"מחריד לחשוב שבעבר הורים היו מתביישים בילדיהם ומסתירים אותם"

5 0

במסגרת אירועי היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות, נערך בבית הספר "שי עגנון" בנתניה מפגש 'צמ"ד בסלון' בשיתוף עמותת 'עלה', במהלכו סיפר מייסד עמותת עלה, הרב יהודה מרמורשטיין, על אותם ימים בהם בני משפחה היו מתביישים בילדיהם ומסתירים אותם. 

במפגש, בהשתתפות כ-40 תלמידי שכבות ט' וכן י' ואשר נערך כשיח פתוח עם מייסד ומנכ"ל עמותת 'עלה', הרב יהודה מרמורשטיין, שיתף האחרון את התלמידים בסיפור אישי מלפני שלושים שנה – זיכרון מימי הקמת מרכז 'עלה בבני ברק', שהינו חלק מארבעת מרכזי עלה.

האחות האובדת

"יום אחד הגיע למרכז בחור זר בגיל 19, וביקש לדבר עם המנהל", סיפר הרב מרמורשטיין: "הזדהיתי בפניו ואז הוא סיפר לי דבר מדהים: 'אני מתחתן מחר ויש לי תחושה שיש לי אחות עם צרכים מיוחדים והיא נמצאת במקום שאני לא יודע, אז באתי לברר אצלכם, אם אולי היא מתגוררת פה'. שאלתי אותו מה שמו ואחרי שהבנתי שהוא בגיר והבנתי שאני יודע מיהי אחותו, שאלתי אותו מאיפה באה לו המחשבה שיש לו אחות נוספת והיא אצלנו. ואז הוא סיפר לי: 'בגיל 12 חשתי ברע ושכבתי בבית. אבא ואמא היו בעבודה והגיע דוור שהביא מכתב מהביטוח הלאומי שכתובים עליו שם המשפחה ושם של מישהי שאני לא מכיר. חשבתי שאני אבין מה פשר העניין דרך אמא שלי, אבל כשהבאתי לה את המכתב היא ישר הסתירה ואמרה: 'זו טעות. זה לא שייך לנו', אבל הוא היה חכם והזיכרון נשאר חקוק אצלו. מספר שנים לאחר מכן כשעמד להתחתן הוא אמר לעצמו: 'אני עומד להתחתן ולא אזמין את אחותי לחופה?' ולכן הוא הגיע אלינו".

האם הפגשת בין הצעיר לאחותו?

"בוודאי. ביקשתי ממנו להיות חזק, אחזתי בכף ידו ועלינו לקומה השלישית, ואז הצבעתי על אחותו שהייתה גדולה ממנו בתשע שנים. הוא עמד במקום ומרר בבכי ואז נתן לה הזמנה לחתונה", סיפר הרב מרמורשטיין בהתרגשות והוסיף: "בתקופות עבר, אחים ואחיות רבים לא ידעו שיש להם אח או אחות במוסד. זה מחריד שהורים התביישו בזה. האמא מורה בכירה, האב רואה חשבון, אנשים מאוד משכילים, אבל כשזה הגיע אליהם הביתה הם הרגישו שהחברה לא רוצה אותם, אז הם החליטו להוציא את זה מהבית, מתוך קושי ויכולת התמודדות. הבעיה היא לא הילד, אלא כיצד החברה מתייחסת להורים ולילדים כאלה".

הרב מרמורשטיין, שאמור שיתף את התלמידים בסיפורי העבר, גם חשף את התלמידים לסיפור מעורר השראה בעקבות התוכנית החינוכית 'תיקון עולם' – אותה מובילה עמותת "עלה" בשיתוף עם משרד החינוך.

התוכנית, המתקיימת לאורך השנה כולה ב-105 בתי ספר, מקיימת מפגשים בין אנשים עם מוגבלות ותלמידי בתי הספר בישראל. התלמידים, יחד עם חבריהם לדרך, פועלים לקדם יחס שווה לאנשים עם מוגבלויות בחברה הישראלית. בכך, למחוק דעות קדומות ביחס למוגבלות כבר מגיל צעיר. תוצאות התכנית החברתית, כך נמסר לעיתון השבוע בנתניה, מרגשות ומובילות שינוי חברתי בהיבט נרחב הרבה יותר.

צילום באדיבות עמותת עלה

Related Post

הזמן לפנק

Posted by - 20 בפברואר 2018 0
הכיתה הקטנה בקמפוס חגגה את יום המשפחה בדרך מוחשית וללא מילים את ערך "המשפחה", פשוט לפנק,לפנק, לפנק את ההורים המקסימים.התלמידים…

רבע לשמונה

Posted by - 1 במרץ 2022 0
"ברבע לשמונה- מתחילים….." הינו מיזם באולפנית בר אילן שנוצר בשיתוף עם התלמידות סביב שולחן עגול בשאלה מה יהפוך אותן להיות…

מצדיעים לדור העתיד

Posted by - 12 בפברואר 2020 0
250 ילדים עם מוגבלויות מנתניה וערים נוספות, יחד עם מלוויהם, לקחו חלק בפעילויות ביער אילנות – אותן יזמה קק"ל במסגרת…

לפרוץ עם הקורונה

Posted by - 13 בינואר 2021 0
מנהלת מחוז במשרד החינוך הגב' ורדה אופיר מסכמת את 2020 שנת 2020 הייתה שנה של אתגרים והזדמנויות. בפן המקצועי, מצאנו עצמנו…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות