יוגה בעת הנוכחית

6 0

משמעות המילה יוגה בשפה הסנסקריט (שפה הודית עתיקה, מקבילה לארמית) היא אחדות, חיבור. פעולה של לחבר, לאחד.

מאת : ליאור קוצר-פינקל

\במהלך יומנו מרביתנו עסוקים למעשה בהיפך מאחדות, כלומר בנפרדות. כל אדם עסוק בצרכיו האישיים, או בצרכי ילדיו (שהם למעשה חלק ממנו) ורוב יומו אינו פועל למען הסובבים אותו.

בכך למעשה נוצר "אני" שהוא נפרד מה"אחר" וזאת בניגוד למצב של אחדות בו אין "אני" ואין "אחר" יש אך ורק אנחנו. ישות אחת. כך למשל בגוף, בו כל האיברים מתפקדים כישות אחת, מגבים זה את זה, תומכים זה בזה ולעולם אינם "מתחשבנים" זה עם זה.

אם כן, יוגה, קרי אחדות הוא מצב שהינו "על טבעי" משום שהוא מעל לטבע שלנו, בני האדם. מצב זה מצריך הבנה ראשונית כיצד המנגנון פועל, למידה, חקירה ותרגול על מנת שניתן יהיה להתעלות מעל לטבע.

ישאל האדם – למה בכלל להתעלות מעל לטבע? למה לא לפעול באופן של "איש איש לביתו"?

נראה כי העת הנוכחית שהינה עת של שינוי, עת שבה המציאות מכתיבה לנו ומאלצת אותנו לפעול אחרת נותנת מענה לשאלות אלו. האנושות חייבת לעבור שינוי. במצבנו הנוכחי אין לנו ולא תהיה לנו האפשרות להתפתח.

בנקודה זו אעצור ואשתף כי בחוויה האישית שלי המפגש עם מסורת היוגה, על כל מה שהיא מביאה עימה, פקח את עיני ואיפשר לי להתעורר למציאות חדשה, להיוולד מחדש ולחיות חיים אחרים.

על פי מסורת היוגה גורם הסבל הראשון של האדם הוא אי הידיעה מיהו. האדם מחפש להבין מיהו ומתוך אי הידיעה ואי ההבנה הזאת צומח גורם הסבל השני והוא ההזדהות – הזדהות של האדם עם דמות מסוימת, עם סיפור מסוים אשר בונה את ה"אני" הקרוי במסורת היוגה גם "אגו". גורמי מכאוב אלו מצמיחים גורמי מכאוב נוספים ומכאן ממשיך הסבל וגובר משום שכל דבר שאינו תואם לדמות שנוצרה יוצר סבל נוסף וכך גם כל דבר שמבטל או מאיים על המשך קיומה של הדמות.

הדרך להשתחרר מהסבל הזה היא ראשית כל, להיות מודע לקיומו, להבחין בו, להתבונן בו וכך לאפשר את הפסקת קיומו ההדרגתית. שנית, נדרשת הפנמה שאנו איננו המחשבות שלנו. המחשבות שלנו הן תולדה של סביבה שגדלנו בה, סביבה שמקיפה אותנו, תכנים שאנו נחשפים אליהם, דפוסים שסיגלנו, הרגלים, ערכים ועוד.

המחשבות למעשה מנתקות אותנו מהחיים המתרחשים בו ברגע ולוקחות אותנו למסע מחוץ להווה, מעבר להוויה. מחשבות גם מייצרות רגשות, כך למשל מחשבה שהמציאות צריכה להתנהל בצורה אחרת ממה שהיא מתרחשת בפועל עשויה לייצר רגש של כעס. אותו הרגש מייצר תחושה בגוף ותגובה אנרגטית שלרוב יוצרת עומס על המערכות ובמרבית המקרים אותה האנרגיה נותרת כלואה בתוך הגוף.

גם במקרה הזה, הצעד הראשון להשתחרר מ"מעגל המחשבות" הוא להבחין במחשבה, להבחין ברגש שנוצר כתוצאה ממנה ובתחושה הפיזית שאלו יצרו. הצעד הבא הוא חקירה של ה"עצמי", כלומר של אותם הדפוסים, ערכים והרגלים שהובילו לשרשרת האירועים.

חלק מהותי בתרגול יוגה הוא הישיבה בדממה (הקרויה גם "מדיטציה") המאפשרת את אותה התבוננות פנימה לתוכנו, הבחנה במחשבות, ברגשות, בתגובתיות שלנו להתרחשויות ודרך אותה התבוננות שחרור מדפוסים ומהרגלים ע"י הבחנה באותו ה"אני", אותו הסיפור והבנה כי מדובר באשליה.

תרגול תנוחות היוגה מאפשר לעצור לרגע, להתחבר אל הרגע, לתרגל הימצאות במימד של הווה, שהוא שקט ונקי ממחשבות, מרגשות ומכאב. התרגול עצמו מאפשר נגישות למקומות בגוף בהם נוצרות חסימות אנרגטיות ומאפשר ריפוי דרך ההתבוננות בתחושות ובנשימה.  

המסורת של היוגה, ואיתה מסורות רוחניות נוספות, מתייחסת אל האדם כבצל המכוסה בשכבות רבות של קליפות. על מנת להגיע למהותו האמיתית הנמצאת במרכז אותו הבצל עליו לקלף קליפה ועוד קליפה, כאשר אותן קליפות למעשה מסתירות מהאדם את הווייתו האמיתית, הפנימית – את האור והשקט המצויים בתוכו.

בעת הנוכחית, מהותי והכרחי להבחין בדברים אלו – לפתח מודעות למציאות שנמצאת מעבר לעולם החומר. להתכנס, להתבונן פנימה, לשנות ולהשתנות. היות ויוגה היא חיים וחיים הם יוגה, כלומר אנו כולנו מחוברים, כולנו אחד, טרנספורמציה ברמה האישית הינה טרנספורמציה של האנושות כולה.

אסיים בציטוט מתוך הספר "בינת האינסוף" מאת ראבינדראנת טאגור המתאר את הדברים במילים פיוטיות, נוגעות ומדויקות:

"כי בזאת יבוא האדם אל תכלית חייו – בבואו בסוד האחדות הטבועה בישותו; אחדות זו היא מידת-האמת שלו, היא נשמת רוחו; בכוחה של אחדות זו יפה כוח האדם לפתוח את השער אל החיים של מעלה, אל מלכות השמיים."

צילום: איתי כהן

ליאור בעלת סטודיו ליוגה באזור (yoga lior ב F). לפרטים – 054-7706934


Related Post

מאבות אכלנו בוסר…

Posted by - 12 בספטמבר 2019 0
מעורבות יתר של הורים בכדורגל הישראלי, היא לא רק המצאה ישראלית, היא גם אחת הסיבות לאי הצלחת והרס הילדים מאת…

פעמיים זהב

Posted by - 1 בנובמבר 2018 0
גאווה כפולה בנתניה עם שתי מדליות זהב:  אלוף אירופה הנתנייתי הביא הרבה גאווה למדינת ישראל ולעיר נתניה עם זכייתו במקום הראשון…

מנצסטר סיטי נגד ריאל מדריד

Posted by - 23 במאי 2023 0
אז השבוע כל חובבי הכדורגלראו איך מנצסטר סיטי ׳מפרקת׳ את ריאל מדריד.שליחנו, מתן נגרין היה שם לסקר לנו נגרין: ״זה…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות