מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

מינימליזם יפני

תחת עננת הקורונה,  בקיץ  יונף הלפיד האולימפי ויאיר את שמי טוקיו. הזדמנות לעשות כבוד לאדריכלות ולעיצוב היפנים הנשענים על המינימליזם

מאת ברק גולן

הם מאמינים שלכל חפץ יש משמעות ורוח. הגישה הגורסת שלכל חפץ יש מטרה עד השלב בו הוא מפסיק למלא את הפונקציה שלו, גורמת לבתים להישאר נטולי טרנדים או סגנונות.

יפן הפכה ליעד מסקרן עבור התייר המערבי. אלה שביקרו בה חוזרים מוקסמים – היא שונה מכל מה שאנחנו מכירים. תחת עננת הקורונה המרחפת בשמי המזרח, ביולי הקרוב יופנה הזרקור הבינלאומי לטוקיו. הזדמנות נפלאה לסקר את העיצוב היפני, הניחן באסתטיקה ומינימליזם מרהיבים.

סטודיו קרמיקה קרדיט יחצ

בוריס סולטנוב, מרצה בכיר בבהס ללימודי עיצוב פנים של ברברה ברזין ומדריך קבוצות של מעצבי פנים  ליפן, במסגרת תכנית הכשרות חו"ל בביה"ס, מסביר כי האדריכלות והעיצוב היפנים מבוססים על הטבע והחיים עצמם.

"מראשית ההיסטוריה ראו היפנים בטבע מקור השראה לא ברמה הפשטנית ובשימוש בחומרים טבעיים כמו ברבות מהתרבויות אלא ברמה העמוקה והפילוסופית", קובע בוריס סולטנוב ומוסיף: "היפנים רואים בטבע אלמנט חי, ראשוני ואורגני- מקור השראה לשאלה כיצד  ראוי שהאדם יחיה את חייו. כך, למשל, אחד העקרונות הבולטים בתרבות היפנית הוא ה-Fukinsei, עקרון הדוגל בא-סימטריה ובחוסר חזרתיות על אלמנטים ודברים. ה- Fukinsei שומר על איזון בקומפוזיציה על פי עקרונות מהטבע, שם אין סימטריה כלל".

הוואבי-סאבי, השקפת עולם שמקורה מהבודהיזם ודוגלת בקבלת הארעיות וחוסר השלמות, גם היא מהמרכזיות והחשובות ביפן: "אידיאל היופי, כפי שהיפנים רואים זאת, נעוץ דווקא באלמנטים ארעיים, חסרים, שאינם מושלמים- A perfect imperfection- קבלה בכך שהפגמים הם חלק אינטגרלי מהחיים", מסביר סולטנוב.

"זוהי תפיסת עולם שמאדירה את היופי והחן בהזדקנות האדם והחומר: הבשלות וסימני הזמן הם אנושיים ומרגשים מעצם היותם. בראייתם של היפנים, הקומפוזיציה הא-סימטרית היא המפתח להגיע לאיזון מושלם. ככלל, כשאנחנו בוחנים את מוצרי המותגים היפנים המובילים, רואים בבירור כיצד הם נמנעים מדקורציה מוגזמת ועד כמה הם אינם מנסים להרשים. נהפוך הוא- הפריטים צנועים ומתמקדים בפונקציה וזה בדיוק מה שהופך אותם למושלמים".

היפנים פיתחו מערכת קונסטרוקטיבית של עמודים שאפשרו לחזית שלמה להיפתח באופן מוחלט כלפי הטבע והגבולות בין שני האיורים מטושטשים כמעט לחלוטין. זוהי הסיבה בגללה האסתטיקה של הגן היפני היא כה מודגשת. הגינון הוא חלק בלתי נפרד ממסורת העיצוב והאדריכלות- הוא חלק אינטגרלי מהבית בין אם בצורת פטיו או גן גדול. החל מסוף המטה ה-19, משנפתחה יפן לעולם המערבי, החלו להגיע גדולי

החללים בבית היפני המסורתי דווקא מוגדרים. החלל המרכזי משמש במקביל לאירוח, לשינה, כחלל האולטימטיבי להרגעות, לכתיבה, יצירה והתבוננות בגן. "זהו רעיון המושפע ממסורת הזן: עקרונות של צניעות, מינימליזם ובעובדה שלא לכל דבר צריך להקציב מקום", מסביר סולטנוב.

קרדיט יפרח בן צבי – הצלם שי אפגין

בעיצוב היפני המודרני השפעת תרבות המערב ניכרת בהרבה ועם זאת גם היא מאופיינת באותה צניעות וקומפקטיות של האדריכלות המסורתית. "החללים קטנים, צפופים, מוגדרים וצנועים. היפנים לא צריכים יותר מזה", מסביר סולטנוב. "הם מאמינים שלכל חפץ יש משמעות ורוח, כך שרה-ארגון בבית  מלווה בטקס של ממש במהלכו הם מודים לחפץ אותו הם עומדים למסור או להשליך על התקופה במהלכה שירת אותם. הגישה, הגורסת שלכל חפץ יש מטרה עד השלב בו הוא מפסיק למלא את הפונקציה שלו, גורמת לבתים להישאר מאוד מינימליסטים, נטולי טרנדים או סגנונות. ההתמקדות היא במהות החיים".

לדברי שרית גולדשטיין, מנהלת שיווק בגולדשטיין גלרי טפט "העיצוב ה- Japandi המבוסס על המינימליזם היפני לגולמיות הסקנדינבית. הסגנון דוגל במציאת היופי בשילובים פשוטים באופן שאינו מעמיס על החלל ונותן לכל פריט ואלמנט מקום של כבוד". 

עוד מסבירה גולדשטיין  כי "המנימליזם היפני בשילוב הפשטות הסקנדינבית מייצרים יחד חללים שקטים, מסודרים ומתוחכמים. מרבית החומרים בעיצוב זה הם טבעיים כמו עץ ובמבוק ובגימורים שאינם מעובדים. הפאטרנים הבולטים בטקסטיל ובחיפויי הקיר בסגנון זה מגיעים מעולמות הצומח והחי בצורניות הדוגלת בפשטות וראשוניות".

תמונה ראשית– רשת סטודיו קרמיקה. צילום יח"צ

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *