צו המיסים 2020

4 0

מועצת העיר נתניה דנה בישיבתה האחרונה בצו מיסי הארנונה לשנת הכספים 2020; ההצעה שאושרה כפופה לאישור שרי הפנים והאוצר – מה זה אומר? פרשנות

מזה מספר שנים פועלת מועצת עיריית נתניה להביא להפחתת הפער הבלתי נסבל בין איזור סיווג 1 לבין אזורי סיווג 2 ו-3. תושב נתניה המתגורר בדירות בגודל העולה 110 מ"ר עם מעלית, משלם כיום את תעריף הארנונה השלישי בגובהו בישראל. קרוב ל-70% מתושבי העיר מתגוררים באזור סיווג זה.

 

החלוקה של העיר לאזורי סיווג שונים הוא שריד היסטורי שנוצר בשנות החמישים והשישים, בתקופה מגורים בדירה גדולה, בבניין שיש בו מעלית, נחשבה לסממן של אמידות כלכלית, בעוד היום מדובר בסטנדרט מחייב. מצב שמכונה בשפה המשפטית ה"אמת לשעתה".

 

על מנת להביא תיקון העיוות ההיסטורי הזה התאחדו שתי הסיעות הגדולות במועצת העיר (בקדנציה הקודמת) "נתניה אחת" ו"למען-נתניה" וגיבשו יחד תכנית חומש לרפורמה בתעריפי הארנונה. כל זאת מתוך כוונה לתקן באופן הדרגתי, את אותו עיוות היסטורי שנוגע לסיווג תעריפי הארנונה בעיר נתניה. עיוותים אשר ייצרו פערים בלתי מתקבלים על הדעת בין שלושת אזורי הסיווג השונים בעיר. מבלי שקיימת לכך הצדקה ממשית, במיוחד באזורים שפעם נחשבו יוקרתיים ופגעי הזמן שינו את מעמדם.

 

הפעימה הראשונה בתוכנית אושרה ונחתמה על ידי שרי הפנים והאוצר בשנת הכספים של 2016, אבל כשמועצת העיר אישרה את המתווה בשלוש השנים שבאו לאחר מכן, סירב משרד הפנים לאשר אותו למרות שכבר אושר בעבר.

במאמר מוסגר, כמי שייצג, בכובעי כעורך-דין בתחום המנהלי מספר חברי מועצה שעתרו לבג"צ כנגד שרי האוצר והפנים, אני יכול לומר בפה מלא, כי לטעמי התנהלות פקידי משרד הפנים בנושא הזה אינה רציונאלית. הייתי אף מוסיף כי בעיניי הם מגלים אטימות כלפי מצוקת תושבי העיר ומתעלמים מן הצורך לתקן את אותו העוול היסטורי שנמשך כבר על פני מספר עשורים.

 

זה גם המקום לציין, כי בעלי העסקים והסוחרים הבינוניים והגדולים בעיר נתניה, ששטח עסקיהם נע בין 1,000 – 15,000 מ"ר, משלמים תעריף ארנונה הנמוך בכ- 2/3 מתעריפי ארנונה מקובלים בערים רבות אחרות בישראל (ערים בסדר הגודל של נתניה). בעוד העסקים הקטנים בעיר נדרשים לשלם תעריף גבוה לעין שיעור ובפער ניכר.

 

בצו המיסים החדש לשנת 2020 שמועצת העיר אישרה לאחרונה, ישנה בשורה לעסקים הקטנים; מועצת העיר אישרה העלאה בשיעור של 4.8% לעסקים שגודלם מעל 1000 מ"ר ובמקביל, הפחתה בשיעור של 8% לעסקים שגודלם קטן מ-1000 מ"ר.

על מנת להמשיך ולפעול לצמצום הפער בארנונה למגורים, אישרה מועצת העיר, הפחתה בארנונה לאזור סיווג 1 בשיעור של 2%, כאשר העירייה תספוג את ההפחתה בתקציבה השנתי. כל זאת על מנת להגן על העיקרון של צמצום אותו פער בלתי נסבל בין אזורי הסיווג השונים, מתוך תקווה שמתישהו בעתיד הרחוק המעוות עוד יתוקן.

 

הכותב, עו"ד אדיר בנימיני, בעלים ומייסד חברת עורכי הדין דוידוב-בנימיני ושות', שימש בעבר כיועץ שר הפנים וכיום משמש כחבר מועצת העיר נתניה בהתנדבות

 

Related Post

קורונה‭ ‬ונדל"ן: מה‭ ‬הולך‭ ‬להיות‭ ‬בעולם‭ ‬הנדל‭"‬ן‭?‬המחירים‭ ‬יעלו‭? ‬ירדו‭?‬

Posted by - 30 באוגוסט 2020 0
מנוע‭ ‬הצמיחה‭ ‬של‭ ‬המשק‭ ‬הוא‭ ‬ענף‭ ‬הנדל"ן‭. ‬ענף‭ ‬זה‭ ‬מניע‭ ‬גלגל‭ ‬עצום‭ ‬המפרנס‭ ‬מאות‭ ‬אלפיי‭ ‬אנשים‭, ‬עורכי‭ ‬דין‭, ‬שמאים‭ ‬מתווכים‭,…

שיפוץ חזיתות

Posted by - 27 ביוני 2023 0
החברה לפיתוח ולתיירות נתניה – ח.ל.ת., תמשיך להפעיל את פרויקט שיפוץ החזיתות על אף התייקרות הריביות במשק והעלויות שנוספו לפרויקט.…

קרבה מסוכנת

Posted by - 28 בפברואר 2018 0
מפעל פלנטקס בנתניה עומד אומנם בפני סגירה ומעבר למזרח-הרחוק, אך הדבר לא מנע מן המשרד להגנת הסביבה להורות על סגירת…

התחדשות עירונית בקרית נורדאו

Posted by - 23 בספטמבר 2020 0
הוועדה המחוזית מרכז אימצה את החלטת הוועדה המקומית נתניה והחליטה להפקיד תוכנית מתאר להתחדשות עירונית בקריית נורדאו בנתניה.  התוכנית כוללת…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות