דבריה של ראש מינהל החינוך, טובה דולב, הפורשת לאחר 10 שנות עשייה

13 0

ראש העיר היקרה שלי, שלנו – הגב' מרים פרייברג-איכר, הרב עקיבא יצחקי, הממונה על החינוך, אח ורע לי אתה, מנכ"ל העירייה – מר יורם כהן, חברי והיועץ האישי שלי, חבריי המפקחים מטעם משרה"ח, מנהלות ומנהלי מוסדות חינוך אהובים, עובדי מינהל חינוך יקרים, צוותים חינוכיים, חברי מועצה, שותפים וחברים, קוראים יקרים –

אמנם רגע כביכול עצוב, אך שלם ונכון.

אחרי 43 שנים במערכת החינוך, שנים עם אתגרים רבים, הצלחות והמון שינויים, אני מביטה בגאווה לאחור וסוקרת את כל תפקידיי במערכת החינוך.

מורה מקצועית למדעים ומתמטיקה, מחנכת כתה, מחנכת 2 כתות מקבילות בו זמנית, סגנית מנהלת בנוף ים בהרצליה, מנהלת בי"ס בעיר ת"א, מנהלת בי"ס לאומנויות בהרצליה, בתפקיד הניהול מוטת השליטה אמנם עלתה, אך התפקיד הוביל גם לריחוק מה מהתלמידים. ההשפעה הייתה ברמת המקרו ופחות אישית.

בתפקיד החינוך היה ממשק הכי קרוב, בלתי אמצעי ומאוד משמעותי מול התלמידים.

הגעתי לעיר חולון – בה גם עסקתי במגוון תפקידים ולא תאמינו גם במשך 11 שנים:

מנהלת אגף חינוך יסודי, במקביל מנהלת אגף יסודי והגיל הרך, במקביל מפקחת מטעם משרה"ח ומנהלת האגף, מפקחת על החינוך היסודי וגם על החינוך העי"ס.

בעיר חולון מכנים אותי בשם דו-לב.

וכעת אחרי 11 שנים של מהפכה חינוכית בעיר נתניה, שנים של עשייה, השקעה, מסירות, חדווה, מקצועיות ואהבה לאנשים, לתלמידים, לצוותים החינוכיים –

בשלה העת להיפרד !

יחד חלמנו וקידמנו את מערכת החינוך בעיר נתניה, התחלנו בלהעביר את העיר נתניה ממחוז מרכז למחוז ת"א, בנינו אמון במטה המינהל ומפקחי משרה"ח, אמון בין המינהל ובין מנהלי מוסה"ח, מנהלות הגנים, סייעות, מלווי היסעים, אמון גם מול חברי מועצה וככל שניתן אמון ושיתוף פעולה מול ועם וועדי הורים.

11 שנים של דרך ארוכה בה יחד הבאנו את מערכת החינוך של העיר להישגים בקשת רחבה של תחומים:

מוסדות החינוך החל מהגיל הרך, יסודי, חינוך מיוחד ותיכון זוכים להערכה ארצית מבחינת התחדשות, רלוונטיות, גיוון ואפשרויות בחירה משמעותיות ללמידה והרחבת השכלה של ילדים ובני הנוער. השנה אף פורסם בעיתונות הארצית סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה כי מערכת החינוך של נתניה נמצאת במקום שישי כמערכת החינוך מהטובות בארץ.

הובלנו תפיסה של אחריותיות עירונית על איכות הפדגוגיה של צוותי החינוך בעיר. בתכנית העבודה של אגפי הגיל במינהל החינוך עוסקת ישירות בפיתוח הישגי לומדים, גיוון וחדשנות, הכלה ואקלים חינוכי מצויין.

רוצה להגיד ולהדגיש שאנו שמים דגש חזק בקידום מהלכים פדגוגיים ולא רק לוגיסטיים.

יצרנו תרבות של אמון עם מנהלי מוסדות החינוך כמנהיגים משמעותיים. למנהלים ולגננות יש אוטונומיה מלאה ויחסי שותפות עמוקה עם הרשות.

חיזוק אמון ההורים במערכת וביכולת הצוותים החינוכיים לתת מענה פרטני מותאם.

קליטת עלייה ברגישות ותבונה, מיזוג המייצג הזדמנות לרב – תרבותיות מצמיחה.

שילבנו עולים חדשים וצמצמנו פערים לימודיים החל מהעלאת אחוז הזכאות לבגרות, עלייה בזכאות לתעודת בגרות איכותית, זאת לצד רמת נשירה מהנמוכות בארץ 0.3%.

השנה בנתניה 7 חטיבות עליונות זכו כמצטיינות עפ"י התגמול הדיפרנציאלי. זה המספר הגבוה ביותר של הזוכים במחוז ת"א.

בחינוך המיוחד נפתחו כיתות תקשורת כולל מענים לחינוך החרדי, בי"ס לבעיות התנהגותיות, בי"ס ללקויות למידה, תיכון לבעיות נפשיות.

גם מבחינה חברתית וערכית אנו נמצאים בשגשוג של היקף ההתנדבות של בני נוער, מובילים בעשייה בתחום פעילות פנאי, טיפוח מנהיגות מקומית של בני הנוער ומעורבות חיובית שלהם בחיי התרבות בעיר.

בגיל הרך נעשו שינויים ארגוניים-פדגוגיים, אחד המהלכים בהובלת מנהלת האגף קשור לטיפוח תרבות ארגונית לומדת, מיצובן של הסייעות כסייעות חינוכיות, פיתוח מסגרות להתפתחות מקצועית עבורן, פיתוח מרגש של הכשרת נבחרת סייעות חינוכיות כמנהיגות.

בקרב צוות האגף מכנים את זה בשם "האוניברסיטה של העירייה".

פתיחה מבוקרת של אזורי רישום במסגרת מהלך מרחבי חינוך, כולל תלמידי בתיה"ס המוכש"ר. קיימת שקיפות מלאה בתהליכי השיבוץ במסגרת הדיונים במינהלת הבחירה, בה שותפים רשות מקומית, פיקוח, נציג הורים.

הקמת אגף נוער וצעירים בתוך מינהל החינוך המייצר רצף הדוק בין החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, הקמה של מרכז הכנה לצה"ל בה"ד 09, הצמחה של מועדוני נוער ובניית תכניות קיץ משמעותיות המביאות מאות בני נוער לפעילות איכותית.

הקמת אגף קידום נוער וביקור סדיר המצליח להפגין מקצועיות רבה ומתן מענים מידיים לילדים ונוער נושר ונוער בסיכון.

במינהל החינוך הוקם גם אגף מבני חינוך והיסעים, אשר עושה מאמצים להתחדש ולייעל מהלכים ודרכים לשיפור המענים לטובת התלמידים המוסעים.

פתיחת מסגרות לילדים ונוער בעלי צרכים ייחודיים כמו גם מגוון מענים לתלמידים חלשים בתוך מסגרות החינוך הקיימות.

בצעד אמיץ צמצמנו את מספר הילדים במרכזים הטכנולוגיים.

פתיחת מגמות ייחודיות יוצאות דופן החל מלימודי סייבר בשיתוף עם הצבא, לימודי רובוטיקה, ביוטכנולוגיה, לימודי רפואה, תיאטרון, מוסיקה, מחול.

ישנם היום במערכת כ- 100 תכניות ומיזמים עירוניים המקדמים מצויינות, הישגים והשלמת פערים.

שירות פסיכולוגי מהמובילים והמקצועיים בארץ, הנותן מענה בכל ימות השבוע ולכל אורך היום.

פתחנו לאחרונה גם אגף סל תרבות החושף את תלמידי העיר למגוון רחב של תרבות, תיאטרון, מוסיקה, מחול.

אני רוצה לסיים בדברים שאמר דוד בן גוריון אמנם לגבי מנהיגות בצבא, אבל באופן עקרוני זה הסבר  כיצד מפקד יכול להניע את פקודיו שכן, מנהיגות צבאית אינה עוסקת רק בעיתות חירום ומלחמה אלא גם בעיתות של שלום ורגיעה – ולאמץ לעצמנו, אנשי החינוך, את הדברים:

"לא די שידע המפקד את מלאכתו. עליו להיות אוהב את האדם, שחיי הפקוד שלו יהיו יקרים לו והחייל שנשלח אליו יהיה יקר לו. שיאהב אותו. רק מפקד כזה ימצא בפקודיו מסירות הנפש שתוליכם לכל אשר ישלח אותם. אם המפקדים יעוררו את האמון, את הדבקות ואת האהבה בחיילים שלהם – אזי תדע כל אם עברייה כי הפקידה את גורל בניה בידי המפקדים הראויים לכך."

דרך דבריו של דויד בן גוריון, בנושא מנהיגות,

מבקשת לומר את עשר הדברות שלי לגבי מהי מנהיגות:

  • אמון
  • דוגמה אישית
  • מוסריות ויושר
  • אהבת האדם
  • מקצועיות
  • העצמת אנשים
  • אומץ
  • הקשבה, דיאלוגיות וכבוד לשונה
  • ראייה מערכתית והבנה ביחסי כוחות בלתי פורמאליים
  • אנרגיה חיובית והומור

זו העת להודות ולומר תודה :

ללא תמיכה, ליווי, הבנת הצרכים והחינוך בכלל של ראש העיר שלנו, מרים פיירברג-איכר- לא היינו

מצליחים להגיע להישגים ולהצליח לחולל מהפיכה חינוכית.

מבקשת להודות לראש העיר על האמון שנתנה בי, על חופש הפעולה שאיפשרה לי ועל כך שסמכה עליי שאדע להוביל את מערכת החינוך מול כל אתגר קטן כגדול.

בשיח מכבד הצלחנו יחד להתגבר על קשיים ומשברים. אוהבת אותה מאוד ומודה לה על 11 שנים נפלאות מבחינתי.

תודה מיוחדת ואוהבת לעקיבא יצחקי, הממונה על החינוך, המלווה ותומך לאורך כל השנים.

Related Post

רכב במימון מלא – האם כדאי?

Posted by - 12 בפברואר 2019 0
הגיע הזמן לרכוש רכב חדש. החלטה שמביאה עמה את הדילמה הידועה, האם לקנות רכב חדש 'חדש' או שאולי להסתפק ברכב…
כלי נגישות