כל אדם שני מקרב תושבי השרון, בהם העיר נתניה, מודה, כי נסע עם נהג ששתה אלכוהול במהלך השנה האחרונה; אור ירוק: "כשחסרות 200 ניידות, לא פלא שהציבור לא נרתע".
חגיגות פורים, שהחלו ביום שלישי ועתידות להימשך עד לסוף השבוע – לפחות על-פי ריבוי המסיבות והאירועים המוצעים לקהל הרחב, הם גם הימים, בעיקר הלילות, בהם מערך משטרת התנועה פרוס בכל רחבי הארץ.
אין זה סוד, שבארץ כל סיבה היא תירוץ טוב למסיבה, ורבים מהמבלים מתכוונים לצאת, לחגוג ולשתות אלכוהול בהתאם למצוות "עד דלא ידע". בחלק מהמקרים דואגים המבלים למצוא מבעוד מועד פתרון לנסיעות: עם נהג שלא שתה או לחילופין תחבורה ציבורית שבארץ היא די מוגבלת בשעות הפעילות. אולם, רבים אחרים לוקחים את הסיכון.
מסקר חדש של עמותת אור ירוק, שבוצע באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות", עולה כי למעלה ממחצית מהנשאלים תושבי הדרום מודים ששתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, מספרים דומים עולים גם מאזורים נוספים. עוד עולה מן הסקר, כי מעל מחצית מתושבי הצפון והשרון, בהם תושבי נתניה, נסעו בשנה האחרונה עם נהג ששתה אלכוהול. הסקר נועד לאמוד את היקף התופעה בה נהגים שותים אלכוהול ונוהגים.
תוצאות הסקר באזור השרון קובעות, כי 45% מהנשאלים הודו שהם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. 51% מהנשאלים באזור השרון מעידים, כי הם נסעו בשנה האחרונה עם מישהו שנהג לאחר ששתה אלכוהול.
37% מהנשאלים תושבי השרון הסבירו, כי הם שותים ונוהגים כיוון שהם לא שותים כמות גדולה של אלכוהול. 37% לא מצאו בתשובות שניתנו הסבר מתאים, 6% לא ידעו למה הם נוהגים כך
37% מהנשאלים תושבי השרון הסבירו, כי הם שותים ונוהגים כיוון שהם לא שותים כמות גדולה של אלכוהול. 37% לא מצאו בתשובות שניתנו הסבר מתאים, 6% לא ידעו למה הם נוהגים כך, ואילו 6% נוספים טענו שהם נוקטים באמצעי זהירות, לדוגמא, שותים קפה, מים ורק אז יוצאים לדרך.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר בתגובה לנתוני הסקר כי "נתוני הסקר מוכיחים עד כמה המודעות לסכנות בנהיגה תחת השפעת אלכוהול נמוכה, ומדגישים את המצב העגום. כשחסרות יותר מ-200 ניידות תנועה וחסרים מאות שוטרים, הציבור פשוט לא חושש להיתפס על ידי המשטרה. המלחמה בנהגים השיכורים צריכה להיות לאורך כל השנה ולא רק בפורים, ולכן חייבים להוסיף את ניידות התנועה החסרות כדי להגביר את ההרתעה וההבנה אצל נהגים, שמי ששותה אלכוהול ועולה על ההגה, סיכוי גבוה שייתפס וישלם מחיר כבד. נהג שידע שיש משטרה בכביש לא ימהר כל כך לסכן את החיים של כולנו".
המחקר בוצע במהלך חודש מרץ 2019 באמצעות סקר אינטרנטי המבוצע על-ידי פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 505 משיבים, בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%
צילום באדיבות עמותת אור ירוק