"אפשר לשנות את המציאות בעזרת הכתיבה"

4 0

הסופרת זוהר אביב, שהחלה את קריירת הכתיבה שלה לפני יותר משלושה עשורים, ממשיכה להוציא את ספרי הילדים והנוער המוכרים והאהובים בימים אלה. כעת, היא מוציאה גם ספר למבוגרים, ומקווה שלמרות המסכים הדיגיטליים הסובבים אותנו, תרבות הקריאה והספרות תמשיך להשפיע ותהיה חלק בלתי נפרד מחיינו.

את קריירת הכתיבה שלה, החלה הסופרת זוהר אביב אי אז לפני שלושה עשורים. ככתבת צעירה בעיתוני הילדים והנוער 'ראש אחד' ו'כולנו', היא סחפה אחריה אלפי קוראים צעירים ונלהבים ובנוסף, גם את חברות ההוצאה לאור שהציעו לה להתחיל להעלות את התוכן שייצרה גם לספרי קריאה. מאז, היא הספיקה להוציא למעלה משישים ספרים, רובם לילדים, כשסדרות הספרים שלה 'חבורת כוח המוח', 'כוח הלב', 'יד הפלא' ו – 'מסע מצמרר', הפכו לתופעה ייחודית בספרות העברית. גם היום, כאשר מסכי הסמארטפון והאייפד נוגסים בחלק ניכר מתרבות הפנאי של הילדים, ספריה נשארו פופולאריים ביותר, והיא עדיין מקבלת פניות רבות מצד קוראיה להמשיך ולהוציא ספרי המשך בסדרות המיתולוגיות.

"בתור ילדה באודים, עם הורים שעבדו המון, הייתי מבלה הרבה מהזמן בספריה" מספרת זוהר אודות שורשי אהבתה לספרות ולכתיבה, "שם נוצר החלום והתפתח הדמיון. חלמתי אז להיות פייה שנוגעת בהרבה ילדים ועושה להם טוב. רציתי לעופף בין הילדים עם מטה קסמים ולהסב להם אושר. כשגדלתי, הבנתי שמטה הקסמים הוא למעשה הכתיבה ושזו הדרך עבורי להגשים את החלומות האלה".

IMG_1534392840015

באיזה שלב בחייך הגיעה אלייך התובנה הזאת?

"באופן מפתיע, זה קרה במהלך תקופת הלידות של ילדיי. עד אז למדתי תיאטרון וספרות באוניברסיטה ולימדתי דרמה בבתי ספר בנתניה. אחרי הלידות, הייתי בחופשה בבית והרגשתי לא מועילה. לכן החלטתי להתחיל לכתוב בצורה יותר רצינית. זה התחיל בעיתוני הילדים והנוער עם סיפורים קצרים, ולאחר מכן כשהגיעה ההצעה מהוצאת הספרים, הגיע השלב שבו כתבתי את הספרים שהפכו במרוצת השנים לראשונים בסדרת 'חבורת כוח המוח'. שמחתי מאוד על ההזדמנות שניתנה לי לכתוב ספרים לילדים, ומאז נוספו לסדרת הספרים הזו סדרות נוספות".

מהי הייחודיות שבספרי הילדים שאת מוציאה?

"לכל אחת מהסדרות יש קונספט שונה. ב'חבורת כוח המוח' מדובר בחבורת ילדים שפותרת את הבעיות שבהן הם נתקלים בבית הספר בעזרת חשיבה ולא בכוח. בכל פעם יש להם אתגר חדש שמולו הם ניצבים. בסדרת הספרים 'כוח הלב', שנכתבה בהשראת ילד שאותו אהבתי בבית ספר היסודי ושהתביישתי להתוודות בפניו, אני עוסקת בענייני אהבה בין ילדים. יש את הסדרה 'יד הפלא', שבה אני כותבת על קבלת השונה, ויש גם את סדרת 'מסע מצמרר' שמאופיינת יותר בסיפורי פנטזיה, שדרכם אני מעבירה את המסר. המשותף לכל הסדרות הוא, שבכולן אני מעבירה מסרים חינוכיים וערכים לילדים, וכל זאת תוך כדי עלילה מעניינת שבה עוסקים הספרים".

כתבת המון ספרים ובקצב גבוה. מאיפה מגיעים הרעיונות לכתיבה?

"בכל מה שקשור לספרי הילדים, הרבה פעמים הרעיונות מגיעים מהקוראים הצעירים. לאחר שהתחלתי לכתוב ספרים, קיבלתי מכתבים מילדים שרצו להציע לי רעיונות לספרים נוספים ואף להשתתף בספרים כדמויות בעלילה. ואכן, הפניות הרבות והסיפורים ששמעתי מאותם ילדים סיפקו המון רעיונות. נוצר מנהג אצלי במהלך השנים, שאני כותבת הקדשה בספר לילדים שהעניקו לי את ההשראה לכתוב אותו".

איזה דוגמאות למשל יש לך?

"כתבתי למשל את אחד הספרים על ילדה עם צליאק שפנתה אליי. ספר נוסף עסק בילד עיוור, ואחר עסק בילד כבד שמיעה. ספר נוסף עסק בילד שפנה אליי והיה קטוע רגל. רעיונות נוספים הגיעו מילדים עם כל מיני בעיות חברתיות או בעיות במשפחה. כל ילד שנכנס אליי לספרים, הוא ילד שאיתו יש לי קשר מדהים. הם מלמדים אותי המון. כשהתחלתי לכתוב את סדרת הספרים 'יד הפלא', קיבלתי פנייה מילד עם אוטיזם שרצה לספר לי על כך שהוא ילד מיוחד. הוא סיפר לי הרבה מאוד על החיים שלו ועזר לי לכתוב ספר בנושא, שעסק בילד אוטיסט. בעזרת הספר הזה ילדים יכולים למעשה להבין מהו אוטיזם וללמוד איך לקבל ילד אוטיסט בחברה עם השוני שלו. לאחר כתיבת הספר, המורה של אותו ילד הקריא אותו בכיתה שלו, וזה עזר לו להתקבל חברתית בצורה טובה יותר. ראיתי שהכתיבה מועילה גם לילדים שעליהם אני כותבת וגם לכלל החברה, שמקבלת את המסרים והערכים שאני מעבירה".

זאת הרגשה נהדרת להשפיע בצורה הזאת?

"כשקיימת איזו שהיא מצוקה אני תמיד חושבת שאפשר לעשות משהו טוב דרך הכתיבה. אתה יכול לשנות את המציאות ואת העולם בעזרת הכתיבה ויש לזה הרבה כוח והשפעה כשהמסרים עוברים בצורה טובה".

לאחרונה הוצאת ספר גם למבוגרים. איך הגיעה ההחלטה לפנות לקהל אחר?

"הייתי צריכה כנראה אומץ בשביל זה, ואחרי הרבה שנים של כתיבת ספרי ילדים הרגשתי שזה הזמן. הספר נקרא 'זוגות וסודות' והוא מכיל 36 סיפורים קצרים שקשורים בזוגיות. האמת היא שהדרישה לספר הזה הגיעה מילדים, שסיפרו לי הרבה על הפרידה של ההורים שלהם ועד כמה זה קשה עבורם. לכן רציתי לכתוב משהו גם למבוגרים שקשור בזוגיות. באופן כללי, מרבית הסיפורים בספר הם כאלה שאגרתי לאורך השנים מסיפורים של גברים, נשים, רווקים ונשואים, והם בעלי אופי הומוריסטי. בחלק השני של הספר יש גם סיפור שנכתב בהשראת זוג חברים שעבר פרידה קשה. המסר למבוגרים בסיפור הזה מדבר יותר על הסבל שחווים הילדים בכל הקשור לפרידות, ורציתי לכתוב משהו שאולי יעזור לזוגות לנסות ולהתאמץ ולא לוותר על הזוגיות שלהם".

אם נחזור לספרי הילדים, עד כמה לדעתך נפגעת תרבות הקריאה בעידן הדיגיטלי?

"עם כל המסכים מסביב, אנשים קוראים פחות. למרות זאת, אני מקווה שהורים עדיין זוכרים עד כמה הספרים והקריאה עוזרים לפתח את הילדים. הם מפתחים את הסבלנות, את הדמיון ואת אוצר המילים. היום בעידן שבו הרבה מהשיחות מתנהלות בוואטסאפ ובמקום להגיד דברים במילים מביעים את הרעיונות באימוג'י, היכולת להביע את עצמינו קטנה. אני מעבירה סדנאות כתיבה ודרמה לילדים, ושם אני רואה עד כמה קריאה וכתיבה עושה להם טוב. עד כמה הפעילות הזאת מגבירה את היצירתיות. בקריאה ובכתיבה יש משהו משחרר ואני מקווה שלמרות הסחות הדעת שמסביב, עדיין יהיה מקום לפעילויות האלה".

Related Post

עינת שרוף וננסי ברנדס משיקים מופע מוזיקלי חדש, מה עשתה אביבית בר זוהר ברחוב קראוזה וגם – המשכן החדש של מוסד הקינוחים הוותיק בעיר

Posted by - 3 בנובמבר 2022 0
1. במסגרת אירועי חודש הנערה הבינלאומי, ויצו קיימה כנס בנושא דימוי גוף חיובי בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל ובהשתתפות פאנל…

מנסים לחזור לשוק העבודה ?

Posted by - 29 ביוני 2021 0
הטעויות הנפוצות שכדאי לכם להימנע מהן בתהליך חיפוש עבודה גם אם התקופה הנוכחית קשה במיוחד, השתדלו להימנע מטעויות כמו לשלוח…

אקנה תוצרת קורונה

Posted by - 30 באוגוסט 2020 0
נראה שאנו הולכים לבלות עם מסכות הפנים עוד הרבה מאוד זמן וההנחיות הם נכון לעכשיו כי כל  היוצא מפתח ביתו…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות