"שינשינים חיים שנה אחת יותר"

5 0

אחרי שנת שירות מלאה בחוויות, קיבל גיא אנצויג מנתניה את פרס הנשיא כאחד משבעים הנערים המשפיעים במדינה. עכשיו, כשהוא מסתכל לאחור לעבר השנה שחווה, הוא ממליץ לכל מי שיכול לבחור באותו המסלול.

לא הרבה נערים ונערות בוחרים באפשרות של שנת שירות לפני הצבא. האמת היא, שאפשר להבין. בכל זאת, מדובר במסלול שדורש מהם לא רק לדחות בשנה את השירות הצבאי ולהתגייס אחרי כולם, אלא גם כופה עליהם את השחרור המאוחר כשכל החברים כבר נמצאים עמוק באזרחות ורחוק בטיול הארוך שחוגג אותה. אבל אם תשאלו את גיא אנצויג, שבילה את השנה האחרונה בעשייה התנדבותית בקרית גת במסגרת שנת שירות מטעם תנועת מכבי צעיר, הוא יגיד לכם שלהיות שינשין (שליח שנת שירות) הוא הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות, בעיקר בשביל עצמכם.

"הייתי מדריך בתנועת הנוער מכבי צעיר מכתה ג' במשך 11 שנים" מספר גיא שנולד וגדל בנתניה, "הגעתי לתנועה בעקבות אבא שהיה שם בצעירותו ואחי, שהביא אותי לשם כשהייתי ילד. בתחילת הדרך הייתי חניך בתנועה ולאחר מכן בכתה ח' עשיתי קורס מדריכים. למדתי המון על הדרכה ואיך מתנהגים עם ילדים. העברנו הרבה פעולות ולאחר מכן יצאנו גם למחנה קיץ בארצות הברית מטעם מכבי צעיר והסוכנות היהודית. בהמשך ריכזתי את נושא ההדרכה בסניף, ואז כשסיימתי את הלימודים החלטתי לצאת לשנת שירות בקרית גת. זו הייתה החלטה שהייתי ממליץ עליה לכל מי שנמצא לפני השירות הצבאי שלו".

איזה דברים עשית במהלך השנת שירות?

"התנדבתי במשימת בוקר בבית ספר בקרית גת, כשבמסגרתה ציוותו אותי לילד עם הרבה קשיים ובעיות. מעבר לזה, התנדבתי במועדונית שנקראת 'בית הידידים' שם כל הצוות של שליחי שנת השירות עזר לילדים בשיעורי בית ושיחק איתם בכל מיני משחקים והפעלות, וזאת בכדי להרחיק את הילדים מהרחובות. היינו משחקים איתם כדורגל ודרך זה מלמדים אותם איך לנצח, איך להפסיד, ובכלל הכנסנו לזה המון תכנים חינוכיים. מכיוון שלמדתי קראטה, הייתי מלמד אותם גם הגנה עצמית. בנוסף, יזמנו עם המועצה המקומית פעילויות לנוער וחוץ מזה התנדבתי גם עם מבוגר שהיה בכסא גלגלים, כשיצאתי איתו לטיולים ועם הזמן יצרתי איתו שיח מאוד טוב למרות פער הגילאים בינינו".

IMG-20180813-WA0006

נשמע שעשית שם המון. הייתה איזו הכשרה שהכינה אותך לזה?

"בעיקרון הרעיון בשנת שירות הוא לעבוד בעיקר עם ילדים מרקע סוציו אקונומי נמוך. אלה ילדים עם בעיות בבית או בעיות נפשיות, בעיות בלימודים וחוסר ביטחון שמתבטא בכך שהם לא רוצים להיחשף. לא הייתה איזו הדרכה שהכינה אותי לזה ואתה לומד תוך כדי איך לתקשר ולדבר איתם. כל השנים בהן הדרכתי בתנועת מכבי צעיר היו ניסיון טוב, אבל כל ילד שאתה פוגש הוא משהו אחר ולא קיימת נוסחה שמתאימה לכולם. אף אחד מהם לא דומה לשני. אתה פועל בהתחלה יותר מאינסטינקטים ויכול להתייעץ עם אנשים ומדריכים אחרים. כך היה עם החניך, כשעם הזמן למדתי איך לעזור לו. הוא ללא ספק היה סיפור ההצלחה עבורי בשנה הזו".

למה הרגשת שאיתו הכי הצלחת?

"כשפגשתי אותו, היו לו המון בעיות בלימודים ובעיות בהתנהגות. אבל הוא היה מודע להן ומאוד רצה להשתנות. בכל פעם שהוא עשה משהו רע הוא היה מגיע אליי ואומר לי שהוא לא יודע למה הוא עשה את זה ושהוא רוצה להתנהג אחרת. עם הזמן התקרבתי אליו. הייתי איתו במשך השבוע בבקרים בבית הספר כדי לעזור לו, והייתי נותן לו מוטיבציה להשתפר כשלכל דבר טוב שהיה עושה היינו רושמים ניקוד ובכל פעם שהיה צובר מספיק נקודות הייתי עושה לו שיעור כדורגל או קראטה, או משהו אחר שהוא אוהב. ככל שהכרנו יותר הוא היה מספר לי דברים שהוא לא מספר לאף אחד, וזה כבר היה טוב. הוא הרגיש שקיים מישהו שהוא יכול לספר לו הכול והוא סמך עליי. לא ידעתי אם כל מה שאני עושה נכון, אבל לפחות רציתי שיהיה לו אמון בי ושהוא יסמוך עליי. מעבר לכך, היה לו שיפור משמעותי בלימודים, כשבמבחן הראשון כשהגעתי הוא קיבל עשר, ובמבחן לפני שעזבתי הוא קיבל מאה".

איך הייתה הפרידה ממנו בסיום השנה?

"הדבר שהיה לי הכי קשה כשסיימתי את השנה שם היה לעזוב אותו. כשנפגשנו לפני שעזבתי עשינו פעילות משותפת עם כל המשפחה שלו, ואז נתתי לו כמה מתנות שיתנו לו מוטיבציה להמשיך. קניתי לו מראה שעליה היה כתוב 'תמיד תהיה האדם שאתה רוצה לראות כשאתה מסתכל במראה'. לאחר מכן נתתי ברכה שכתבתי לו, ואחרי שקראנו אותה שנינו בכינו. אחרי שנפרדנו והוא התחיל ללכת, הוא הסתובב ושאל אותי אם אגיע לבקר אותו. מאז כבר יצא לי לראות אותו שוב לפגישה קצרה כשהייתי בקרית גת".

אז מה אתה רוצה להגיד לנערים ונערות לפני צבא שחושבים על שנת שירות?

"הייתי ממליץ לכל מי שיכול לעשות את זה. אמנם צריך לדחות את הגיוס ולהשתחרר אחרי כולם ולא לכל אחד זה מתאים. אבל מצד שני אומרים ששינשינים חיים שנה אחת יותר אז אני רגוע. אתה גם נמצא בהתנדבות ולא עושה כסף, אבל זה עדיין שווה את זה. אתה פוגש אנשים שלא תראה בשום מקום וחווה המון חוויות. אתה רואה איך זה לגור עם שותפים בקומונה, מקבל תקציב לאוכל וצריך לדעת להתנהל עם הכסף. לומדים שם דברים שבגיל כזה לא הרבה אנשים לומדים".

IMG-20180813-WA0003

לאחרונה קיבלת פרס מהנשיא בזכות הפעילות שעשית. איך זה היה?

"קיבלתי את פרס הנשיא כאחד מתוך שבעים הנערים המשפיעים במדינה. היו שם הנשיא והרמטכ"ל, עשינו סיור בבית הנשיא, קיבלנו ספר והיה מעניין".

איזה תכניות יש לך להמשך?

"אני מתגייס בנובמבר, כנראה לשירות קרבי, ועד אז אעבוד קצת ואמשיך להתנדב במקומות נוספים".

 

צילום: עצמי

Related Post

פארק איינשטיין

Posted by - 8 בדצמבר 2021 0
בהפנינג ססגוני, במהלכו הפך פארק איינשטיין לממלכת אור וקסם – הושק השבוע אחד מהפארקים הגדולים שהוכשרו בעיר.  מאת יקיר ישראל  פארק איינשטיין ממוקם בצפון העיר…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות