מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

פרג, חלבה, אגוזים – איזה מילוי עדיף באזני המן?

שם הכתב: סיגל פרישמן – מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון Hamantaschen

בעידן שבו דנים השכם וערב על השמנת המבוגרים והילדים וההשלכות הבריאותיות הנגזרות מכך, רצוי להתכונן ולתכנן את ימי החג ו"גזירותיו" הקלוריות באופן נכון

משלוחי מנות

בנושא זה ישנן 2 בעיות מרכזיות- הראשונה, קניית ממתקים ואפיית מיני מאפים לצורך הכנת משלוחי המנות. "השאריות" הנשארות לאחר הכנת המשלוחים- מלווים את בני הבית זמן רב אחרי הפורים וגורמים לאכילה רבה יותר של ממתקים. השנייה, קבלת משלוחי המנות-  בדרך כלל אלה עמוסים בכל טוב, אם נאחסנם בארון או נשאירם באופן גלוי, סביר להניח שנאכל יתר על המידה הרצויה… אז מה עושים?

  • קונים מצרכים להכנת משלוחי המנות בכמות מדויקת ככל האפשר ולא אריזות חסכון
  • מעבירים הלאה/ לעבודה את המנות שקיבלנו
  • מחלקים למנות אישיות ולוקחים מנה אחת ליום

 

אוזני המן הוא המאכל הנפוץ הנאכל בפורים. כמה עובדות תזונתיות על אוזני המן:

  • ממוצע קלורי של אוזן המן אחת על מילוייה השונים- 150-200 קלוריות ליחידה. אפשר לאכול אחת עם כוס שתיה חמה אבל מי שאינו מסוגל לעצור אחרי אחת אולי יעדיף לחלקם במשלוחי מנות לאחר האירוח.
  • הבצק הפריך- הכינו לבד עם כמות חמאה/ מרגרינה מינימלית והחליפו חלק מהקמח בקמח מלא/ קמח כוסמין. החלפה זו לא מפחיתה ערך קלורי או הופכת את המוצר לבריא אך בהחלט עדיף על קניית אוזני המן מוכנים, בכל מקרה כדאי להגביל את צריכתו.
  • המילויים הנפוצים:

הפרג: עשיר מאד בסידן, מכיל 1500 מ"ג סידן ל-100 גרם. בכל 100 גרם מסתתרות גם 530 קלוריות.

החלבה: עתירת שומן וסוכר, מכילה גם היא סידן. 500 קלוריות ל-100 גרם, 75 מ"ג סידן.

האגוזים: מומלצים כמפחיתיי סיכון להתפתחות מחלת לב בשל תכולת הויטמין E וחומצות שומן חד בלתי רוויות. 100 גרם אגוזים מכילים כ-650 קלוריות.

התמרים: מכילים הכי פחות קלוריות, כ-290 קלוריות ל-100 גרם. מכילים סיבים תזונתיים המסייעים לפעילות מע' העיכול.

השוקולד: לאחרונה אנו עדים להמלצות לצרוך שוקולד מריר (בלבד) בשל תכולת הפוליפנולים שבו המסייע למניעת תחלואת לב. המילוי באוזן המן אינו מהשוקולד המומלץ בדרך כלל. ב- 100גר' שוקולד מריר ומשובח יש כ-500 קלוריות ולכן לא מומלץ להגזים בצריכתו. (גם בפירות וירקות יש פוליפנולים)

 

יין ישמח לבב אנוש

אלכוהול בכלל ויין אדום בפרט מומלצים בשל תכולת הפוליפנולים שבהם המשמשים כנוגדי חימצון. יחד עם זאת- כמות גבוהה מדי (כמו בכל דבר) עלולה לגרום לעליית טריגליצרידים בדם, כבד שומני, שחמת הכבד ולאחרונה נמצא כי כמות גבוהה מדי מעלה סיכון לסרטן שד אצל נשים. ההמלצה הינה לא לצרוך יותר ממנה אחת ליום לנשים ושתיים ליום לגברים.

 

 

 

 

כמו כן, במשקאות אלכוהוליים יש מס' קלוריות לא מבוטל- להלן רשימה חלקית:

 

½ ליטר בירה-                           180 קלוריות

גביע (150 מ"ל) יין-                   150 קלוריות

גביע (150 מ"ל) שמפניה-         120 קלוריות

כוסית (100 מ"ל) וויסקי-            250 קלוריות

כוסית (100 מ"ל) וודקה-            235 קלוריות

כוסית (100 מ"ל) טקילה-           230 קלוריות

מרגריטה (100 מ"ל)-               200  קלוריות

כוס וודקה רד בול          –          250 קלוריות

כוס וודקה תפוזים-                  250  קלוריות

אייריש קרים, קירסאו, פיז'לינג- 115 קל' ל-100 מ"ל

קוניאק, דרמבוי, גרנד מרינייר, פרנו, קואנטרו, ברנדי, בקרדי, ערק (100 מ"ל) – 280 קל'

 

אז כמעט כמו תמיד בנושאי האוכל-  אכילה מודעת בכמויות מדודות,

ניתן להפיק את התועלת ללא הנזקים. 

 

ושיהיה לנו פורים שמח!

 

 

 

 

 

*    *    *    *    *    *   *    *

בתי החולים בילינסון והשרון הם חלק מ-14 בתי החולים של ה'כללית' בכל רחבי הארץ  (www.rmc.org.il). 'כללית' הינה ארגון הבריאות המוביל בישראל והשני בגודלו בעולם, המשרתת כ-4 מיליון לקוחות (54% מכלל הציבור בישראל) ב-1,300 מרפאות ומאות מכונים הפרוסים ברחבי הארץ. אתר האינטרנט (www.clalit.co.il) ומוקד השירות הטלפוני  2700 *  עומדים  לרשות הציבור 24 שעות ביממה למתן מענה לנושאים בריאותיים ולמידע כללי.

תגובה אחת

  • מאת יובל:

    היי. כתבה מאוד מעשירה. שמתי לב לכך שהדגשת את חשיבות הסידן, ואני מאוד מסכים. כמו כן, אשמח להמליץ על תוסף הסידן האמורפי דנסיטי עבור אלו שזה רלוונטי עבורם.

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


Warning: Parameter 1 to W3_Plugin_TotalCache::ob_callback() expected to be a reference, value given in /home/awapp/public_html/wp-includes/functions.php on line 3408