די לאלימות בכבישים

7 0

מי מאתנו לא נתקל בנהג שקילל, איים, חתך, סנוור או סתם נצמד לרכב באופן מסוכן?

סקר של עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", חושף כי אחד מכל שני ישראלים (48%)  דיווח כי נתקל בקטטה בכביש. הסקר נועד לבחון את שיעור האנשים המדווחים כי הם נתקלים בתופעות שונות של זעם ותוקפנות מצד נהגים בכבישי ישראל:

  • 92% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך רכבים אחרים או נצמד אליהם, 43% דיווחו כי נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
  • 92% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות, 34% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
  • 81% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים, 23% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
  • 79% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, 16% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
  • 48% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בקטטה בכביש בשנה האחרונה,5% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.

והפתרון: הגברת האכיפה של המשטרה

כאשר נשאלו מהו הפתרון הטוב ביותר לבעיית תאונות הדרכים בכבישים:

  • 33% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
  • 30% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
  • 28% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
  • 9% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הכביש הפך למקום מסוכן. החשש הוא לא רק ממעורבות בתאונת דרכים אלא גם מפגיעה על ידי אלימות מנהג אחר. לא מדובר באירוע נקודתי אלא מגמה הולכת וגוברת כפי שמוכיח הסקר שביצענו, מגמה אשר פוגעת בתחושת הביטחון של כולנו. היעדר נוכחות משטרתית בולטת היא אחת הסיבות המרכזיות להתנהגות אלימה ובריונית של נהגים כי הם מבינים שהסיכוי שייתפסו הוא קטן מאוד. הציבור רוצה לראות יותר ניידות משטרה בכבישים וזו הדרך המרכזית לצמצם באופן אפקטיבי את הבריונות בכבישים כמו גם את תאונות הדרכים. יש להחמיר בענישה של נהגים אלימים כמו שראינו לאחרונה, כדי ליצור הרתעה ולשדר מסר שאלימות בכל צורה שהיא איננה מקובלת". 

אזור השרון

  • 95% מתושבי השרון דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה בנהג אשר צפר בכוונה באגרסיביות.
  • 95% מתושבי השרון דיווחו כי ראו רכב שחותך כלי רכב אחרים או נצמד אליהם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
  • 80% מתושבי השרון טענו כי ראו כלי רכב שסנוור כלי רכב אחרים לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
  • 78% מהנשאלים באזור השרון דיווח כי נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
  • 39% מתושבי השרון דיווחו כי נתקלו בקטטה בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

והפתרון: החמרת הענישה

כאשר נשאלו מהו הפתרון הטוב ביותר לבעיית תאונות הדרכים בכבישים:

  • 39% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים
  • 33% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
  • 20% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
  • 7% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.

פיוז קצר?  הסיכון שלכם להיות מעורבים בתאונת דרכים כפול

מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות לאלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים.

נהגים החשים כעס, מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה באופן כללי. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול (!) מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה.

מחקר אמריקאי אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה.

מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר חזק בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית על הכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המכילה אלימות וחריגה מכללי מוסר.

ישנן מספר סיבות להתנהגות אגרסיבית בכביש: נהגים רבים נמצאים על הכביש בזמן שמלווה אותם תחושת כעס ועצבנות ממקרים שקורים לפני הנהיגה או במהלכה. רגשות אלו מסכנים את הימצאות הנהג על הכביש והופכות אותו לאגרסיבי ואימפולסיבי יותר.

סיבה נוספת לסכנה היא תנאי הדרך. מצבים שכיחים כוללים פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש עצבנות, כעס וזעם, המעלים את  סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.

כיצד ניתן למנוע מהכעס מלהשפיע על ההתנהגות בכביש?

דרך אחת היא באמצעות החינוך. חשוב להבין שקשה למנוע מאנשים לחוות רגשות, אולם, מידע וקורסים בנושא שליטה על הכעס יכולים לסייע בשינוי הדרך שבה כעס בא לידי ביטוי בדרכים.

דרך נוספת קשורה לתשתיות המדינה. אין ספק כי רבים מהנהגים מרגישים כעס וצורך להתנהגות אימפולסיבית כשהם נתקלים בפקקי תנועה למשל. ברור כי הפחתת פקקי התנועה, קיצור זמני ההמתנה לאור אדום ומידע לנהגים לגבי עיכובים בדרך יכולים לעזור בהפחתת הרגשות הקיצוניים. גם האכיפה נשארת חשובה בהתמודדות עם מצבים קיצוניים של תוקפנות הנהגים.

Related Post

אופים למענם

Posted by - 5 בפברואר 2019 0
לרגל יום הסרטן הבינלאומי אשר צוין בעולם ביום שני השבוע, יזם סניף נתניה של האגודה למלחמה בסרטן פרויקט קהילתי מיוחד…

קיבעון בארון

Posted by - 6 ביוני 2018 0
 את הרגע הזה שבו נעמדים מול הארון ופשוט אין רעיונות חדשים, אין השראה ובכללי בא לנו לפצוח במסע שופינג מטורף…

שומרים על החיים

Posted by - 12 ביולי 2022 0
בישראל יש 306 ק"מ של חופים אבל רק פחות מ-7% מהם הם חופים מוכרזים. בנוסף חלק מהחופים המוכרזים אינם פעילים בכל…
כלי נגישות