הקלה לאמהות יחידניות: אושרה בקריאה שנייה ושלישית הוספת מאות ש"ח בחודש לאמהות יחידניות

4 0

יוזמת הצעת החוק, ח"כ בן ארי: "עדיין לא נמצא מענה לפגיעה במענק העבודה של 5,000 נשים, נחזור לשולחן הדיונים לאחר הבחירות".

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק של ח"כ מירב בן ארי, שתאריך בשנתיים הוראת שעה להפחתת קיזוז בקצבאותיהן של אימהות יחידניות.

החל משנת 2003 קוזזו קצבאות המזונות והבטחת ההכנסה של הורים עצמאיים, רובם המכריע אימהות חד הוריות, באחוזים גבוהים ביחס להכנסתם ועד כדי 60% מהקצבה. הוראת שעה מ-2017 הפחיתה את משמעותית את הקיזוז לעד 25% בלבד, במטרה למנוע פגיעה בהכנסותיהן של האימהות ולעודד אותן לצאת לעבוד ולהתפרנס.

ממחקר שערך הביטוח הלאומי בקרב 45,000 נשים הנכללות בהגדרות הוראת השעה, עולה כי בעקבות השינוי עלתה הכנסתן במאות שקלים בחודש. הוראת השעה המקורית פגה בסוך חודש דצמבר ולאור הנתונים החיוביים, ביקשה ח"כ מירב בן ארי להאריך אותה בשנתיים נוספות.

עם זאת סיפרה לעיתון השבוע בנתניה חה"כ בן ארי, כי קיבלה פניות ממאות נשים שאמרו שבעקבות הירידה בקיזוז החודשי, נפגעה זכאותן למענק עבודה שנתי.

נתוני רשות המסים שהוצגו בדיון אישרו את הטענה: בשנת 2017 הוגשו 67 אלף בקשות של אימהות חד הוריות למענק עבודה. מתוך 8,000 הבקשות שנשללו, 3,760 נשללו עקב ניכוי כספי הביטוח הלאומי ששולמו לנשים בקצבאות מזונות והבטחת הכנסה (נשים שהיו מקבלות מענק לפני הפחתת הקיזוז). בנוסף, מתוך 53 אלף הנשים שנמצאו זכאיות וקיבלו מענק, ל-1,340 הוקטנה הזכאות מאותה סיבה.

Pretty girl planning her day at work.

בהתייחס לנתונים אמר יגאל ימיני, מנהל תחום מנהל פרויקטים ברשות המסים, כי "אני לא מבין למה מקזזים מחוק לחוק. אין דוגמא כזאת בשום מקום. המטרה של מענק העבודה היא לעודד תעסוקה. איך אני מעודד תעסוקה אם אני נותן מכאן ולוקח משם? הקיזוז פוגע באחוזי המיצוי של המענק ובתדמית של רשות המסים".

נתנאל אשרי, רפרנט ביטוח לאומי, רווחה ועלייה באגף התקציבים של משרד האוצר הסביר, כי "למעשה, כל שקל שנגרע מהמענק ניתן לאישה בקצבאות, לכן בפועל אף אישה לא נפגעה". עוד הוסיף כי "הרציונל בקיזוז נסמך על מודלים ומחקרים כלכליים רבים, שמראים שבטווח הארוך מתן של קצבאות בהיקף גדול יותר היה פוגע בנשים עצמן, כי התמריץ שלהן לצאת לעבוד היה נפגע".

ח"כ בן ארי שללה את הטענות במהלך הישיבה. "תראה לי מחקר על ישראל שמראה שזה נכון", קבעה והוסיפה: "ממחקר השוואתי שערכו עבורי במרכז המחקר והמידע של הכנסת עלה שברוב המדינות אין בכלל דבר כזה קיזוז של הבטחת הכנסה. מדובר באחת האוכלוסיות החלשות בישראל, נשים חד הוריות שעובדות קשה, מגדלות את ילדיהן ומחכות כל כך למענק הזה. לא ייתכן שנפגע בהן, גם אם יש לכך עלות תקציבית".

לאחר אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית אמרה חה"כ בן ארי, כי "אני מאשרת את החוק שלא נחזיר את הנשים ל-60% קיזוז, אבל אני לא עושה זאת בלב שלם. נחזור לשולחן הדיונים אחרי הבחירות ונדאג לשנות את החוק, כך שהפגיעה במענק העבודה לנשים תבוטל".

Related Post

שונות יפה

Posted by - 11 בספטמבר 2019 0
פרויקט ייחודי המיושם בנתניה, הוצג בכנס הבינלאומי בנושא אומנה ושונות תרבותית בציריך, שוויץ. הכנס, שהתקיים בשבוע שעבר, עסק בהיבטים השונים…

אין כמו רושם ראשוני!

Posted by - 25 במאי 2021 0
הכותרות זועקות שמחירי הדירות עומדים לעלות בעשרות אחוזים. המוכרים ממנפים את הדירה, רוצים לעשות "קופה" ולהתקדם לדירתם הבאה. האם גם בשוק של "מוכרים" ה HOME STAGINGרלוונטי וכדאי? …

חוזרים לשגרה

Posted by - 26 באפריל 2021 0
משבר הקורונה שינה את כללי המשחק בכל הקשור לאופן העבודה אליו היינו מורגלים מאז ומתמיד. אחרי תקופה ארוכה מידי בזום,…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות