האם הגנת על שם בית העסק שפתחת? האם הגנת על המותג החדש שלך או על הלוגו שלך? כך שאל אותי חברי אתמול כשנפגשנו. כל בעל עסק שפתח עסק, השיק מוצר חדש או עיצב לוגו לבית העסק שלו, מכיר את התחושה, התהליך וגם את החוויה הנוגעים לבחירת השם לבית העסק או למותג שלו ולעיצוב הלוגו וכמובן גם לחשיבה השיווקית ולמשאבים הכספיים והזמן שהשקיע בכך. שם, מותג או לוגו אשר ילוו את בית העסק וישמשו אותו לשיווק, פרסום וקידום מכירות של מוצריו ושירותיו. שם, מותג או לוגו שאליו יתנקז המוניטין הטוב של בית העסק ושהוא ירצה שיהיה רק בבעלותו.
אבל, האם ניתן להגן על שם בית העסק? שם המוצר? ואם כן – כיצד ?
שם בית עסק, מותג או לוגו הוא למעשה סימן מסחר של בעל העסק. סימן המסחר המצוי על גבי מוצר או שירות של בית העסק, נועד לאפשר לצרכן לזהות את מקור השירות והמוצר ולזהות כי אותו שם מסחרי, מותג או לוגו, המודבק או מצוי על גבי עטיפת המוצר, מודפס בחומרי שיווק של שירות מסוים, על טיקט הבגד או שמפורסם בשלט החוצות – הם בבעלות חברה או עסק מסוים וכך הוא ידע לקשר בין המוצר או השירות לבין מקורם וידע גם להעריך, יותר או פחות, את איכותם וטיבם.
על פי החוק, סימן מסחר יכול מורכב מאותיות, ספרות, מילים, גרפיקה, צלילים והוא יכול להיות דו-מימד או אפילו תלת-מימד. כך לדוגמה, סימן מסחר יכול להיות מורכב ממילה אחת, מסלוגן המורכב ממספר מילים, מעיצוב גרפי (לדוגמה לוגו המותג) או אפילו להיות צליל מסוים וייחודי.
הגנה על סימן המסחר מקנה, הלכה ולמעשה, הגנה על המוניטין שלנו
מהפן השיווקי-פרסומי, כל בעל בית עסק יעשה רבות על מנת להחדיר את המותג, שם בית העסק והלוגו שלו לתודעה ציבורית והצרכנית על מנת שהצרכנים יזהו את המוצרים או השירותים שלו עם בית עסקו, ויחזרו לרכוש מבית העסק מוצר או שירות שהם שמו את מבטחם בהם. בין היתר, בעלי עסקים ישקיעו בשיווק ובפרסום וגם ישקיעו באיכות מוצריהם ושירותיהם. בפעילות זו של בעלי עסקים, הם גורמים למוניטין טוב להתנקז בסימן המסחר שלהם וככול שהמוניטין בסימן המסחר יעלה – כך תעלה חשיבות סימן המסחר שיש לבית העסק והקריטיות בביצוע רישום סימן מסחר. בעניין זה חשוב לציין שלא כל שם ראוי להגנה ויכול להירשם כסימן מסחר ולכן נכון יהיה לפנות לעו"ד קניין רוחני כבר בתהליך בחירת השם לבית העסק ומכל מקום כמו תמיד נכון יהיה לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על מנת להגן באופן מיטבי על הקניין הרוחני של בית העסק וכן לבצע רישום סימן מסחר.
רישום סימן מסחר – מדוע?
אז יש לבית העסק סימן מסחר ואליו מתנקז המוניטין הטוב שלו. כיצד בית עסק יכול להגן עליו והאם יש משהו שעליו לעשות? התשובה, לרוב, חיובית. בישראל (כמו במדינות רבות נוספות בעולם), על מנת להגן על סימן מסחר, יש לבצע רישום סימן מסחר. את רישום סימן מסחר מומלץ לעשות כבר בתהליך החשיבה על בחירת השם ויצירת הסימן (הלוגו, שם בית העסק או המותג החדש שלנו).
סימן מסחר שנרשם בישראל יהיה מוגן אך ורק בישראל וככול שיתקבל רישום סימן מסחר – תוקפו יהיו עשר שנים ממועד שהוגשה בקשת רישום סימן מסחר. לאחר עשר שנים, ניתן לחדש רישום סימן מסחר לתקופות נוספות של עשר שנים כל אחת, בתשלום אגרה.
רישום סימן מסחר יעשה ביחס ועל פי סיווגים של סחורות או שירותים. כלומר, במסגרת רישום סימן מסחר מגישים את סימן המסחר לרישום ביחס לסחורה או שירות מסוים ועם רישומו הוא יהיה מוגן ביחס לאותן הסחורות והשירותים. דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שלא כל סימן מסחר ראוי להירשם וליהנות מהגנת סימני המסחר וכי קריטריון מרכזי בבחינת רישום סימן מסחר הוא שלסימן הנרשם יש אופי מבחין. כמו-כן, על מנת ליהנות בהגנה במדינות נוספות, יש צורך לבצע רישום סימן מסחר גם באותן מדינות. כיום ישראל חברה באמנה בינלאומיות המאפשרת רישום סימן מסחר גם בחו"ל באופן יעיל ולעיתים גם זול יותר אולם זה עניין לרשומה נפרדת.
מה רישום סימן מסחר נותן לבעליו?
רישום סימן מסחר נותן לבעלי הסימן את הזכות הייחודית והבלעדית לעשות שימוש בסימן המסחר שלו ביחס לסחורות או לשירות שאותו סימן נרשם ביחס אליהם ולמנוע ממתחריו לעשות את אותו השימוש. במילים אחרות, מדובר בבלעדיות בשימוש בסימן המסחר של בית העסק ובכך בית העסק שומר גם על המוניטין הטוב שהתנקז בסימן המסחר שלו.
שימוש בלתי מורשה בסימן מסחר רשום או בסימן הדומה לו עד כדי הטעיה, יכול לעלות כדי הפרה של סימן המסחר ולהקים לבעל הסימן זכות לפיצוי וכן לצו מניעה כנגד מי שהפר את זכויותיו בסימן המסחר. בנוסף, סימן מסחר רשום מאפשר לבעל הסימן גם את הזכות להעביר בעלות בסימן המסחר לגורם אחר וכן להעניק רשות לאחר לעשות בו שימוש (כמו לדוגמה במקרי זכיינות).
עו"ד דור נחמן, שותף מנהל במשרד שוק-שקד, נחמן- עורכי דין, עוסק בתחומי זכויות יוצרים, סימני מסחר, הגנה על שמות בתי עסק, שמות מסחריים ומותגים, קניין רוחני, דיני אינטרנט וטכנולוגיה, לשון הרע והגנת הפרטיות ומשפט מסחרי-עסקי.
המאמר מהווה סקירה משפטית תמציתית ואינו מהווה המלצה, עצה מקצועית, ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית ואינו יכול לשמש כתחליף להתייעצות עם עורך דין.
תמונה באדיבות: PIXABAY