אנגלית זה משחק ילדים

9 0

אחרי שפיתחה עבור בתה סדרת משחקים ללימוד אנגלית, מוציאה סיגל כהן-סקאלי, שנולדה וגדלה בנתניה, את אותם המשחקים לקהל הרחב. המשחקים מותאמים גם עבור ילדים עם קשיי למידה

מאת ישי פלדמן

 אומרים שילדים, מלמדים את ההורים בכל יום משהו חדש. אך במקרה של סיגל כהן-סקאלי ובתה נעם, נראה שהמשפט הזה נכון ביתר שאת. עם ניסיון של שנים בהן סיגל מייעצת לעסקים בנושאי שיווק, היא תמיד חלמה לייצר משהו משל עצמה. כיום היא עושה זאת, אחרי שבתה היא זו שהעניקה לה את ההשראה ואף יעצה לה מפורשות להתחיל במסלול הזה.

"הכול התחיל כשנעם החלה ללמוד אנגלית בבית הספר" מספרת סיגל, נתנייתית במקור: "ראיתי שתהליך למידת האותיות כפי שהוא נעשה בכתה, הוא ארוך, מייגע ומצריך שינון רב. באמצע כתה ג', כשלנעם היה מבחן מתוכנן באנגלית, הבנתי שהיא נמצאת בפער מסוים מהחומר הנלמד ושהיא לא ערוכה למבחן כפי שמצופה מהילדים בכתה. היא לא ידעה מה שהייתה אמורה ברמה של אותיות ואוצר המילים שלה היה דל יחסית. ראיתי שהדבר נובע בעיקר כי חווית הלמידה שלה היא לא מספיק אטרקטיבית עבורה, ורציתי מאוד לשפר את החיבור שלה לאנגלית".

אז איך חשבת לפתור את הבעיה?

"הייתי נחושה לגשר על הפער הזה במהירות, והבנתי שכדי לעשות זאת בצורה יעילה, אני צריכה לחשוב על פיתרון יצירתי. המצאתי משחק זיכרון באנגלית, והכנתי אותו בשלב הראשון מקרטון. בעזרתו, נעם יכלה ללמוד ולהטמיע את האותיות בצורה מהנה ולא מאולצת. מהר מאוד ראיתי איך שזה עובד בצורה מופלאה. היא התחילה לשחק, כשחווית המשחק שלה הייתה כייפית. עבורה זה היה לחלוטין משחק, אלא שתוך כדי היא למדה את מה שהייתה צריכה. לא היה צורך לשנן יותר, רק לשחק, ליהנות וללמוד את הדברים בצורה אטרקטיבית. מעבר לאפקט הלימודי, היה לזה ערך מוסף".

איזה ערך מוסף?

"כשאתה לומד תוך כדי משחק, ומדובר במשחק שאותו משחקים בחברה, אתה מתקשר עם האנשים שאתה משחק איתם. היא כל הזמן ביקשה ממני לשחק איתה. בזמן המשחק, האינטראקציה בינינו היא לא שאני מלמדת והיא התלמידה, אלא שנינו משחקות ביחד ובגובה העיניים. לפעמים היא אפילו מנצחת אותי, וזה משפר גם כן עבורה את הביטחון בשפה, ויוצר אווירה כיפית וטבעית לתהליך הלמידה".

החוויה הטובה שכנעה אותך להמשיך למשחק נוסף. איך בדיוק זה קרה?

"כשראיתי עד כמה נעם נהנית מהמשחק הראשון, וכשהבנתי שהיא צריכה להמשיך ולהתקדם בלימוד השפה, יצרתי את משחק הרביעיות. אם המשחק הראשון התמקד יותר בלימוד האותיות, אז המשחק הזה נועד לשפר את הקריאה וההגייה של המילים. זה עבד מצוין והיה לנעם כל כך כיף, עד שבשלב מסוים היא אמרה לי שזה לא הוגן שרק היא תהנה ככה מהמשחקים ומלימוד האנגלית. היא אמרה שכל הילדים צריכים ללמוד בצורה הזאת. כשהיא ביקשה ממני להכין את המשחק לעוד ילדים, זה התחבר לי לרצון שהיה לי עוד לפני לייצר משהו משל עצמי. אז נולד הרעיון לייצר את המשחקים האלה כמשחקי קופסא".

אז איך היה תהליך הייצור?

"בדיוק עזבתי את מקום העבודה ויצאתי לעצמאות, כך שזה הסתדר בצורה מצוינת עם תהליך היצירה של המשחק. יצרתי את המשחק בצורה שבה בתי אוהבת ללמוד. השתמשתי בניסיון שהיה לי במיתוג מוצרים, וכך עלה לי הרעיון של החתול באדו (Cat Badoo). זאת דמות שמלווה את המשחקים, ומתווכת לילדים את השפה בצורה הומוריסטית, משעשעת וכייפית. זה היה תהליך של שנה, בו התייעצתי כמובן גם עם מורים לאנגלית, כדי לעמוד בכל הסטנדרטים של לימוד נכון, וכדי לעשות את זה הכי מזמין, איכותי ואפקטיבי עבור הילדים".

למה רצית להתמקד דווקא במשחקים ללימוד אנגלית?

"אנחנו יודעים מהי המשמעות של אנגלית היום בעולם. כולם צריכים לרכוש את השפה בצורה טובה כדי להתקבל לעבודות וללימודים, להתפרנס ולתקשר עם העולם שסובב אותנו. אי אפשר להתפתח היום ללא אנגלית מבחינה אישית וכן מבחינה מקצועית. יש הרבה אנשים שהקושי שלהם בשפה הזאת מגביל אותם והם מתקשים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם. לכן משמעותי מאוד שחווית הלמידה ורכישת השפה תהיה כיפית עבור הילדים ושהם ירצו להמשיך וללמוד אותה".

רצית גם שהמשחקים יהיו משחקי קופסא ולא משחקים דיגיטליים. למה?

"אני חושבת שילדים כיום לא צריכים שעות מסך נוספות. כשיצרתי את המשחק עבור בתי, רציתי לנתק אותה מהמסך וליצור עבורה חווית למידה אחרת. כשהילדים לומדים באמצעות משחקי קופסא, הם עושים זאת עם ההורים או עם חברים, וכך הם מתקשרים הרבה יותר, מדברים ביניהם באנגלית, ומתרגלים את הדיבור. זה אלמנט שלא קיים גם בלימודים בבית הספר, שם לא מתרגלים את דיבור האנגלית באופן תכוף. ראיתי שדרך הדיבור בזמן המשחק, הדבר משפר לילדים את הביטחון לדבר באופן שוטף עם אנשים בסביבתם".

המשחקים גם מותאמים עבור ילדים עם קשיי למידה. באיזה אופן?

"המשחקים נבנו כך שאפשר לשחק אותם בצורה מאוד מדורגת. במשחק הזיכרון למשל, אפשר להתחיל מחמש אותיות. אם רואים שהילד תופס את האותיות, אפשר להתקדם ולצרף עוד חמש אותיות וכך הלאה. אם רואים שבשלב מסוים הילד מתקשה, אפשר לשחק עוד זמן מסוים עם האותיות שהוא מכיר. כך הם הדברים גם במשחק הרביעיות. הם נבנו כך שאפשר להחליט כמה מהר להתקדם לפי הרמה שבה הילד תופס את הדברים".

איזה תגובות את מקבלת מהורים וילדים שמשחקים?

"יש תגובות נהדרות מצד ההורים והילדים, שרוצים לחזור ולשחק במשחק כל הזמן ובכל הזדמנות. הילדים נהנים מהמשחק ואוהבים גם להפגין את הידע שלהם. כך הם מעבדים את הדברים שוב ושוב והידע שלהם נשאר ומופנם בצורה טובה".

צילום: אלונה להב

Related Post

שריקת פתיחה

Posted by - 22 בינואר 2020 0
פרויקט חדש המשותף לאיגוד שופטי הכדורגל, משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי ועיריית נתניה: נערים מנתניה יוכשרו כשופטי כדורגל וישולבו בקהילה…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות