2023 נפתחה עם דירוג הרכבים הבטוחים ביותר של איגוד Euro NCAP: איך נקבע הדירוג, מי הפתיע בכניסה של חמישה כוכבים ומהם הדגמים שדורגו גבוה בקטגוריות השונות
רז מור
אם גם אתם סורקים רשימות, התרעות, מחירוני רכב, קבוצות דיון, פושים וכתבות ברשת כדי לראות מה נמצא בשוק הרכבים, מן הסתם שמעתם על המונח "סחירות", שמשמעו רמת הביקוש לדגם כלשהו בשוק המכוניות המשומשות. במילים אחרות: כבר בתהליך החיפוש והבחירה של מכונית חדשה או יד שניה, אנחנו חייבים לחשוב מה יקרה ביום שבו נרצה להעמיד אותה למכירה.
אחד מהפרמטרים החשובים שנרצה לבדוק, עם ובלי קשר לפרסומי רכב למכירה , הוא הבטיחות. בניגוד לפרמטרים אחרים כמו עיצוב, מחיר, ביצועים ועוד, כאן מדובר בדיני נפשות ממש, שלנו ושל כל הנוסעים ברכב. לא משהו שניתן לזלזל בו. כך גם חשבו ב-Euro NCAP, איגוד האירופאי להערכת בטיחות של כלי רכב, שפתחו את 2023 עם רשימת הרכבים הבטוחים ביותר של האיגוד לשנת 2022.
דירוג הרכבים הבטוחים השנתי של NCAP, שהושק ב-2009, בודק ארבעה פרמטרים:
- בטיחות מבוגרים (נהג ונוסעים): דירוג בטיחות מבוגרים נקבע על סמך ממצאים במבחני ריסוק המדמים תאונה חזיתית, תאונה צידית ומבחני צליפה (whiplash – פגיעה ברקמות הרכות של הצוואר עקב תנועה מהירה של הצוואר קדימה ומיד אחורה בעת התנגשות). הדירוג בוחן מהם האמצעים הקיימים בכל דגם ומה יעילותם בניסיון למנוע או לפחות לצמצם נזק מסוגי הפגיעה שהוזכרו כאן.
- בטיחות ילדים: לפי מחקר אירופאי, למעלה מ-1000 ילדים נהרגים בתאונות דרכים מידי שנה, כאשר מחצית מהם שהו במכונית המשפחתית בעת התאונה. דירוג בטיחות הילדים בוחן את רמת ההגנה שמספקים אמצעי ההגנה המיוחדים המותקנים במכוניות ומיועדים להגנה על ילדים ותינוקות, ואת מחויבות חברות הרכבים לספק את המידע הרלוונטי לבטיחות ילדים בכל דגם. כמו כן בודק דירוג זה את מידת היכולת של כל אמצעי הגנה (מושב בטיחות, חגורות מותאמות ועוד) המותקנים בכל דגם לספק אמצעי הגנה לילדים במגוון גדלים ועיצובים, וגם את היכולת להבטיח נסיעה בטוחה של ילדים ברכב. דירוג בטיחות ילדים בוחן בעיקר את הפגיעות של איזורים כמו הצוואר, הראש והחזה והניקוד ניתן בהתאם לפגיעות נמוכה והשארות במושב הביטחון. כמו כן בודק דירוג זה את מידת היכולת של כל דגם ספציפי לספק אמצעי הגנה לילדים, וגם את היכולת להבטיח נסיעה בטוחה של ילדים ברכב.
- בטיחות משתמשי דרך פגיעים, בהם הולכי דרך ורוכבי אופניים: כאשר כ-14% מכל נפגעי תאונות הדרכים הם הולכי רגל (כאשר רובם ילדים או קשישים), פגיעות הולכי רגל מהווים את הקטגוריה העיקרית במדד הבטיחות. הפגיעות העיקריות במקרים אלו הן של הראש, האגן והגפיים, ודירוג משתמשי דרך פגיעים בודק סיכונים פוטנציאליים לפגיעות אלו בהולכי דרך ורוכבי אופניים בעת פגיעה על ידי המכונית הנבדקת בסדרת מבחני התנגשות במהירות של 40 קמ"ש שנועדו לבדוק את רמת ספיגת הפגיעה והאנגיה על ידי המכונית ומבנה בעל פוטנציאל לפגיעות מינוריות. כמו כן, נעשים מבחנים בהן הולך הרגל חוצה את דרך הרכב הנבדק או לצידו, כאשר מטרת המבחן היא לבדוק את היכולת של מערכות ה-AEB לאתר ולמנוע תאונה במצבי חירום.
- מערכות בטיחות מתקדמות, המתערבות באופן פעיל בנהיגה במצבי מצוקה ומונעות תאונות באופן אקטיבי: דירוג מערכות הבטיחות בודק את הטכנולוגיות הקיימות ברכב במטרה לסייע לנהג ולמנוע תאונות עוד לפני התרחשותן. בין השאר מדובר במערכת AEB השומרת על מרחק מהמכונית שמלפנים, מערכות לבדיקה והתרעה על אי חגירת חגורות ביטחון ברכב, מערכת בקרת מהירות ומערכת שמירה על מעבר נכון ובטוח בין נתיבים.
שנה טובה למכוניות הסיניות
ומיהם המנצחים של 2022, הדגמים שדורגו גבוה בקטגוריות השונות בדירוג NCAP? בדירוג הבטיחות הכללי (כל הקטגוריות) זכתה במקום הראשון טסלה מודל S, עם דירוג של 94% בבטיחות מבוגרים, 91% בבטיחות ילדים, 85% בבטיחות משתמשי דרך פגיעים ו-98% בדירוג מערכות בטיחות מתקדמות. אחריה בחמישה מדורגות טסלה מודל Y, מרצדס EQ, סמארט # 1 ויונדאי IONIQ 6. בקטגוריית המכוניות המשפחתיות הבטוחות נכללים ארבעה דגמים של מרצדס, בהובלת מרצדס סיטאן שקיבלה דירוג של יותר מ-90% בבטיחות מבוגרים, בטיחות ילדים ומערכות בטיחות אקטיביות, אך רק 69% בבטיחות הולכי רגל ורוכבי אופניים. בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים זכה הדגם WEY קופי 01, עם ציון של 91% בבטיחות מבוגרים, 87% בבטיחות ילדים, 79% בהגנה על הולכי רגל ורוכבי אופנים ו-94% במערכות בטיחות אקטיביות.
ראוי לציין כי הדירוג ל-2022 מבליט לטובה הפעם את יצרניות הרכב הסיניות, שזכו לציוני בטיחות גבוהים יחסית. הרכב החשמלי הסיני BYD ATTO 3 רשם כניסה מרשימה, עם דירוג של חמישה כוכבים. בשורה התחתונה, דירוג הבטיחות של NCAP ל-2022 הבליט בקטגוריות השונות שלושה דגמים אמריקאים, שני סינים וקוריאני אחד. באופן מעט מפתיע, לא היו בשנה החולפת נציגות בין המובילים בבטיחות דווקא לאירופה, היבשת שבה פועל הארגון.
קרדיט תמונה FREEPIK