אם יש לו ניסיון בתחום? הוא צריך להיות ממש בנישה הספציפית שאותו לקוח עוסק ועם ניסיון רב – שזה נדיר למצוא בישראל. במילים אחרון, יש מספר מועט של משרדי פרסום שתפסו נישה והם באמת יכולים לנבא כמות פוטנציאלית של לידים, למשל.
אני תמיד אומר ללקוחות – פרסום זה ניסוי וטעייה. את הנתונים האמיתיים נקבל ונלמד תוך כדי הקמפיין, הגם שגם זה עלול להשתנות בעקבות מיצוי של קמפיין למשל. כל מקרה הוא לגופו ומה שנכון ללקוח X, מאותו תחום עניין כן, לא בהכרח נכון ללקוח Y.
לסיכום, אל תהיו עיוורים בעקבות הבטחות שווא, פשוט תעקבו אחר הנתונים שמדווחים לכם, תשאלו שאלות תוך כדי, תבחנו את הקמפיינר שלכם ואפילו תקשו עליו לפעמים. חשוב לי להדגיש כי כל מקרה הוא לגופו והבטחות מסוימות יכולות להתגשם – זה האידיאל שכולנו שואפים אליו אך צריך לצד זה גם להיות מציאותיים.