הכישלון לא יתום

5 0

עמותת אור ירוק: מדינת ישראל שילמה כ-4 מיליארד שקלים לנפגעים בתאונות דרכים בעבודה בעשור האחרון; את המחיר הכבד בכישלון במאבק בתאונות דרכים משלמים כולנו.

תאונות העבודה גובות את חייהם של פועלים רבים, אך במקביל תאונות הדרכים הנגרמות בעבודה (בדרך לעבודה, במהלך העבודה ומהעבודה) גובות מחיר יקר עוד יותר מהמשק הישראלי – זאת נוסף על הצער באובדן חיי אדם.

על פי נתונים שהגיעו לידי "עמותת אור ירוק", ואשר מבוססים על נתוני הלמ"ס, מדינת ישראל (באמצעות הביטוח הלאומי) שילמה סכום עתק של כ-3.7 מיליארד שקלים בעשור האחרון (2008-2017) לנפגעי תאונות דרכים בעבודה (נתוני 2017 אינם סופיים, ועל פי ממוצע נתוני כל שנה בעשור האחרון עשויים להגיע לכ-4 מיליארד שקלים ב.ג).

בחישוב שנתי ממוצע מדובר בסכום של כ-400 מיליון שקלים, שהמשק הישראלי מפסיד בכל שנה רק בתאונות דרכים בעבודה, וזאת בשל הכישלון במאבק בתאונות הדרכים.

מחיר יקר

מניתוח הנתונים עולה, כי בשנת 2016 שילם הביטוח הלאומי כ-323 מיליון שקלים לנפגעי תאונות הדרכים בעבודה. פילוח הנתונים חושף כי 131 מיליון שקלים שולמו עבור דמי הפגיעה ואילו 186 מיליון שקלים (מעל למחצית מהסכום) שולמו עבור קצבת הנכות. כ-5.7 מיליון שקלים נוספים שולמו למשפחות ההרוגים (קצבת תלויים).

ניתוח הנתונים החלקי של שנת 2017 מראה, כי הביטוח הלאומי שילם כ-120 מיליון שקלים לנפגעי תאונות הדרכים בעבודה. על פי פילוח הנתונים, כ-98 מיליון שקלים שולמו עבור דמי הפגיעה ואילו כ-20 מיליון שקלים שולמו עבור קצבת נכות. מעל מיליון שקלים נוספים שולמו למשפחות ההרוגים (קצבת תלויים).

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר בתגובה לעיתון השבוע בנתניה, כי "תאונות הדרכים הן רעה חולה של החברה הישראלית ושל המשק הישראלי. בכל שנה מאות בני אדם נהרגים בתאונות דרכים, ונוסף לצער הגדול של המשפחות השכולות".

כיצד הדבר מתבטא מבחינה כלכלית ומה ניתן לעשות?

"עובדתית, הכלכלה שלנו משלמת מחיר כבד ובעלות של מאות מיליוני שקלים. אם היו משקיעים בצמצום תאונות דרכים, ניתן היה לחסוך כספים רבים ולהעבירם לטובת שיפור התחבורה הציבורית, תוספת של ניידות, שוטרים או לטובת האוכלוסיות החלשות בחברה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך, לטעמנו, להגביר את המודעות בקרב חברות וארגונים לחשיבות העלאת המודעות לבטיחות בדרכים בקרב העובדים. ההשקעה בצמצום תאונות הדרכים היא השקעה כדאית למדינה, כי היא תחסוך סבל וצער ממשפחות רבות וגם תחסוך למדינה כסף רב".

כיצד ניתן לרתום חברות וארגונים גדולים להעמדת נושא הבטיחות בדרכים בראש סדר העדיפויות?

"אציין, שארגונים רבים החליטו להעמיד את נושא הבטיחות בדרכים בראש סדר העדיפויות ובחרו להגביר את המודעות ואת הידע של העובדים שלהם בנושא. על ידי כך להגביר את בטיחותם של העובדים וגם לחסוך כסף רב לארגון. במהלך שנת 2018 העבירו מומחים מטעם עמותת אור ירוק הרצאות בארגונים רבים בכל רחבי הארץ: באזור הדרום והשפלה הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: בקריית מלאכי, בבאר שבע, בראשון לציון, בגבעת ברנר ובקיבוץ סעד. באזור המרכז הרצו והדריכו בין השאר בארגונים בתל אביב-יפו, ברמת גן, בחולון ובבני ברק. באזור ירושלים הרצו והדריכו בין השאר בארגונים בירושלים ובאייר-פורט סיטי. באזור הצפון הרצו והדריכו בין השאר בארגונים: בחיפה ובנשר. באזור השרון הרצו והדריכו בין השאר בארגונים בכפר סבא, ברעננה, בהרצליה, בפתח תקווה, בנתניה וביקום".

Two men reporting a car crash for the insurance claim

יותר מודעות

נייר עמדה שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף, כי עד 40% ממקרי המוות במהלך העבודה קשורים לתאונות דרכים. נייר העמדה של המועצה מעודד ארגונים וחברות להגביר את המודעות לבטיחות בדרכים בעבודה בקרב העובדים, באמצעות אימוץ ניהול הבטיחות בציי הרכב ומציג לראיה ארגונים שהצליחו לצמצם משמעותית את תאונות הדרכים. כפועל יוצא, גם את העלות הכלכלית לארגון. "יוניליבר" פולין הצליחה לצמצם את העלות הכלכלית של היעדרות מהעבודה עקב תאונות דרכים מסכום של 19 מיליון אירו בשנת 2011 לסכום של שמונה מיליון בשנת 2013.

חברת איירון מאונטן (IRON MOUNTAIN) רשמה ירידה של 60% בעלות נזק עצמי וצד ג' – כאשר החברה רשמה ירידה של 74% במספר אירועי הבטיחות. החברה הצליחה לחסוך עלויות רבות בביטוח ובכך גם להוזיל את הפרמיה. חברה העוסקת בייצור, אספקה והפצה של חשמל באירלנד, צמצמה את מספר תאונות הדרכים מ-291 ל-121 בין השנים 2003-2013. עלות תאונות הדרכים ירדה ממיליון ליש"ט  ל-650 אלף ליש"ט וכך גם עלות הביטוח ירדה בשיעור של 75%.

Related Post

"לכל תרבות נכסים משלה"

Posted by - 18 ביולי 2018 0
השבוע התארחו בנתניה פסיכולוגים חינוכיים מכל הארץ המפעילים את התכנית "דרך חדשה", תכנית לאומית בין משרדית לקידום שילוב יוצאי אתיופיה.…

חייו של חייב

Posted by - 11 בנובמבר 2020 0
עשרות טלפונים מידי יום, מכתבי התראה ואזהרה שלא מפסיקים להגיע בדואר ותיקי הוצאה לפועל שנפתחים אחד אחרי השני בהם עיקולים…

"אמישראגז" משיקה מתחם טעינה ציבורי לרכבים חשמליים באזור תעשייה פולג בשילוב עמדות לטעינה אולטרה-מהירה בקצב של 240 קילוואט

Posted by - 6 בדצמבר 2023 0
חברת "אמישראגז" מרחיבה את פעילותה בתחום טעינת רכבים חשמליים. כחלק מהמעבר להפוך לקבוצת אנרגיה, מתרחבת החברה ומשיקה עמדת טעינה נוספת…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות