מסייעים לעסקים הקטנים המטרה: רישיון עסק תוך 60 יום

7 0

*איגוד מנהלי רישוי העסקים ברשויות המקומיות, בראשותו של נפתלי קאיקוב, המכהן כמנהל אגף רישוי עסקים בעיריית נתניה, בשיתוף פורום ה – 15 ומרכז השלטון המקומי – מקדמים יוזמה חסרת תקדים שנועדה לסייע לעסקים הקטנים בנתניה ובארץ בכלל * העובדות: 99% מהעסקים בישראל נפתחים ללא רישיון עסק וכ – 30% מכלל עשרות אלפי העסקים טעוני הרישוי פועלים ללא רישיון עסק

*המטרה: לערוך מהפיכה בכל רמות הרישוי, לאגם משאבים, לקצר תהליכים, לנתק חלקית את תחום התכנון והבנייה מרישוי עסקים ולאפשר רישיון עסק לצמיתות * המהפיכה בדרך.

במסגרת מדיניות פורום ה – 15 של הרשויות המקומיות ומרכז השלטון המקומי להקלה ולסיוע לעסקים הקטנים –  מקודמת בימים אלה רפורמה מהפכנית, שנועדה לשנות את הרגולציה הקיימת כיום, העוסקת במתן רישיון עסק וחידוש תכוף של רישיון העסק לרגולציה של מתן רישיון עסק לצמיתות  והתמקדות בבקרה ופיקוח על הפעלת עסק בהתאם לתנאי הרישיון.

במסגרת זו מוצע שינוי גם ברמה הארגונית, תוך הקמת גוף חדש בכפוף לרשויות המקומיות, אשר ירכז בתוכו את כל גורמי הרישוי השונים, לרבות נציג משרד הבריאות, נציג כיבוי אש וכדומה וינהל, באיגום משאבים ובניהול אפקטיבי ומהיר, את תהליך הוצאת הרישיון.

יצויין כי במדינה כ – 120,000 עסקים טעוני רישוי, כאשר כ – 36,000 עסקים מתוכם (כ – 30%) פועלים ללא רישיון עסק. כמו כן – במצב הקיים, הלו"ז הממוצע להוצאת רישיון עסק עומד על כ- 12 חודשים, כאשר השאיפה היא שבמתכונת המוצעת, יהיה ניתן לקבל רישיון עסק בתוך כ – 60 יום ובתוך כך – להקל על היזמים ובעלי העסקים הקטנים העומדים בפני קשיים לא פשוטים בהקמה ובהפעלת העסק לאורך שנים.

 

יש לציין כי החוק והצו הנוגע לרישוי עסקים אינם מאפשרים כיום עמידה בלוחות זמנים סבירים ולמעשה מביאים את מי שמבקש לפתוח עסק בארץ, לעבור על החוק.

רישוי עסקים קובע כידוע כי אדם אינו רשאי לפתוח עסק ללא רישיון אולם למעשה זו גזירה שאין היזם יכול לעמוד בה משום שהוא לא יכול להמתין שנה לפתיחת העסק וכך נוצר מצב שבו בעלי עסקים בכל הארץ פותחים את העסק ללא רישיון. יצוין כי רוב העסקים אשר אינם מחזיקים ברישיון הם דווקא עסקים בתחום המזון, שהיעדר הפיקוח בהם פוגע למעשה בבריאות הציבור.

כמו כן גורר אחריו הלו"ז הארוך, כתבי אישום כנגד הבעלים אשר נאלצים להגיע לבתי משפט בגין תביעות על ניהול עסק ללא רישיון. זאת ועוד –  בעלי העסקים נדרשים להעסיק יועצים פרטיים לקידום הליכי הרישוי ולעמוד בתנאי רישוי שלא פעם אינם רלבנטיים לסוג העסק. גם הרשויות המקומיות יוצאות נפסדות מן התהליך, שכן הן נדרשות להשקיע משאבים רבים בעסקים הפועלים ללא רישיון עסק כמו פיקוח עירוני להגשת כתבי אישום, יועצים משפטיים להגשת התביעות בבתי המשפט ועוד.

 

יודגש כי במקביל קידמה הכנסת ואף אישרה בקריאה ראשונה חוק רישוי דיפרנציאלי בנושא, (שפוצל מחוק ההסדרים) אשר אינו תואם את ההצעה הנוכחית ולנוכח ההסתייגויות שהועלו בנושא –  הנחה מנכ"ל משרד הפנים בינואר 2018 על הקמת צוות עבודה לבחינת הרפורמה המוצעת.

הרפורמה הוצגה בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת בראשותו של חה"כ יואב קיש , אשר – כך נמסר – גילה עניין רב בהצעה וזאת לאור תמיכת השלטון המקומי והארגונים הכלכליים. בשלטון המקומי מאמינים כי המלצותיהם יוכנסו לחוק הרישוי בקריאה שנייה ושלישית.

 

יש לציין כי ליוזמה שותפים מנכ"ל איגוד רישוי עסקים בארץ, מר יגאל ספרונוב, יחד עם עיריית תל אביב יפו  ויו"ר פורום ה- 15 וכן הגב' איילת וסרמן, מנהלת אגף רישוי עסקים תל אביב יפו ויו"ר המרכז לשלטון מקומי, מר חיים ביבס. כמו כן שותפים ליוזמה איגוד המסעדות והברים, התאחדות בתי המלון, איגוד התעשיינים, לשכת המסחר, איגוד אולמי השמחה ועוד.

 

Related Post

יפה פה

Posted by - 5 ביולי 2022 0
האגודה לתרבות הדיור, בראשות מנכ"ל האת"ד מר ראובן צדוק מתכננת ומבצעת בימים אלה פרויקט נרחב של שיקום בניינים בשכונת נאות…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות