פירוק שיתוף – כואב אבל הכרחי

4 0

סכסוך בין אחים או בין בני זוג או סתם בין שותפים במקרקעין שרוצים להפריד כוחות בקרקע, הוא תמיד כואב, אבל… הכרחי. על פירוק שיתוף במקרקעין.

כמה פעמים יצא לכם לשמוע על הריב של השכן עם אחיו או על הריב של השכנה עם בן הזוג שלה? כנראה שלא מעט. לצערנו, לא מעטים המקרים בהם נולד לו סכסוך משפחתי בנוגע למקרקעין. לעיתים הסכסוך הינו בין שותפים רגילים: צד אחד מעוניין למכור בעוד השני מעוניין להמשיך לגור בנכס, לצד אחד מגיע יותר בשל ירושה אלא שבצד השני טוענים כי הצוואה מזויפת. אין ספור מקרים מגיעים לפתחם של בתי המשפט השונים בניסיון לצמצם ולסיים את הסכסוך בקרקע.

ראוי לדעת, שכל זמן שבין השותפים קיים הסדר מוסכם וכי הינם מסכימים לקיים את השותפות, ברי, כי החלטות לגבי ניהול/ אחזקת השותפות יתקבלו על-פי דעת הרוב. במצב דברים בו שותף אחד מרגיש, כי הוא קופח ו/ או לא מסכים לדרך הניהול/ אחזקה של המקרקעין, הוא יוכל לעשות כן ולכפות דעתו על רוב השותפים.

לפירוק השיתוף בקרקע מספר שלבים אשר יש בהם לסיים את הסכסוך:

  1. פירוק על דרך חלוקה בעין מאפשר חלוקת הקרקע לתתי חלקות על מנת שכל שותף יקבל חלק שווה לזה של חברו ויוכל לנהל את חלקו שלו לפי רצונותיו. כך לצורך העניין במקרה בו ישנם 3 שותפים אשר מעוניינים לבצע חלוקה בעין ואכן הקרקע חולקה ל-3 אלא שאחד השותפים נפגע מהחלוקה וערך חלקו הינו מופחת מיתר השותפים, יוכל בית המשפט [המקור החוקי (סעיפים 39ב',ג')] לבצע איזון בין השותפים וכמו גם לאפשר זיקות הנאה בין החלקות.
  1. במצב דברים בו לא ניתן לבצע חלוקה בעין של המקרקעין בין השותפים, בית המשפט יורה על פירוק השיתוף על דרך המכירה, למרבה במחיר, אלא אם החליט ביהמ"ש אחרת, כמובן את הפדיון מחלקים בין השותפים.
  1. בפירוק שיתוף בין בני זוג ראה לנכון המחוקק לתת הדעת בכל הקשור לפירוק שיתוף בדירת מגורים, שכן יש חשש שמא לילדים לא תהיה קורת גג.

בית המשפט לא יורה על פירוק ומכירת דירת מגורים של בני זוג בטרם ישוכנע ביהמ"ש, כי לילדים יש קורת גג, המכירה תעוכב עד שביהמ"ש ישוכנע כי לילדים ולבן הזוג המחזיק בהם קיימת אופציית מגורים ראויה. כמו כן חוק הגנת הדייר לא יחול במקרה של פירוק שיתוף בין בני זוג, המשמעות היא, כי הדירה תימכר לפי שוויה האמתי בשוק החופשי.

הליכי פירוק שיתוף בקרקע לעיתים נמשכים מספר שנים על כן וככל וישנה בעיה, ראוי לצאת תחילה בניסיון לגישור אשר לאחריו יש להתחיל בהליך משפטי אשר יש בו לעיתים כדי להרתיע את הצד השני.

Related Post

איך לחזור מחל"ת לעבודה ?

Posted by - 25 ביוני 2020 0
חוזרים לעבודה אחרי חל"ת ארוך בבית ? איך נעשה את המעבר קל יותר ? המשק נמצא בתהליך איטי של חזרה לשגרה,…

צמה של עוצמה: ארבע מספרות בנתניה ייקחו חלק במבצע "צמה של עוצמה", במסגרתו יספרו ללא עלות נשים וגברים שיתרמו את שיערן להכנת אלפי פיאות לנשים וילדות חולות סרטן

Posted by - 18 בדצמבר 2018 0
עמותת זיכרון מנחם ומותג טיפוח השיער PANTENE ממשיכים, זו השנה השישית ברציפות, עם הקמפיין המשותף לאיסוף תרומות שיער במטרה לאפשר…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות