גם כשהורים רבים עובדים או לא עובדים כלל עקב ביטולים כאלה ואחרים, חשוב לשמור על שעות שינה ואכילה קבועות ומסודרות והגבלת שעות מסך עכשיו יותר מתמיד.
מאת פרופסור עמוס רולידר, פרזנטור ריזאלטס ומומחה לטיפול התנהגותי
- פגישה תכנון יומית: בסוף כל יום קיימו פגישה משפחתית בהשתתפות ההורים והילדים שבה כל אחד יספר דברים טובים או פחות טובים מהיום שעבר. בפגישה זו תכננו את יום המחר, בנו סדר יום (ראו דוגמה) שבו שעות קבועות לאוכל, שינה ולמידה. תלו את הלו"ז במקום בולט.
- איפה אוכלים: ארוחות אוכלים רק ליד שולחן האוכל וללא מסכים. גם אל חדר השינה אין כניסה למסכים.
- חשיפה מידתית למסכים: יציאה מהשגרה עשויה לגרום להתמכרות למסך לכן הכניסו את העיסוק במסכים לתכנון הלו"ז היומי של הילדים.
- חינוך ביתי: הקדישו זמן קבוע ללמידה בשעות הבוקר והצהרים. דאגו עד כמה שאפשר שהילד יקבל משימות שהוא יכול לבצע בהצלחה באופן עצמאי – אתם לא המורים שלו, אתם ההורים!!
- בונים לו"ז! אין כמו לו"ז ברור להרגעת החרדה ולשמירה על שגרה יחסית. לילדים בגילאים הצעירים (גן\יסודי) מומלץ לבנות לו"ז יומי שיכלול שגרה מסודרת של ארוחות, למידה ומשחק. עם ילדים בגילאים בוגרים יותר מומלץ לתאם ציפיות מראש ולהדגיש את חשיבות הלמידה, עזרה במטלות הבית ולשוחח על מספר פעילויות פנאי שניתן לקיים בתקופה זו (כמו מפגש עם חברים, פעילות ספורטיבית וכ'ו)
- שומרים על רוגע ומנצלים הזדמנויות: שמרו על רוגע ונסו לנצל את הזמן הביתי המשותף. נכון, זה לפעמים גורם לבעיות, קשיים, מריבות בין אחים, שעמום – שמתמודדים איתם גם ביומיום. אבל זו גם הזדמנות נפלאה להיות ביחד עם הילדים שלנו, להתמסר לפרויקטים שנדחו, לעזור בשכונה למי שזקוק לך (למשל, להביא מזון למבודדים) ולהפוך את הסיטואציה המורכבת לתהליך חינוכי משמעותי ולזמן איכות עם ילדנו.
- שימרו על אווירה נעימה ויחסים טובים בין הילדים: הגדירו לילדים ציפיות בקשר להתנהגות המצופה מהם (שמירה על הלו"ז, יחס חברי, שיתוף פעולה עם בקשות ההורה וכ'ו.. החמיאו ופרגנו בכל הזדמנות על התנהגות מכבדת, סיוע ועמידה בלו"ז והפסיקו באופן מידי (באופן רגוע אך החלטי) כל התנהגות בלתי נאותה.
- תאמו עמדות חינוכיות וסייעו אחד לשני: אל תדברו בשתי קולות, משימת החינוך צריכה להתחלק על שני ההורים, שימו לב אין שוטר טוב ושוטר רע.
לסיום, המצב החדש הוא הזדמנות לפתח עצמאות אצל הילדים, הם יכולים לסייע למשפחות מבודדות או לסבא וסבתא (קניות\ שליחויות\ שיחות באמצעות זום ודומיהם). חשוב שהבידוד הפיזי לא יצור בידוד חברתי, תיזמו מפגש עם חבר מהשכונה- כמובן בכפוף להנחיות. אל תקטרו ואל תתלוננו על הילדים בפניהם. הומור ואוורור הם דבר חשוב אבל אף ילד לא צריך להרגיש שהוא נטל. נדרשת מההורים סבלנות ויצירתיות אבל בסיטואציה החריגה שנוצרה יש גם פוטנציאל להקניית ערכים לטווח ארוך.
דוגמה לבניית סדר יום רצוי:
שעה | משימה | סימן לביצוע המשימה (הוראה וורבלית של ההורים, שעון, גמר פעילות ועוד) | פרוט המשימה | ביצוע המשימה בכל כמה זמן |
13:00 | ארוחת צהריים | כשהשעון מראה 13:00 | מחמם לעצמי את ארוחת הצהריים ויושב לאכול | בכל יום |
14:00 | פינוי כלים והכנסה למדיח | בסיום הארוחה | מפנה את הכלים מהשולחן, שוטף ומכניס למדיח | בכל יום |
14:30 | הכנת שיעורי בית | מייד כשאימא חוזרת הביתה מהעבודה | הכנת השיעורים ליד השולחן בחדר, במשך שעה ללא פנייה לאימא באמצע. | בכל יום |
קרדיט תמונה ראשית: עמוס רולידר. צילום- עדי אורני