המדריך המלא –שלב אחרי שלב כך תגמלו את הילדים מהחיתולים

7 0

גמילה מחיתולים, שלב מורכב והכרחי בהתפתחותם של ילדים.  מתי גומלים? איך מתחילים? ומדוע בכלל צריך הכנה? שלב אחרי שלב כיצד נגמול את הילדים במהרה ונושיבם על האסלה

מאת:  שלי לביא, יועצת להתפתחות תינוקות למותג NUBY שמדריכה שלב אחרי שלב כיצד נגמול את הילדים במהרה ונושיבם על האסלה.

גמילה היא אחד משלושה דברים עליהם הילד צריך להחליט ולנו ההורים נותר רק לתת תנאים מתאימים, לא נוכל לאלצו לקרות. אז מה הם השלושה ?

1.  שינה – לא נוכל להכריח ילד שאינו רוצה לישון – לישון. נוכל רק לספק לו את כל התנאים הדרושים לכך ולהשכיב לישון עם הופעת סימני עייפות במיטה נוחה המתאימה לגילו.

2. אוכל – לא ניתן להכריח ילד לאכול, הוא צריך להחליט שהוא אוכל – פותח את הפה, מכניס אוכל, לועס ובולע. לא נוכל להכריח ילד להכניס אוכל לפה או לשתות מבקבוק כשאינו רוצה בכך.

3. צרכים – אי אפשר לגרום לילד לעשות פיפי או קקי, הוא צריך להחליט שהוא רוצה לעשות והוא המחליט הבלעדי על כך. חשוב מאוד שגמילה לא תעשה כמאבק כוח עם הילדים.

גמילה מחיתולים או פרידה מחיתולים היא בעצם תהליך למידה, אימון ורכישת הרגלים חדשים. תהליך התבגרות.

            מתי גומלים?

זמן הגמילה הוא כזה המתאים לילד ולהורה בו זמנית. אם ההורה אינו פנוי לתהליך הגמילה נדחה אותו. בגמילה מחיתולים יש אחריות משותפת של הורה וילד. הורה מוביל את התהליך והילד צריך להיות מוכן להיגמל.

            מתי נכון להתחיל?

רצוי להתחיל בתהליך הגמילה סביב גיל שנתיים – זה גם הגיל של "אני לבד" – מה שמחזק את הרצון של הילד להיות בוגר ולעשות צרכים כמו ההורה.

תנאים הכרחיים נוספים:

1. יכולת מוטורית של הילד להוריד מכנסיים ותחתונים.

2. יכולת ביטוי של הילד. אנו רוצים שהילד יוכל לומר לנו מתי הוא צריך. לא מדובר על דיבור שוטף אלא על ילד שמסוגל לדבר על מנת שההורה יבין.

3. כשלילד יש יכולת להבין ולעקוב אחרי הנחיות, למשל להביא חפץ מהחדר או ממקום ספציפי.

4.  מוטיבציה לעצמאות – במידה ולילד לא קיימת מוטיבציה לעצמאות והוא אינו רוצה או יוזם פעולות עצמאיות לבד, צריך להתחיל ללמדו עצמאות לפני שלב הגמילה. גמילה מחיתולים היא אחת הפעולות העצמאיות המובהקות בקרב ילדים.

כיצד נעודד עצמאות? עידוד פעולות עצמאיות יכולה להתחיל בהורדת נעליים לבד, סידור משחקים, הליכה עצמאית במקום נשיאה על הידיים או עגלה, אכילה עצמאית, לשים בגדים בכביסה, להוריד צלחת מהשולחן, לעזור לנו בבישול וקיפול כביסה וכן הלאה. 

5.  תחושת מסוגלות טובה – איננו רוצים שהילד שלנו יתייאש במידה ויברח לו או כשלא הספיק להגיע לשירותים ולכן עליו להתמודד כראוי עם תסכול ואכזבה קודם לכן.

6. תזמון מתאים – רצוי לא להתחיל את תהליך הגמילה בסמוך לשינויים משמעותיים נוספים, כדוגמת: לידת אח, מעבר דירה, כניסה לגן חדש וכמובן בזמן שגם אנחנו כהורים פנויים לו רגשית ופיזית.

 מהי בעצם הכנה לגמילה ומדוע היא כל כך חשובה?

הכנה לגמילה מחיתולים חשובה כיוון שמהווה שינוי מהותי בחיי הילד. ילד שהיה רגיל לעשות צרכיו בחיתול כרצונו, איפה שבא לו ומתי שמתאים לו, בזמן משחק, בזמן האוכל, בכל מקום. כעת, כשהוא ללא חיתול, צריך לפתע להתחיל לנהל את נושא ההתפנות- ללמוד להתאפק, להפסיק משחק באמצע בכדי להתפנות, לעשות צרכיו רק במקום המיועד לכך, ובעצם להיות אחראי לנושא שעד עכשיו היה לגמרי באחריות המבוגרים.

כיצד מכינים את הילדים לגמילה מחיתולים?

1. היכרות עם צרכים ועידוד מודעות – עד היום החלפנו לילד חיתול בשכיבה, הוא לא תמיד היה מודע למה שיוצא ממנו ולכן הרבה ילדים נרתעים מעשיית קקי, כי הם פשוט נבהלים מהגוש הגדול ובעל הריח הלא נעים שיוצא מהם. נתחיל להראות לילדים את הקקי בחיתול ואם אפשר נחליף חיתול בעמידה כדי שתהיה חשיפה ומודעות.

2. דוגמא אישית וחשיפה – לחשוף את הילד לאסלה וגם להגיד אמא/אבא הולכים לשירותים לעשות קקי או פיפי. אין צורך להראות להם פיזית מה ואיך יוצא, אך חשוב שתהיה מודעות לכך שגם המבוגרים עושים צרכים בשירותים.

3.  המחשה – ספרים, קלטות וכדומה, אך במידה מבוקרת על מנת שהילד לא ירגיש שאנחנו מעמיסים עליו, דבר העלול ליצור אנטי לתהליך. כמו כן, אין שום צורך לתת שמות חיבה לאיברים האינטימיים: בולבול, פות וטוסיק הם לגמרי שמות לגיטימיים לחלוטין לאיברי הגוף שלנו.

4. עידוד לעצמאות – לפעמים אנחנו כל כך עסוקים שאנחנו פשוט לא שמים לב שיש פעולות ודברים שיכולים להיות מאוד מעצימים לילדים שלנו. למשל, למהר לנעול להם נעליים או לקצר תהליכים יומיומיים שונים ולעשות עבורם דברים שהם לגמרי מסוגלים לעשות לבד.

5.  לאפשר התנסויות מדי פעם, אבל לא להפוך את עניין הגמילה למשחק – לשבת על הסיר או על האסלה לפני המקלחת או כשקמים בבוקר. שימו לב לא להפוך את ההתנסות לגמילה עצמה, זאת רק הכנה.

6. תיאום ציפיות – חשוב לטפטף לילד את הרעיון של הגמילה: עוד מעט גם אתה תעשה בשירותים, בקרוב נפרדים מהחיתול. גם אתה תעשה כמו אבא ואמא.

7. קנו לילד תחתונים – הלהיבו אותו על הרעיון, העדיפו תחתונים צבעוניים מכותנה ועם ציורים ופרינטים מעניינים בכדי שתהיה לילד מוטיבציה ורצון להשתמש בהם.

 כמה זמן לפני הגמילה נתחיל הכנה?

שבוע – שבועיים של הכנה תספיק לרוב הילדים. במידה ויש צורך גדול בביסוס עצמאות יש סיכוי שנעשה הכנה ארוכה יותר בכדי להעניק לילד הזדמנות להרגיש סיפוק מפעולות עצמאיות מקדימות לפני שנתחיל בגמילה מחיתולים.

סיר? מקטין אסלה? או ישבנון?

ממש תלוי בכם! ההמלצה הגורפת היא סיר, משום שסיר הוא תואם גודל והילדים יכולים לקום ולשבת בעצמם. יתרון נוסף לסיר הוא תנוחת הישיבה האולטימטיבית בעשיית קקי, הרגליים המורמות בתנוחת "הכובסת". במידה החלטתם להשתמש בישבנון או אסלה מקטינה שימו לב שיש צורך בסולם קטן או שרפרף כדי שיוכלו לעלות בבטחה ולהתפנות.

במקרה והיה בעבר ניסיון לגמילה שלא צלח או שהתחלתם בתהליך הגמילה והעניינים קצת פחות עובדים. זה הזמן לחזור קצת אחורה (כן, אפילו להחזיר חיתולים) ולהתחיל מהתחלה. היתרון בהכנה הוא שעוד כמה ימים כשנגיע לגמילה עצמה הכניסה לתהליך תהיה חלקה וזורמת.

קרדיט צילום: יח"צ חו"ל

Related Post

מחכים לכם בבית: "Im coming home"

Posted by - 6 במרץ 2024 0
קולות המלחמה וכן החטופים שנמצאים עדיין בשבי החמאס – ממשיכים להוות מוקד עשייה בקרב תלמידי העיר. כך למשל הקליטו חברי מקהלת…

שנת לימודים בסימן שאלה

Posted by - 24 באוגוסט 2021 0
לאחר תקופה ארוכה של חוסר ודאות, נראה שאוטוטו שנת הלימודים נפתחת שוב. הפעם נקווה שהתלמידים יהיו יותר בבית ספר מהשנה…

ששטוס

Posted by - 6 בפברואר 2022 0
כיתה ה'3 מבית הספר רימלט בנתניה, והקפטנית טליה יונגר משתתפים בעונה החדשה של ששטוס בערוץ הילדיםלאחר כ-8 שנים ששטוס חוזרת…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות