מהפכה נשית בפקולטה

7 0

מהפך בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן: כמעט שליש מהסטודנטים במקצועות בהן שלט שנים קול הבס, הן נשים; הסטודנטית נויה דיק מנתניה היא אחת ממובילות המהפכה הנשית

מאת יאיר אברהם

נויה דיק בת 22 מנתניה, היא סטודנטית שנה א' להנדסת חשמל בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן. כל זה לא היה מעניין במיוחד, אלמלא העובדה שנויה, יחד עם נשים נוספות מנתניה והסביבה, הופכות את הפקולטה ליותר נשית מאי פעם.

מקצוע ההנדסה נשלט מאז ומעולם בידי גברים, ויש הטוענים כי ברחבי העולם המערבי מעל ל-90 אחוזים באקדמיה בתחומים אלה, הם בעלי קול הבס. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2017 עולה, כי אחוז הסטודנטים להנדסה מבין כלל הסטודנטים הוא 24.7% לגברים ו-7.2% בלבד לנשים.

הפערים בין גברים לנשים בהשתתפות בלימודי הנדסה, כך על-פי נתוני הלמ"ס, לא השתנו באופן ניכר ממחזור 2007 ל-2017 – פי 2.7 לעומת פי 2.6, בהתאמה. הפערים המגדריים חזקים במיוחד בקרב בוגרי החינוך הערבי ובקרב בוגרי החינוך הממלכתי-דתי.

הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן שמה לעצמה משימה: לנצח את הסטטיסטיקה. צורפו נשות אקדמיה לסגל, ובאמצעות חברת יחסי הציבור החלו פניות לאוכלוסייה הנשית להצטרף לפקולטה. השינוי היה מהיר מהצפוי: בשנת תשע"ה היה אחוז הנשים הלומדות הנדסה בבר אילן 17%, בשנה שעברה המספר קפץ כבר ל-25% ובשנה הנוכחית הוא מאמיר לכמעט 29%. במילים אחרות, כשליש מהסטודנטים הלומדים הנדסה בבר אילן הן נשים.

בטקס מלגות שנערך באחרונה מטעם חברת KLA-Tencor, הוחלט על פתיחת "מועדון 700", שבו חברים סטודנטים בפקולטה להנדסה שקיבלו מעל לציון 700 בפסיכומטרי. 19 מתוך 31 מקבלי המלגה הם נשים – עוד חותמת של כבוד לפקולטה להנדסה.

"הייחודיות אצלנו בפקולטה היא, שיחד עם רמת לימודים גבוה ולמידה תובענית ורצינית, האווירה כיפית קלילה ומהנה", אומרת דיק. "תמיד אפשר לבקש עזרה מהחברים לספסל הלימודים, בין אם מהשנה שלי ובין אם משנים גבוהות יותר. כמו כן, לומדים יחד ומשתדלים ליהנות גם בתקופות עמוסות יותר.

"נכון שבשלב זה עדיין קיים רוב גברי בפקולטה, אך ניתן לראות כי משנה לשנה אחוז הבנות המגיעות לפקולטה גדל. כמו כן, בסגל הפקולטה יש לא מעט נשים מובילות המהוות מודל לחיקוי, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. ההרגשה היא שלסגל אכפת מאיתנו, הסטודנטים, וכי הם רוצים בהצלחתנו ובטובתנו. תמיד יש למי לפנות ועם מי להתייעץ".

כיתוב: נויה דיק. צילום עצמי

Related Post

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות