מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

מצדיעים למורים

לרגל יום המורה, בו מוקירים ומעריכים את עבודתם של אנשי החינוך, יצא השבוע בנתניה לראיין מורות ומורים מצטיינים, הרואים בעבודתם שליחות אמיתית

מאת ברק גולן ויאיר אברהם

לירון ינקו

לירון ינקו, נשואה ואימא לשלוש בנות, מנהלת גן השיטה בנתניה. בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות ותעודת הוראה לחינוך בגיל הרך מסמינר הקיבוצים.

למה בחרת דווקא במקצוע החינוך?

"כשהשתחררתי מהצבא עסקתי בתחום הבנקאות, תוך כדי התחלתי ללמוד לתואר. כשסיימתי את התואר, ידעתי שהבנק הוא לא המקום שלי והייתי בצומת דרכים. לא ידעתי מה מניע אותי, מה מרגש אותי. אמי בדיוק ראתה משרה פנויה לסייעת בגן ילדים והציעה לי להתנסות "כי את אוהבת ילדים, תמיד אהבת". ואכן התחלתי לעבוד בתור סייעת בגן פרטי בנתניה. בהתנסותי בגן למדתי שאהבה לילדים היא אמנם מרכיב מאוד חשוב בעבודת הגננת, אך יש דברים מעבר. היה נראה לי אז שנראות הגן, חינוך לציות ללא מחשבה עצמאית, חינוך למחשבה שבלונית והליכה אחרי העדר, היו הערכים העיקריים בגן ואת זה רציתי לשנות.  המנטרה  "אצלי זה יהיה אחרת" כל הזמן התנגנה בראש שלי ובער בי הרצון לחנך ילדים מתוך הקשבה אמיתית לצרכיהם, למידה מתוך משחק ומתוך העולם האישי של כל ילד, לתת ביטוי אמיתי ואותנטי בגן לכל ילד".

מהו איש חינוך בשבילך?

"גננת בשבילי היא אדם משמעותי בחיי הילד אשר  מלווה אותו בדרך להתפתחותו כאדם שלם ומתווכת לו את העולם תוך כדי למידה משמעותית מתוך משחק, חוויה, התנסות והנאה".

מה התגמול הנוסף בעבודת ההוראה?

"התגמול הוא לראות תהליכים המתרחשים בחיי הילדים, השינוי, הקסם שקורה בכל מהלך השנה בו את מבינה שאת עושה עבודתך נאמנה. השיחות של הילדים, העשייה שלהם, ההנאה הצרופה שלהם מתוך ההתנסויות השונות וכמובן החיבוק בבוקר".

למה צריך את יום המורה?

|כמו שנאמר קודם, בדרך כלל אנשי החינוך אינם בוחרים במשרתם מתוך הרצון לתגמול כספי ולרוב התגמול הכספי אינו משקף את עבודתם. הרבה פעמים אנשי חינוך יעדיפו הערכה אישית ומקצועית. יום המורה הוא הדרך להראות לאנשי החינוך כי הם משמעותיים ומוערכים בעיני התלמידים וההורים".

שיתוף מרגש

"לפני שנה היו בגן בנות מאוד מוכשרות מוזיקלית. בתחילת השנה הן רצו להופיע מול הילדים בריקוד ואני אפשרתי זאת. בזמן חצר, הן תפסו פינה משלהן והחלו בהכנות לקראת המופע. במפגש האחרון הן ביקשו להעלות את המופע לקראת הילדים. בזמן אמת ההופעה לא צלחה, היו חילוקי דעות לגבי התנועות, ההעמדה ואפילו השיר. בפעם השנייה שהבנות ביקשו להופיע מול הילדים, הסכמתי אך בתיווך. יחד הקבוצה החליטה על מוזיקה, הילדים הכינו תכניה בה כתבו את המשתתפים, תפקיד לכל משתתף, העמדה. הילדים המציאו תנועות והכינו תלבושות. בכל יום ביקשו לערוך חזרות למופע ואחרי שבועיים העלו את המופע בהתרגשות. עוד קבוצות ילדים ביקשה להרים מופע באותה המתכונת ואני נעניתי לאתגר. זה היה הפרויקט השנתי שלנו. בסוף השנה העלו הילדים את המופעים בפני ההורים"

מיכל אמיר

מורה בישיבת בני עקיבא. בעלת תואר ראשון במתמטיקה, עברה הסבת אקדמאים להוראה, בעלת תואר שני במינהל עסקים

למה בחרת בחינוך?

"בחרתי בחינוך כי רציתי לעבוד עם אנשים, אבל זו בעצם בחירה יומיומית להמשיך לעסוק בחינוך וזו בחירה שממלאת אותי בחדוות יצירה כל הזמן. הסיפוק והשמחה שיש לי כתוצאה מליווי אנשים בתקופת ההתבגרות, בתקופה שבה הם יוצרים את מי שהם עתידים להיות והידיעה שיש לי חלק בכך הם אלה שגורמים לי בכל יום לבחור מחדש להיות מורה".

מהו איש חינוך בשבילך?

"מורה בשבילי הוא מורה דרך. מבוגר משמעותי ומנהיג לאנשים צעירים במהלך שנים, בהן הם מתמודדים עם בניית הזהות שלהם ועם תחילת יצירת העתיד המקצועי שלהם".

מה התגמול הנוסף בעבודת ההוראה?

"אני מתפרנסת בכבוד והתגמול הנוסף הוא הידיעה שמה שאני עושה משמעותי לעתיד של אנשים. אני מלאת להט להצלחה של התלמידים, אני תמיד מוכנה להתנסות בדברים חדשים ולבחון מחדש הרגלים ישנים, אני מאמינה במה שאני עושה".

למה צריך את יום המורה?

"כדי להביא למודעות הציבור הרחב את עבודת הקודש שהמורים עושים בכל יום ויום".

שיתוף מרגש:

"לפני שנתיים, בטכס סיום יב', עלה אחד מהתלמידים שלי לבמה וביקש מכולם לחכות עוד מספר דקות ואמר שהוא רוצה להוקיר את אחת המורות שאמנם לא מלמדת את כל השכבה, אבל שלקבוצה גדולה של תלמידים היא הייתה מאוד משמעותית ואז קרא לי לעלות לבמה בהפתעה. הם נתנו לי שעון קיר וחרתו עליו: "תודה שהאמנת בנו ועזרת לנו, אוהבים".

ברק שלוש

מורה ומחנך בתיכון תמר אריאל ובאולפנית בר אילן. בעל תואר ראשון בחינוך, בעל תואר ראשון ושני במשפטים, לומד לתואר שני ביישוב סכסוכים ובעל תעודת הסמכה כמגשר וכמאמן אישי.

למה בחרת בחינוך?

"הסיבה הראשונה לכך היא משום שמקצוע החינוך מאפשר יכולת השפעה ועיצוב החברה בצורה מאוד רחבה. בכל שנה עוברים תחת ידי מאות תלמידים. היכולת להשפיע בהיקף רחב כל כך קסמה לי. בנוסף, אני מוצא את המקצוע כמביא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר את תכונותיי האישיות, לרבות התנסחות, עמידה מול קהל, יצירתיות, הומור ואופטימיות".

מהו איש חינוך בעיניך?

"חקלאי. העבודה קשה, אינטנסיבית ודורשת חריצות והשקעה. התנאים משתנים כל הזמן וצריך להתאים את עצמך: יום אחד בהיר ולפתע סופות טורנדו, שניה אחר כך חמסין ושוב נהיה נעים. כמו כן אתה עוסק בדבר שהוא "צומח" שיש בו חיות והעניין המספק, ולפעמים גם המתסכל, הוא שאת הפירות אתה יכול לראות רק אחרי שנים".

מהו התגמול הנוסף בהוראה?

"כסף הוא אמצעי ולא מטרה ורבים שוכחים את זה! זה גורם להם לעבוד קשה יותר להשגת מטרה שלעיתים נמצאת מתחת לאף: זמן עם המשפחה, סביבת עבודה צעירה, חיים עם אתגר, עם אידיאלים ושליחות. אלה דברים ששווים לא מעט וזה התגמול הנוסף"

למה צריך את יום המורה?

"זמן טוב להכיר למורים תודה ובשביל המורים זוהי הזדמנות לחייך ולטעון כוחות להמשך עשייה".

עדנה דסטה

מורה בחטיבת הביניים ע"ש ילן שטקליס. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחברה ואמנות, בעלת תעודת הוראה בחינוך מיוחד עם התמחות באוטיזם וכן בעלת תעודה בהנחיית קבוצות ובהדרכת הורים. מומחית תחום אוטיזם במת"יא נתניה. מחנכת כיתת לקויי תקשורת בחטיבת ביניים ע״ש מרים ילן שטקליס נתניה.

למה בחרת בחינוך?

"בחרתי בתחום החינוך בשל דוגמא אישית מהבית. אבא שלי היה מורה  וכילדה הערצתי אותו וראיתי כמה זה היה בדמו לחולל שינוי דרך חינוך. אני אוהבת את מקצוע החינוך ואני מאמינה שיש לי את היכולת  להשפיע ולהיות משמעותית עבור הילד וכן עבור משפחתו. אני רואה זאת כזכות גדולה ואני לא רואה את עצמי באף תחום אחר מלבד חינוך. אני קיבלתי מתנה שיש לי את הזכות ללמוד מכל תלמיד".

מהו מורה בשבילך?

"מורה לחיים, מורה דרך, יש לו את הכוח לעשות שינוי ולהיות משמעותי לכל תלמיד ואפילו למשפחותיהם, להוות דוגמא אישית ומודל לחיקוי. לשמש אוזן קשבת, להיות שם תמיד למען התלמידים ומשפחותיהם, שרואה את תפקידו כשליחות וכעבודת קודש ועושה כדי "לחנך אדם להיות אדם."

מהו התגמול הנוסף בעבודת ההוראה?

"כמי שעוסקת בחינוך יותר מ-20  שנה, אני יכולה לומר שכמורה, התגמול עבורי הוא שאני קמה כל בוקר ומגיעה בשמחה עם חיוך גדול לבית הספר ולתלמידים שלי".

 שיתוף מרגש

"אני שמחה ומתרגשת שהייתה לי הזכות להיות המחנכת הראשונה שפתחה את הכיתות התקשורתיות  הראשונות בחטיבת ביניים בגוטמן ובשטקליס וזו זכות בשבילי לראות את התהליך המדהים שהתלמידים עוברים לאורך השנים. זה לא היה אפשרי לולא העבודה המקצועית ושיתוף הפעולה של הצוותים וכל הגורמים העוסקים במלאכת קודש זו"

בתאל בן אלי (נעים)

מורה בביה"ס יונתן, בעלת תואר ראשון בחינוך והוראה בהתמחות בתחום המדעים.

למה בחרת בחינוך?

"בחרתי במקצוע החינוך מתוך זיקה וחיבור לילדים, מתוך רצון עז לקדם, למנף ולעזור לילדים בתחום החברתי הרגשי והלימודי. בנוסף, תחום המדעים הינו תחום נרחב המציע מגוון של תחומי ידע ואני כאן כדי לעורר בילדים סקרנות, מוטיבציה ורצון לגלות, לשאול וללמוד. בחרתי בתחום החינוך במטרה לקדם ולהוביל הוראה מגוונת, להוביל תהליכי למידה משמעותיים של התנסות".

מה זו מורה בשבילך?

"מורה כשמה כן היא, מראה את הדרך, מכוונת, מתווכת מדריכה ומעניקה סיוע לכל דבר. המורה לוקחת חלק בתהליכי ההתפתחות של הילד ולאו דווקא בתחום הלימודי אלא בכל".

מהו התגמול הנוסף בעבודת ההוראה?

"התגמול הוא סיפוק, אהבה, הערכה והתפתחות שצומחת מתוך הצלחת הילדים. כולי תקווה כי התגמול הכלכלי גם כן יגיע בקרוב".

יום המורה – למה צריך?

"יום המורה הוא יום שאמור לחול ולהתקיים מדי יום ביומו. אני חושבת שמורה צריך לקבל הערכה, הוקרה, תמיכה וכבוד על מי שהוא ועל מה שהוא נותן ומעניק יום יום לילדים ולמערכת המורכבת שדורשת המון".

שיתוף מרגש

"היוזמה לשימור שטחים ירוקים- יוזמה שמטרתה לשמר את הרי גרינטל, רכסי הכורכר מאחורי בית ספרנו, אל מול תנופת הבנייה. ביוזמה זו גילינו אקטיביזם, פעלנו רבות כדי לקשור ולחבור לגופים רלוונטיים ואכן קיבלנו מענה ואנו בשיאה של היוזמה הברוכה הזו. אותי זה מרגש בכל פעם מחדש".

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן