מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

אימון ילדים – חלק 1

ספורט-טור אסף

המודעות הכללית לחדרי כושר בשנים האחרונות עולה ,התפתחות עולם השיווק  והפרסום תרמו גם הם באופן משמעותי לעניין, הדבר  ניכר גם בקרב ילדים ובני נוער. הפרק המקצועי שעליו אני הולך לדבר הפעם יתמקד בטווח של בני ה13-18.

התפתחות כוח השרירים בקרב ילדים קשורה למספר גורמים עיקריים: מידות גוף ,גיל, אזורי הגוף של הגדילה ודרגת הפעילות הגופנית. בהתחלה , האקדמיה האמריקאית לילדים והחברה האורתופדית  לרפואת ספורט, המליצו כי עד לקבלת מידע על דרגת הבטיחות באימוני הרמת משקולות ופיתוח גוף, רצוי שילדים ידחו זאת עד אשר יגיעו לגיל 18.אך מחקרים רבים שבוצעו בנושא הוכיחו כי  רצוי להתאמן גם לפני גיל 18  בתנאי שניצמד ל 5 השלבים של "טאנר" (TANNER):

השלבים מציינים בעצם 5 שלבים בהתפתחות הפיזיולוגית של בני אדם בתקופת הילדות וההתבגרות. השלבים בעצם מגדירים מדדים פיזיולוגיים של התפתחות המתבססים על מאפיינים מיניים עיקריים ומשניים, כגון גודל השדיים, אורך הפין והתפתחות שיער הערווה,  ל"טאנר", יש תיאורים מפורטים על מידות, נפחים ואורכים . כאשר השלב החמישי הינו השלב  בו מגיעה ההתפתחות מכל היבטיה לשלב הסופי.. מחקרים מראים כי אימון משקולות בקרב ילדים ביחס לשיעור הפציעות נמוך בהשוואה לתחומי ספורט אחרים. הסבר זה נתמך ב-3 עובדות עיקריות:

1.פעילות רב מפרקית מורכבת הנדרשת בהרמת משקולות מוליכה להדרגתיות בהעמסה כל עוד אין עדיין שליטה בטכניקה  והתנועות ותומכת אף בשיפור היכולת הקואורדינטיבית –עצבית מגיל צעיר.

2.על מנת לשלוט בטכניקה על הילד להשתמש בהתנגדות נמוכה.

3.העמסה והתקדמות בעומס האימון נעשית על פי הוראות של מאמן בעל הכשרה מתאימה..

כמו כן ,על פי המלצות אלו תמך האיגוד הלאומי האמריקאי לכושר גופני בפעילות של הרמת משקולות מתוך הגישה שלימוד טכניקה מורכבת אינו מאפשר העמסת משקלים ומתוך הכרה כי רק מדריך מוכשר לעניין יוכל לאמן ביצועים אלה וכך תפחת רמת הסיכון לפציעות.  מחקרים הראו שאצל ילדים בשלבי התפתחות מתקדמים, אימוני ההתנגדות בהדרכה ובשיטה ראויה יכולים לספק עלייה ניכרת בכוח השריר, בטווחי התנועה של המפרקים ואף לשיפור היכולת הקואורדינטיבית(התאמות תוך/בין שריריות) של המתאמן, אך לא במידות השריר (היפרטרופיה) .רואי לציין שאפילו אימון בתדירות של 2 יחידות אימון בשבוע עשוי להניב שיפור משמעותי בהישגיו של המתאמן, כמו כן חשוב תמיד שאימון הכוח ישולב עם אימון לשיפור הכשרות האירובית (סבולת לב-ריאה), בכל מטרה, בפרט בקרב ילדים העוסקים בספורט הישגי.

 

מיתוסים והשפעות על גדילה:

המחקרים האחרונים אינם מצביעים על השפעה של אימוני כוח על שלבי ההתפתחות ולכן הגובה שנקבע לילדכם הוא הגובה אליו יגיע בסופו של דבר. עם זאת ראוי לציין שמשתנים  כמו שינה ומצבי בריאות ובעיקר תזונה עלולים כן להשפיע. עוד עולה מן המחקרים כי אימונים אלו עשויים להשפיע לחיוב על חוזק השלד  ובהפחתת הסיכוי לפציעות ובאיבוד מסת  העצם.

 

המשך בשבוע הבא…

 

חורף בריא ושבת שלום.

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים