כל העילות לביטול צוואה

6 0

אין זה סוד, שמומלץ ורצוי לכל אדם לערוך צוואה ורצוי כמה שיותר מוקדם – זה אמור למנוע מלחמות ירושה; אז איך בכל זאת מבטלים צוואה? עו"ד אייל קורסיה מסביר

מאת עו"ד אייל קורסייה

צוואתו של אדם אשר נרשמה ונשמרה בצוואה כתובה הינה אקט משפטי מחייב, באשר לאופן חלוקת הנכסים/ כספים שהותיר אחריו המנוח. מטרתה היחידה: חלוקה בדיוק כפי שציווה המנוח בצוואתו.

מהו הליך אישור צוואה לאחר מותו של בעל הצוואה?

ראשית נבהיר, כי צוואה עורכים אצל עו"ד אשר במרבית המקרים מועברת/ מופקדת אותה צוואה אצל רשם הירושות לטובת שמירתה. לאחר שהמנוח הלך לעולמו, מגיעים יורשיו ועתה עליהם להגיש בקשה לקיום הצוואה – אחרת – לא ניתן יהיה לקיים את מצוות המנוח באשר לאופן חלוקת הנכסים והכספים. לאחר שהוגשה בקשה לקיום צוואה אצל רשם הירושות יכול כל אדם להגיש את התנגדותו לקיום הצוואה כאשר בכתבי טענותיו המשפטיים יהיה עליו להבהיר את הסיבות בעטיים מבוקשת ביטול הצוואה ו/או הסיבה לבקשת דחיית קיום אותה צוואה".

האם ניתן יהיה להתנגד לצו קיום צוואה, והאם ניתן יהיה אף להביא לביטול אותה צוואה?

"אחת הסיבות המרכזיות לביטול ו/או לדחיית צוואה הינה פגם צורני בצוואה. הכוונה לפגם טכני בתנאי הצוואה או פגם באופן עריכתה. כך, לצורך הדוגמא, על צוואה מחויבים לחתום שני עדים. באם חתם על הצוואה עד אחד בלבד, הרי שניתן יהיה להביא לביטולה. עוד סיבה לביטול צוואה במקרים רבים טמונה בשאלה: מה היה מצבו של המצווה ביום עריכת הצוואה. ככל והמצווה היה לדוגמא דימנטי או חולה מאוד, כך שאינו מבין את משמעות חתימתו על הצוואה וניתן יהיה להוכיח זאת במסמכים רפואיים, הרי שייתכן ואפשר יהיה להביא לביטולה של צוואה זו".

מדוע עדיף לערוך צוואה אצל עורך דין, ולאור מקרי הגירושין הרבים ופתיחת פרק ב' מה כדאי לעשות?

"משמעות רבה טמונה בעריכת צוואה באמצעות לאיש מקצוע, מומחה לתחום, זאת על מנת לחסוך בעיות – הן טכניות והן בפרשנות – כך שכשיגיע הרגע להגיש בקשה לקיום הצוואה, היא תתקבל במלואה והצוואה תקוים. באשר לריבוי מקרי הגירושין, במקרים רבים אזרחים פותחים בפרק ב' ומתחתנים בשנית ואף בשלישית. לעיתים, מגיע כל צד עם ילדיו שלו. במצב דברים זה, כדאי ורצוי לערוך צוואה לטובת הילדים – כל צד כלפי ילדיו. היות, שאף אחד לא יודע מתי חס וחלילה יחלה או חמור מכך יילך לעולמו בפתאומיות, כדאי לערוך צוואה דווקא כשבריאים ורצוי כמה שיותר מוקדם".

(הכותב, עו"ד אייל קורסיה, מומחה לצוואות וירושות/ מקרקעין/ ייצוג חייבים בלבד בכל סוגי החובות והגופים: פש"ר/ חדלות פירעון/ הוצאה לפועל/ הסדרי נושים. לפרטים: טלפון: 050-6351208. אתר: www.adv-dk.co.il

Related Post

המסוכנת ביותר

Posted by - 20 ביולי 2021 0
בעמותת אור ירוק ניתחו את כל הצמתים העירוניים בישראל על בסיס נתוני ההיפגעות של הלמ"ס במשך שלוש שנים (2017-2019), כאשר…

ויהי אור

Posted by - 4 באפריל 2022 0
אור גדול פרויקט חדשני להחלפת תאורת הרחוב לתאורת לד יחסוך מיליוני שקלים בשנה וגם צריכת אנרגיה פרויקט רחב היקף וראשוני…

סיפורה של מכונת תפירה

Posted by - 11 בדצמבר 2018 0
71 שנה לאחר אירוע מכונן שהיווה את יריית הפתיחה למלחמת העצמאות – נסגר מעגל במוזיאון לתולדות נתניה. המעגל נסגר 71…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות