האם דליפת שתן נגרמת בגללנו?

9 0

בריחת שתן היא תופעה שכיחה ורווחת אבל לעיתים קרובות היא עלולה להחמיר על רקע אורח חיים מסוים, תפריט תזונתי לא בריא והיעדר פעילות גופנית. מה אפשר לעשות במקרים כאלה? הנה כל התשובות

דליפת שתן היא תופעה רווחת שממנה סובלים גברים ונשים בכל רחבי העולם. השכיחות לבריחת שתן עולה עם הגיל ומגיעה לשיא אחרי גיל 55, אך יש מקרים שבהם היא מופיעה אצל ילדים ובני נוער. כמו כן, בריחת שתן עלולה לפגוע באיכות החיים בדרגות חומרה שונות ובשביל להתמודד איתה צריך לשלב בין שיטות טיפול.

מבחינה אנטומית, דליפת שתן עלולה להיגרם בגלל מצבים רפואיים שונים, צריכת תרופות ובעיקר הרגלים לא נכונים. על אף שמדובר בתופעה פיזיולוגית, יש הרבה דברים שאנחנו עושים ומעלים את הסיכוי לסבול מבריחת שתן או להחמיר אותה. בנוסף, ניתן לחלק את הגורמים לבריחת שתן לזמניים וקבועים לפני שעוברים הערכה מקיפה ומזהים את שורש הבעיה ולאחר מכן את הטיפול המתאים.

הגורם זמני, הבעיה קבועה

הגורמים הזמניים שקשורים אלינו ומביאים לבריחת שתן הם בעיקר צריכת מזון או משקאות שעלולים לגרות את שלפוחית השתן. ברשימת המזונות והמשקאות שרצוי להרחיק אם מעוניינים לצמצם את הסיכון נמצאים קפאין, אלכוהול, משקאות מוגזים, מיצים חמוצים ומאכלים חריפים ולפי ההמלצות רצוי לפקח גם על שתיית המים ולהסתפק בכמות של 1.5-2 ליטר ליום.

לשם השוואה, גורמים זמניים אחרים לבריחת שתן שלא קשורים ישירות להתנהגות שלנו כוללים דלקות בדרכי השתן, הריון ותרופות. כמובן שיש דברים שאנחנו עושים ומעלים את הסיכוי לסבול מדלקות ולהיכנס להריון, אך קשה להימנע מהם לחלוטין ולכל אורך החיים.

דווקא הגורמים הקבועים לבריחת שתן לא בהכרח קשורים אלינו. ברשימת הגורמים הללו נמצאים נזק לרקמות ולעצבים ברצפות האגן בעקבות לידות, חדילת הווסת בגיל מבוגר אצל נשים, מחלות וגידולים. בנוסף, הגדלה שפירה או ממארת של בלוטת הערמונית בגברים מהווה גורם סיכון לבריחת שתן ומזוהה בגילאים שונים.

מה אפשר לעשות?

החדשות הטובות הן שיש הרבה דברים שכל אחד מאתנו יכול לעשות כדי למנוע החמרה בבריחת שתן ואולי אפילו לצמצם אותה לגמרי. קודם כל, צריך לאמץ שינויים התנהגותיים ובהם הרחקת מגרי שלפוחיות מהתפריט התזונתי. במקביל, רצוי להתרגל לריקון יזום של השלפוחית במרווחי זמן קבועים ולהימנע מלבקר בשירותים בין לבין – אפילו אם מרגישים שחייבים.

כמו כן, מבוגרים וצעירים כאחד צריכים לתרגל חיזוק של שרירי רצפת האגן. אלו השרירים שאחראיים בסופו של דבר על השליטה בשלפוחית השתן והתרגול שלהם יכול להתבצע באופן דיסקרטי, בזמן שצופים בטלוויזיה או אפילו במהלך העבודה.

במקרים של דליפת שתן חמורה ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע ולשקול טיפול תרופתי וניתוחים. לבסוף, רצוי להשתמש במוצרי ספיגה ולהיעזר בהם עד שהטיפול מתחיל לשאת פרי.

(קרדיט תמונה: באדיבות אתר  pexels )

Related Post

חד פעמי – לא בים שלי

Posted by - 13 ביוני 2023 0
בצלילות הניקיון המשותפות למשרד להגנת הסביבה, ל"משמר הים" ולרשות הטבע והגנים נאספו כ-400 פריטי פסולת מלב ים במשקל של כ-120…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות