חצי הכוס המלאה – מחקרים חדשים מוכיחים שהנגיף משפיע לטובה על הבית. לאחר תחזיות קודרות עם תחילת משבר הקורונה, נתונים חדשים מארה"ב ומקנדה מראים דווקא על מגמה הפוכה של עלייה ניכרת בהשקעה בעיצוב הבית. איזה חלק בבית זוכה למירב תשומת הלב, איזה דור משקיע יותר במרחב האישי, והאם הישראלים משקיעים בעיצוב הבית כמו חבריהם בעולם?
מאת: יאיר ישראל
המושג "ביתי הוא מבצרי" קיבל בתקופת הבידוד הראשונה של הקורונה משמעות ריאליסטית למדי, כזאת שאילצה מיליוני בני אדם בישראל ובעולם להסתכל במשך שבועות ארוכים על ביתם – תוך שהם חווים שוב ושוב את מה שהוא מציע להם, ובייחוד את מה שלא. גם עם היציאה מבידוד, המגבלות והמודעות הגוברת לסכנות ההדבקות שבחוץ, משאירות רבים בין ארבעת קירות. כעת, נתונים ממדינות שונות בעולם מצביעים דווקא על עלייה גוברת בהשקעה במרחב הביתי, זאת בניגוד לתחזיות מתחילת המשבר.
בתחילת אפריל, עם ההבנה הגוברת שווירוס שמקורו בסין הופך למגיפה כלל עולמית בקנה מידה רחב, פרסם המרכז ללימודי דיור של אוניברסיטת הרווארד האמריקאית תחזית קודרת ולפיה: "הוצאות על שיפוץ ותיקונים בבית צפויות לרדת לפחות במהלך הרבעון הראשון של השנה בשל נפילת השוק ממגפת COVID-19".
ככל שניסיונות הבלימה של המגיפה הכניסו אנשים לתוך הבית לפרקי זמן ממושכים, הלכה והתבהרה תמונת מצב רחבה יותר ולפיה דווקא עצירת עסקאות נדל"ן היא שהובילה להעמקת ההשקעה בשיפוץ ובחידוש הבית. "אנשים אולי חוששים לצאת למהלך רחב של מכירה או קניית בית בתקופה הזאת, אך דווקא העובדה הזאת היא שמעודדת שיפוץ וחידוש המרחב הביתי הקיים, והתאמתו לצרכים העכשוויים", מרחיבה לירז אברמוביץ – מנכ"ל מתחם העיצוב דיזיין פלוס בבאר שבע, "מאחר והשהייה במרחבים ציבוריים נתפסת כבטוחה פחות אנו רואים עליה ניכרת בהשקעה בחלל החיצוני של הבית – חצרות ומרפסות. ובהסבת חלקים אחרים בבית לשטחי אחסון של ציוד שנדחק עד כה למרפסת והשקעה בפריטים מתאימים".
לפי נתונים שמפרסם Bank of America, בסקר שערך הבנק ובו מעל אלף משתתפים, 70% השיבו שייעדו תקציב לשיפוץ ולחידוש הבית השנה, כאשר לשנת 2021 הנתונים גבוהים אף יותר.
אותו הסקר חושף כי הדור שמשקיע את המירב בזירה הביתית הוא דור המילניום – צעירים שהגיעו לגיל 18 עם המילניום החדש, ונמצאים כעת בשנות ה20-30 לחייהם.
"זהו דור שחווה כעת שינוי אדיר בסגנון החיים" מספר אסי ארביב, מבעלי קלינטון סחר – יבואנית מוצרי חשמל לבית, "מדובר בצעירים שהמטבח הביתי שלהם נותר כמעט ללא שימוש לפני הקורונה, עם מוצרי חשמל שקנו יד שניה או קיבלו מההורים, אך יחד עם זאת הם רגילים לאכול טוב, לצאת הרבה למסעדות ולברים.
כאשר לקחו להם את תרבות הבילוי, נשארו הצעירים הללו עם תקציב, פנאי, וגעגוע גדול לטעמים מתוחכמים – יותר ויותר מהם משקיעים את תקציבי הבילוי בשדרוג המטבח הביתי תוך יצירת חוויה קולינרית משודרגת גם בבית עם מכשירים מתקדמים יותר".
גם נתונים שמגיעים בחודש האחרון מקנדה מצביעים על מגמה דומה. סקר שערך מרכז – Statistics Canada ובוחן שינויים בהוצאות משקי הבית בעקבות הקורונה, חושף ירידה של % 33.6 במכירות קמעונאיות בתקופה שבין תחילת יישום מדיניות הריחוק החברתי באמצע מרץ עד סוף אפריל, יחד עם זאת פילוח הנתונים לקטגוריות חושף כי דווקא קטגוריית "פריטי בית" חווה עליה של כ-20 אחוזים מהתקופה הזהה אשתקד.
בארץ, ההערכות הן כי בתקופה הקרובה כל תחומי הבית: החל מעיצוב, מיזוג, הצללה, חשמל, ואף בריכות ותשתיות ביתיות יחוו פריחה משמעותית, עם פיק ניכר לקראת חגי תשרי. כאשר טיסות לחו"ל כמעט מחוץ לתחום והשהייה הארוכה בו מעלה את המודעות לעיצובו, רבים מעדיפים לייעד את תקציב החופשה השנתית לחידוש ועדכון הבית.