ההבדל בין בריחת שתן אצל ילדים לבריחת שתן במבוגרים

10 0

בריחת שתן משותפת לכל הגילאים אך נגרמת בגלל סיבות שונות. במאמר הבא נסביר מה מאפיין אותה, מהן דרכי האבחון ומה אפשר לעשות

בריחת שתן היא תופעה בעלת מאפיינים מובהקים שלא קשורים לגיל. למרות שהיא שכיחה יותר אצל מבוגרים מאשר ילדים, מדובר תמיד בדרגה מסוימת של אובדן שליטה על שלפוחית השתן. אובדן היכולת לשלוט בשלפוחית השתן גורם לדליפה בלתי רצונית של שתן במצבים שונים ולפגיעה מהותית באיכות החיים.

לצד המאפיינים המשותפים, יש גם הבדלים מסוימים בין בריחת שתן אצל ילדים ובריחת שתן במבוגרים. היכרות עם ההבדלים האלו חשובה עבור מי שרוצה להתמודד עם התופעה ויכולה לסייע לבחירת הטיפול המתאים. כמו כן, את ההבדלים ניתן לחלק לקטגוריות שונות של סיבות, אבחון ושיטות טיפול.

הבדלים בסיבות: היחלשות השרירים לעומת מומים אנטומיים

השכיחות של בריחת שתן עולה עם הגיל בגלל היחלשות של רקמות תומכות, שרירים ורקמת חיבור. סיבות כאלה לא רלוונטיות לילדים אך הן מאפיינות גברים ונשים מעל גיל 55. בתוך כך, נשים בגיל המעבר והלאה סובלות מבריחת שתן בגלל נזק לרקמות ולעצבים ברצפת האגן בעקבות לידות מרובות, בשל חדילת הווסת ובגלל היחלשות טבעית של שרירי רצפת האגן. מנגד, הסיבות הייחודיות לבריחת שתן אצל גברים מבוגרים הן הגדלה שפירה או ממארת של בלוטת הערמונית וניתוח עקב סרטן הערמונית.

לשם השוואה, הגורמים השכיחים לבריחת שתן אצל ילדים הם זיהום בדרכי השתן, מומים אנטומיים בדרכי השתן, סוכרת ופעילות יתר של השלפוחית. סיבות נוספות שקיימות גם אצל מבוגרים אך מסכנות בעיקר ילדים הן צריכת קפאין משוקולד ומשקאות ממותקים, אלרגיה, חרדה, קיבולת קטנה של שלפוחית השתן, עצירות וליקויים מבניים בשלפוחית או בשופכה.

הבדלים באבחון ובטיפול: תרופות וניתוח לעומת שינוי הרגלים

האבחון של בריחת שתן אצל מבוגרים מתבצע לאחר שיחה עם רופא וסיווג של הבעיה. בעקבות השיחה אפשר להפנות את הסובלים מבריחת שתן לבדיקה פיזית, דגימת שתן, בדיקת שתן שיורית או ציסטוסקופיה. לעומת זאת, אצל ילדים הדגש הוא על אבחנה מבדלת של רופא מומחה וקביעה האם הקושי נובע מפתולוגיה או מההיבט התחושתי-רגשי-התנהגותי.

בנוסף, אצל מבוגרים יש נטייה לשלב טיפול תרופתי בהתמודדות עם בריחת שתן ובמקרים קיצוניים להמליץ על ניתוח פולשני, בעוד בקרב ילדים השאיפה היא לבסס את הטיפול על שינוי הרגלים והתנהגות. במקביל, ייתכן ורופאים ימליצו על מוצרי ספיגה למבוגרים ולילדים ועל הפחתת כמות השתייה או ביצוע פעילות גופנית לחיזוק שרירי רצפת האגן.

לסיכום, בריחת שתן קיימת אצל מבוגרים וילדים ויש לה תסמינים זהים אך סיבות וגורמים שונים. זיהוי מוקדם של התופעה יכול לסייע בהתמודדות ולאפשר קביעת תכנית טיפולים מסודרת, על רקע שינוי הרגלים או צריכת תרופות ואפילו ניתוחים.

Related Post

איך להפוך קושי ליתרון?

Posted by - 24 באוקטובר 2019 0
התמודדות עם קשיים מהווה מחסום להצלחה בתחומי החיים השונים: קריירה, זוגיות, בריאות, חברים, מצב כלכלי, מימוש עצמיֿ ועוד… אז איך…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות