פסטיבל הלאדינו המסורתי: שלושה ימים של מופעים רבים במספר במות

4 0

גיא זוארץ וראש עיריית צפת שוקי אוחנה (1)

מחר (שלישי) ייפתח פסטיבל הלאדינו הראשון בצפת- חגיגה לכל המשפחה. 16-18.7, העיר העתיקה בצפת, הכניסה חינם.

בין הימים שלישי- חמישי יציינו בצפת את פסטיבל הלאדינו הבינלאומי הראשון, המחבר בין ההיסטוריה של העיר אל ההווה והעתיד כחלק מהפיכתה לעיר של תרבות ופסטיבלים- שלושה ימים של מופעים רבים במספר במות, נגני רחוב, סיורים ללא תשלום, קולינריה אוטנטית, מופעי ילדים ברוח הלאדינו ועוד.

יסמין לוי צילום עלי טאשקיראן

במסגרת הפסטיבל יופיעו אמנים רבים מהשורה הראשונה של המוסיקה בכלל והלאדינו בישראל בפרט ומידי ערב יתקיימו מופעים מיוחדים המשלבים בין אמנים שונים בספישל לאדינו חגיגי. בין היתר מדוברבמופע של גיא זוארץ, אחיו רועי והאנדלוסית מעלות על טהרת הלאדינו. כמו כן חוברו טריפונס ופבלו רוזנברג לספישל מיוחד. מוש בן ארי בליווי נגנים ברוח הלאדינו. אל כוכבת הלאדינו יסמין לוי הוצמדו נגנים מיוחדים. מופע של גלית גיאת יכלול שילוב חגיגי עם לאה שבת. מופע נוסף על טהרת הלאדינו של שמעון פרנס יחד עם דורית ראובני. כמו כן יופיעו בפסטיבל להקת סומסום, להקת הלובים, קובי זרקו, עדי אלבכר, מקאמת ועוד. בנוסף יתקיימו מופעי ילדים ילאדינו- מופע מוסיקלי מיוחד בהובלת חני נחמיאס יחד עם אמנים רבים ורקדניות. המופע משלב בין מיטב שירי הילדים הישראלים הקלאסיים שתורגמו לשפת הלאדינו על ידי פרופ׳ שמואל רפאל. כמו כן יתקיים מופע מיוחד לכל המשפחה תחת הכותרת 'סיפורי מקאדה' שיכלול הקרנות מיוחדות לילדים על מסך לד ענק שיוצב בגב הבמה.  כמו כן יתקיים  מופע של ילדי צפת שלמדו שירה וריקודי לאדינו במסגרת לימודיהם בבית הספר בירב בעיר.חני נחמיאס

בימי הפסטיבל יתקיימו סיורים במנהרות מהמאה ה16 בלבנות ולהבנות, סיורים של רוח צפת ברחבי העיר העתיקה, הרצאות במרכז הקבלה ומרכז הרמב"ם. המבקרים יהנו גם מסמטה מנגנת- עם פיוטי וניגוני מורשת ספרד, פייטנים בליווי כלים אותנטיים ועוד. בבית הכנסת אבוהב יוביל את הפיוטים הרב שלמה חדד בליווי נגנים, בבית הכנסת אלשייך – הפייטן שלום מווראטי ואליסף בליווי נגנים ובמרכז מורשת רוח צפת יפייט מיאל מיסוארי. כמו כן במת 'הגן הקסום' תוקדש לפיוטים עם מגוון פייטנים מובילים כמו נדב שטיינברג ועוד.

להשלמת החוויה החליטו בעיריית צפת על הקמת מתחם קולינארי, פוד-טרקים לצד הבמה המרכזית בכיכר אשתם עם מאכלים מהמטבח הלדינואי המבוססים על גבינות, ירקות ובשרים ברוח ספרד-יוון.  בין היתר תמצאו במקום פוקאצה  קפרזה עם מוצרלה, פסטו וכו', פוקצ'ה בלקנית ופיצה עם שלל גבינות.  בנוף פוד-טרק לסלטי הרכבה עם שלל ירקות טריים, גבינות , קטניות, ורטבים בהרכבה עצמית. בפוד-טרק הבשרי תמצאו מרקט שף שוק ספרדי על גלגלים עם עראייס בתיבול ספרדי בפיתות עבודת יד, קבב יווני בטורטייה ואסאדו עגן מעושן על גזעי הדרים. בנוסף, תמצאו במקום גם תפריט שף פיקנטה לאונרדו עם פאיטס בארבקואה על בסיס בשר בקר ואננס, בוריטו דה פהיטס- רצועות עוף עם שעועית שחורה וסלסה, טאקו צמחוני- על בסיס פלפלים ובצל בסלסה וצ'יפס עם טופניג ספרדי. לצד המאכלים תמצאו בירות מהחבית ויין ספרדי בכוס.  גם המסעדות ברחבי העיר צפת יגישו במהלך הפסטיבל מנות ברוח הלאדינו: אסתר ויהונתן יגישו מנת המבורגר ספרדי ומנת עראיס בתבלון אוטנטי. במסעדת האר"י 8 יגישו סופריטו עוף, סופריטו בשר ומנת 'קפטיקאס דה פארסה'- קציצות כרישה ובשר מנה הנחשבת למאכל לאדינו קלאסי. כמו כן במסעדת בית העוגות יגישו קלסונס ובורקיטס ובמסעדת סעודה בגן עדן יגישו קלסונס, מאפי גבינות, מאפה קשקבל וטרד וכו'.

פאיטס

בצפת בחרו בגיא זוארץ לתפקיד המנהל האומנותי של הפסטיבל. זוארץ נחשב לאיש לאדינו מוביל ודמות תרבות מובילה בישראל. אגב, זו הפעם הראשונה בחייו שהוא ממלא תפקיד מסוג זה. על פי ההיסטוריה בצפת דיברו לאדינו וחיו לאדינו- שירה, פיוטים בבתי הכנסת, לבוש, מאכלים ותרבות החיים בכללה. ראש עיריית צפת שוקי אוחנה החליט להחיות את המסורת העתיקה ולהחזיר את העיר צפת לשורשים באמצעות פסטיבל ססגוני ובינלאומי בן שלושה ימים מלאי לאדינו. אל הפסטיבל שהגה יחד עם זאב פרל, רתם ראש העיר שוקי אוחנה גם את רשות הלאדינו.

המבורגר עראיס לאדינו אסתר ויהונתן

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה אמר: "יצרנו פסטיבל מדהים המחבר את ההווה והעתיד של צפת עם ההיסטוריה של עירנו מהמאה ה-16  אז דיברו לאדינו, אכלו לאדינו, ושרו ברחובות לאדינו ופייטו בבתי הכנסת לאדינו. צפת- עיר הפסטיבלים והתיירות מזמינה את הציבור הרחב לפסטיבל המותאם לכל המשפחה- בוגרים, נערים וילדים, שלושה ימים של חוויה קסומה בעיר הלאדינו הוותיקה בארץ. בואו לחגוג איתנו בפסטיבל הלאדינו הבינלאומי הראשון בצפת העיר שאין כמוה בכל העולם".

 

צילום גיא זוארץ/ קולינאריה: עיריית צפת

חני נחמיאס- ניר סלקמן
לאה שבת -משה נחומוביץ

יסמין לוי- עלי טאשקיראן
מוש בן ארי- אביב לוסקי

Related Post

דרום אדום

Posted by - 29 בינואר 2023 0
אין לי ארץ אחרת… אז לאן מטיילים החודש? פריחה קסומה של כלניות בספטיבל דרום אדום. ריכזנו את המלצות המערכת… טיילו ותהנו. …

מינימליזם יפני

Posted by - 20 בפברואר 2020 0
תחת עננת הקורונה,  בקיץ  יונף הלפיד האולימפי ויאיר את שמי טוקיו. הזדמנות לעשות כבוד לאדריכלות ולעיצוב היפנים הנשענים על המינימליזם…

איגוד ערים כינרת: עם ההקלות בסגר ופתיחה מחודשת של החופים בתום סיומה הרשמי של עונת הרחצה יינתנו שירותי הצלה בארבעה מחופי איגוד ערים כינרת למשך שבועיים נוספים עד אמצע חודש נובמבר 29.10-14.11

Posted by - 28 באוקטובר 2020 0
עקב הביקוש הרב לבילוי בחופים השקטים של איגוד ערים כינרת, לאחר הסגר, ולאור מזג האוויר הנוח, ועל אף סיומה הרשמי…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות