החינוך האקדמי הופך לחלום רחוק

7 0

סקר חדש מגלה: 64% מתושבי השרון מאמינים שלא יהיו מסוגלים לממן את הלימודים האקדמיים של ילדיהם; עם זאת למעלה מ-60% מהישראלים מאמינים כי תואר אקדמי הוא המפתח להצלחה; האם הפערים בישראל רק יגדלו ויחריפו?

מאת: ברק גולן

סקר חדש שנערך על ידי קרן אייסף לחינוך מגלה, כי 64% מתושבי השרון מאמינים שהם לא יהיו מסוגלים לממן את הלימודים האקדמיים של ילדיהם. זאת, לעומת, 44% מתושבי המרכז, 50% מתושבי איזור ירושלים, 44%  מתושבי הדרום ו-53% מתושבי הצפון.

מנתונים ארציים עולה כי קרוב למחצית מהישראלים (48%) מאמינים כי לא יוכלו לממן את הלימודים של ילדיהם ויחד עם זאת למעלה מ-60% מהישראלים מאמינים שתואר אקדמי הוא המפתח לקריירה מצליחה.

נתונים אלה ואחרים עולים מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בחודש אוקטובר, עבור קרן אייסף, הקרן הבינלאומית לחינוך, העוסקת כ-41 שנה בצמצום פערים בחינוך ובקידום וליווי של צעירים מצטיינים מהפריפריה באקדמיה מתואר ראשון ועד פוסט דוקטורט בחו"ל. הסקר בדק את עמדות הציבור ביחס ליכולת לממן לימודים אקדמיים לילדים וביחס לחשיבותו של תואר אקדמי בהצלחה עתידית בקריירה. הסקר כלל מדגם מייצג של 500 גברים ונשים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

מהסקר עולה, כי המקצוע המבוקש ביותר בקרב ההורים עבור ילדיהם הוא מחשבים – 28%  מההורים שהשיבו לשאלה מעדיפים מקצוע זה. אחריו הנדסה עם 18%, כלומר 46% מההורים מעדיפים שהילדים יפנו ללימוד מקצועות ההייטק. רפואה רק במקום השלישי עם 16.5%, אחריו כלכלה ומנהל עסקים (16%) ומשפטים רק במקום החמישי עם 5%.

עד כמה לאזור המגורים והשכלת ההורים השפעה על הרישום למוסדות החינוך להשכלה גבוהה?

"הנתונים העולים מהסקר, יחד עם נתוני מחקר ה־OECD  לפיהם הסיכוי של בן להורים לא אקדמאים לרכוש השכלה אקדמית קטן פי שבע מזה של בן להורים בעלי השכלה גבוהה, צריכים להדאיג את כולנו." אומר תומר סמרקנדי, מנכ"ל קרן אייסף לחינוך. בעוד שרוב מוחלט של המשיבים מודע לחשיבות התואר האקדמי כמפתח להצלחה עתידית קרוב למחצית מהמשיבים מעידים שלא יוכלו לממן לילדיהם לימודים אקדמיים. נתון זה מצטרף לעובדה, כי רמת המוביליות בהשכלה בישראל ירדה ב־22% בתוך 30 שנה! כלומר, במקום לצעוד קדימה אנו הולכים אחורה ובמקום שצעירים המגיעים מהפריפריה וממקומות של העדר הזדמנויות יהיו משכילים יותר מדור ההורים, יתרמו יותר למשק ולכלכלה הישראלית יתקדמו אישית ויהיו חלק מצמצום הפערים בחברה, אנו רואים תהליך הפוך."

עד כמה ליכולת המימון הכספית של הלימודים האקדמיים השפעה ישירה על הרישום?

"אין ספק כי אחוז גדול מהצעירים, שאינו פונה ללימודים גבוהים, עושה זאת מטעמים כלכליים ולא ניתן להתעלם מהקשיים הכספיים בהם נמצאות משפחות מהעשירונים הנמוכים – הנתונים מלמדים כי משפחות בעשירונים העליונים בישראל מוציאות על חינוך ותרבות פי שלוש מהעשירונים התחתונים וכי לצעירים מישובים חזקים כלכלית פי 2 סיכוי להגיע לאקדמיה לעומת צעירים מישובים חלשים כלכלית. הצורך הראשוני והמידי של צעיר המסיים שרות צבאי או אזרחי המגיע מקושי כלכלי הוא לצאת לשוק התעסוקה ולסייע בפרנסת הבית, ללא תכנית תמיכה והתערבות המספקת סיוע כלכלי, הכוונה ותמיכה, יהיה קשה מאוד לשנות דפוס זה".

עוד מציין תומר: "זוהי גם קריאת השכמה לשר החינוך ולמועצה להשכלה גבוהה, אשר למרות הקצאת מיליוני שקלים לטובת שילוב "אוכלוסיות ייחודיות" הסובלות מתת־ ייצוג במערכת ההשכלה הגבוהה כגון חרדים, בדואים ובני העדה האתיופית, עדיין לא השכילה לתת מענה לקבוצה גדולה בחברה הישראלית הסובלת אף היא מתת־ ייצוג באקדמיה והיא קבוצת המזרחים יוצאי אסיה וצפון אפריקה, אותה קבוצה שחלק מעדיפים לכנותה "פריפריה חברתית וגיאוגרפית". אם אנו רוצים לחיות בחברה הנותנת תקווה ומאמינה בחזון שמי שטוב ורוצה להצליח יכול, חובה על מדינת ישראל לתמוך באותם צעירים המגיעים מנקודת פתיחה נמוכה יותר ולתת להם סיכוי שווה להתמודד ולהצליח."

אייסף, הקרן בינלאומית לחינוך הוקמה בשנת 1977 על-ידי אדמונד ספרא ז"ל, רעייתו לילי ספרא ונינה ווינר. מטרת הקרן לקדם ולפתח מצוינות חברתית-אקדמית בקרב צעירים מבטיחים מהפריפריה – הגיאוגרפית, הכלכלית והחברתית –וצמצום פערים בחברה הישראלית באמצעות השכלה גבוהה.

אייסף היא הגוף היחיד בארץ המקדם צעירים באקדמיה מתואר ראשון ועד לפוסט דוקטורט במיטב המוסדות האקדמיים בארץ ובחו"ל.

זאת היא עושה באמצעות הענקת מאות מלגות בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה ודרך יצירת שכבת מנהיגות חברתית-אקדמית ממנה צמחו אישים מובילים כגון : פרופ' רוני גמזו מנהל ביה"ח איכילוב, ח"כ מירב בן ארי, פרופ' יפעת ביטון, ח"כ פרופ' יוסי יונה, הסופר והפובליציסט דניאל בן סימון, פרופ' יהודה חדד, נשיא מכללת סמי שמעון בנגב ובכירים רבים נוספים באקדמיה, בעולם הרפואה, המשפט ובמגזר הציבורי והפרטי.

הסטודנטים של אייסף לומדים ועובדים עם הקהילה המקומית במקום בו הם לומדים ומשמשים כמודלים לחיקוי עבור הצעירים עמם הם פועלים. מאז הקמתה, מבטאת אייסף את החזון למצוינות ולצמצום פערים בין פריפריה למרכז בישראל, דרך חינוך והשכלה גבוהה.

תמונה באדיבות: PIXABAY

Related Post

נתניה – עיר של כולם

Posted by - 15 בינואר 2020 0
כ- 250 תלמידי תיכון, נציגי שכבות כיתה י' מכלל התיכונים בעיר, השתתפו בשבוע האחרון בסמינר בן יומיים שעסק בנושא סובלנות,…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות